• 2
  • 3
2009-08-25, 20:24
Medlem
Kalasponnys avatar
Jag sitter och mumsar p en utmrkt french hotdog. Jag anvnde en lngre lokal kvalitetskorv, brd frn korvbrdsbagaren och Druvan Vingrett St Fransk.

Sjlvklart har jag gjort brden frasiga och goda i ugnen.
Citera
2009-08-25, 23:31
Medlem
meepers avatar
Jag har alltid associerat Fench hotdogs till Danmark (vilket kanske lter lite udda, men det r bara dr jag ter sdana) och drfr vill jag ha en rd plse som korv. Annars knns det helt enkelt fel. Utbudet i Sverige r inte speciellt stort, men Gl gr en som t helt ok.
Citera
2009-08-26, 03:09
Medlem
Jag kr p en sdan dr stor baguette och dr lgger jag ner en lng och tjock falukorv.. r typ nstan en hel mltid om man r relativt mtt.
Citera
2009-08-26, 12:25
Medlem
MadamMims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Jag har alltid associerat Fench hotdogs till Danmark (vilket kanske lter lite udda, men det r bara dr jag ter sdana) och drfr vill jag ha en rd plse som korv. Annars knns det helt enkelt fel. Utbudet i Sverige r inte speciellt stort, men Gl gr en som t helt ok.

Samma hr!
French hot dogs p centralstationen i Kpenhamn, skulle kunna mrda fr ett par sdana just nu.

TS: r det brden frn Korvbrdsbagarn? Tnk p att hlet r jvligt litet. Krde med vanlig grillkorv frn Solna korv, dom var fr tjocka fr att kunna ha i dressingen. Fick sitta och skrapa bort massa brd med en grilltng, med uselt resultat.

Gudruns har smala chorizos, bratwursts, stockholmare osv, dom passar skitbra. Annars hade jag krt p vanlig wienerkorv.
Citera
2009-08-26, 23:43
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadamMim
Samma hr!
French hot dogs p centralstationen i Kpenhamn, skulle kunna mrda fr ett par sdana just nu.

TS: r det brden frn Korvbrdsbagarn? Tnk p att hlet r jvligt litet. Krde med vanlig grillkorv frn Solna korv, dom var fr tjocka fr att kunna ha i dressingen. Fick sitta och skrapa bort massa brd med en grilltng, med uselt resultat.

Gudruns har smala chorizos, bratwursts, stockholmare osv, dom passar skitbra. Annars hade jag krt p vanlig wienerkorv.

Fr mig r det mer Plsevognen i Skagen, alternativt kiosken p tgstationen i Fredrikshamn.
Citera
2009-08-28, 01:02
Medlem
Kalasponnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadamMim
Samma hr!

Korven gled inte ned av sig sjlv utan man fick hjlpa den lite. Med lite ketchup som glidmedel fungerade det fint.
Citera
2009-08-28, 01:12
Medlem
MadamMims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasponny
Korven gled inte ned av sig sjlv utan man fick hjlpa den lite. Med lite ketchup som glidmedel fungerade det fint.

Frskte med samma sak men den ndde inte nda ner och korven gick av i toppen, hehe.
Citera
2009-08-28, 02:40
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meeper

Nr du r i frankrike nsta gng leta efter denna typ av apparat:
http://images.google.se/images?hl=sv...-8&sa=N&tab=wi
Appareil hot dog. Dr den finns, finner du kta fransk Hot Dog.

Angende dansk rd plse, som r riktigt gott, r jag irriterad ver att Plsemannen p Medis serverar korven med svenskt brd och fel sorts senap och ketchup. Grrr. Saknar att f doppa det danska lite sta brdet i den speciella, starka senapen och ta en tugga fljd av ett rejlt bett p korven som ska doppas i ketchupen. Slurp. Blir till att ta en tur till CPH snart.

Som svar p TS frga har jag aldrig funnit ngon korv hr i Sverige som smakar likadant som den som serveras i Frankrike, s det r vl bara att prova sig fram. ven senapen r annorlunda. En nackdel med den svenska versionen av French Hot Dog r att svenska baguetter smakar apa och saknar frasigheten om man inte kper dem p ett bageri som vet hur de ska gras p franskt vis.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in