• 2
  • 3
2009-08-25, 20:24
Medlem
Kalasponnys avatar
Jag sitter och mumsar på en utmärkt french hotdog. Jag använde en längre lokal kvalitetskorv, bröd från korvbrödsbagaren och Druvan Vinägrett Söt Fransk.

Självklart har jag gjort bröden frasiga och goda i ugnen.
Citera
2009-08-25, 23:31
Medlem
meepers avatar
Jag har alltid associerat Fench hotdogs till Danmark (vilket kanske låter lite udda, men det är bara där jag äter sådana) och därför vill jag ha en röd pölse som korv. Annars känns det helt enkelt fel. Utbudet i Sverige är inte speciellt stort, men Göl gör en som ät helt ok.
Citera
2009-08-26, 03:09
Medlem
Jag kör på en sådan där stor baguette och där lägger jag ner en lång och tjock falukorv.. är typ nästan en hel måltid om man är relativt mätt.
Citera
2009-08-26, 12:25
Medlem
MadamMims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Jag har alltid associerat Fench hotdogs till Danmark (vilket kanske låter lite udda, men det är bara där jag äter sådana) och därför vill jag ha en röd pölse som korv. Annars känns det helt enkelt fel. Utbudet i Sverige är inte speciellt stort, men Göl gör en som ät helt ok.

Samma här!
French hot dogs på centralstationen i Köpenhamn, skulle kunna mörda för ett par sådana just nu.

TS: Är det bröden från Korvbrödsbagarn? Tänk på att hålet är jävligt litet. Körde med vanlig grillkorv från Solna korv, dom var för tjocka för att kunna ha i dressingen. Fick sitta och skrapa bort massa bröd med en grilltång, med uselt resultat.

Gudrun´s har smala chorizo´s, bratwurst´s, stockholmare osv, dom passar skitbra. Annars hade jag kört på vanlig wienerkorv.
Citera
2009-08-26, 23:43
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadamMim
Samma här!
French hot dogs på centralstationen i Köpenhamn, skulle kunna mörda för ett par sådana just nu.

TS: Är det bröden från Korvbrödsbagarn? Tänk på att hålet är jävligt litet. Körde med vanlig grillkorv från Solna korv, dom var för tjocka för att kunna ha i dressingen. Fick sitta och skrapa bort massa bröd med en grilltång, med uselt resultat.

Gudrun´s har smala chorizo´s, bratwurst´s, stockholmare osv, dom passar skitbra. Annars hade jag kört på vanlig wienerkorv.

För mig är det mer Pölsevognen i Skagen, alternativt kiosken på tågstationen i Fredrikshamn.
Citera
2009-08-28, 01:02
Medlem
Kalasponnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadamMim
Samma här!

Korven gled inte ned av sig själv utan man fick hjälpa den lite. Med lite ketchup som glidmedel fungerade det fint.
Citera
2009-08-28, 01:12
Medlem
MadamMims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasponny
Korven gled inte ned av sig själv utan man fick hjälpa den lite. Med lite ketchup som glidmedel fungerade det fint.

Försökte med samma sak men den nådde inte ända ner och korven gick av i toppen, hehe.
Citera
2009-08-28, 02:40
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meeper

När du är i frankrike nästa gång leta efter denna typ av apparat:
http://images.google.se/images?hl=sv...-8&sa=N&tab=wi
Appareil ā hot dog. Där den finns, finner du äkta fransk Hot Dog.

Angående dansk rød pølse, som är riktigt gott, är jag irriterad över att Pölsemannen på Medis serverar korven med svenskt bröd och fel sorts senap och ketchup. Grrr. Saknar att få doppa det danska lite söta brödet i den speciella, starka senapen och ta en tugga följd av ett rejält bett på korven som ska doppas i ketchupen. Slurp. Blir till att ta en tur till CPH snart.

Som svar på TS fråga har jag aldrig funnit någon korv här i Sverige som smakar likadant som den som serveras i Frankrike, så det är väl bara att prova sig fram. Även senapen är annorlunda. En nackdel med den svenska versionen av French Hot Dog är att svenska baguetter smakar apa och saknar frasigheten om man inte köper dem på ett bageri som vet hur de ska göras på franskt vis.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in