Flashback bygger pepparkakshus!
2009-08-24, 21:33
Medlem
fullcaves avatar
Nån som har nån bättre lösning än iphoto när man laddar ner bilder från kameran.

Iphoto skapar massa mappar osv. som känns onödigt och tar onödigt mkt plats på hårddisken.

Så ni som redigerar i CS4, vad använder ni för program för att skumma igenom bilderna för jag antar att ni inte bara använder er av Finder.

/F
Citera
2009-08-24, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fullcave
Nån som har nån bättre lösning än iphoto när man laddar ner bilder från kameran.

Iphoto skapar massa mappar osv. som känns onödigt och tar onödigt mkt plats på hårddisken.

Så ni som redigerar i CS4, vad använder ni för program för att skumma igenom bilderna för jag antar att ni inte bara använder er av Finder.

/F

Testat "Bildinsamling"?

EDIT: För övrigt hade jag också samma tänk när jag bytte från Windows till OSX, i Windows satt jag och skapade otaliga mappar för att sortera mina bilder och det dröjde länge innan jag släppte kontrollen och lät iPhoto sköta det åt mig. Behöver jag säga att jag aldrig kommer skapa en "bildmapp" igen?
Senast redigerad av Blamer 2009-08-24 kl. 21:41.
Citera
2009-08-24, 21:40
Medlem
systems avatar
Som Blamer, brukar jag använda Bildinsamling då jag kopplar in kamera. Annars kör jag normalt med kortläsare och gör första sorteringen där.
Citera
2009-08-24, 21:45
Medlem
trickydicks avatar
Vad fan spelar det för roll att iPhoto gör mappar? Det är ju där bilderna hamnar.. Vad spelar det för roll om du har bilderna i iPhotos logiska mappstruktur? Vi du ha ut en bild så kan du ändå alltid dra den från iPhoto…
Citera
2009-08-24, 22:07
Medlem
fullcaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Vad fan spelar det för roll att iPhoto gör mappar? Det är ju där bilderna hamnar.. Vad spelar det för roll om du har bilderna i iPhotos logiska mappstruktur? Vi du ha ut en bild så kan du ändå alltid dra den från iPhoto…

Nja sparar ju den om du går in och ändrar nått, och det som är värst är att den drar ner kvaliten avsevärt på filen. Det suger duktigt annars är det en jätte bra lösning iphoto.

Filinsamlarnen finns den med på datorn eller är det nått man får leta rätt på antar man får stänga av funktionen i iphoto att den får ta bilderna från kameran. Har nog inte fått det att funka för mig fullt ut låter det som. Hur aktiverar jag denna funktion?

/M
Citera
2009-08-24, 22:08
Medlem
fullcaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Som Blamer, brukar jag använda Bildinsamling då jag kopplar in kamera. Annars kör jag normalt med kortläsare och gör första sorteringen där.

Hitta programmet fanns ju på datorn ;-)
Citera
2009-08-24, 22:10
Medlem
fullcaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fullcave
Hitta programmet fanns ju på datorn ;-)

en liten inställning så var det förvalet.

Citera
2009-08-24, 22:29
Medlem
miklons avatar
Jag har inte varit med om att iPhoto skulle förändra kvaliteten, det låter märkligt. På vilket sätt blir kvaliteten sämre?

Tycker för övrigt att iPhoto är utmärkt för att ordna bilder, men jag tyckte också att det var lite svårt att släppa tänket att organisera det själv i mappar när jag bytte över från Windows.
Citera
2009-08-25, 11:33
Bannlyst
Själv kör jag Lightroom 2. Tycker att iPhoto är för basic, men Aperture är för "Pro" och krångligt. Lightroom är både enkelt och avancerat..
Själv har jag löst det som så att jag har alla bilder på en extern 2,5" disk, där också katalogfilen ligger, så jag kan öppna mitt Lightroombibliotek på vilken dator som helst. Har tre stycken plus en jobbdator, det är mycket smidigt.
Sen tar jag backup på den med Carbon Copy Cloner med lite ojämna mellanrum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in