2009-08-23, 22:54
Medlem
Jag har börjat studera nyligen och undrar hur seminarier fungerar rent allmänt. Jag har förstått det som att det är en seminariegrupp på kanske 20-30 personer som delas in i små grupper om 4-5 st. Sedan skriver dessa smågrupper (som något slags projektarbete) ihop några A4 där dem besvarar ett frågeblad som läraren utformat. Därefter redovisar man vad man kommit fram till inför hela seminariegruppen på 20-30 personer. Stämmer detta?

Frågor:

1. Hur arbetar dem små seminariegrupperna? Kommer gruppen överrens när man ska träffas i någon datorsal och jobba ihop svaren på frågorna eller?

2. Jag har fått en uppfattning om att seminarier är lite som redovisningar, fast mer om ens egna tankar och idéer? Hur pass viktigt är det att redovisa, hur länge brukar man få stå och prata och hur igenomtänkt måste allt vara? Kan det vara lite spontant bara att man rabblar upp vad man kommit fram till eller måste allt vara snyggt upplagt som en föreläsning? (jag har scenskräck som fan!!!)
Citera
2009-08-23, 23:00
Medlem
OneUps avatar
Jag går lärarprogrammet, och hos oss är seminarier mer som en gymnasielektion. Läraren går igenom saker som händer och vi diskuterar föreläsningar och kurslitteratur. Sen har vi seminariegrupper som blir tilldelade uppgifter som grupperna arbetar på när de själva vill.

Läraren brukar i förväg meddela hur pass långt arbetet/redovisningen ska vara.
Citera
2009-08-23, 23:13
Medlem
Är man tvungen att öppna käften inför hela den stora seminariegruppen för att få godkänt eller går det att bara sitta och lyssna medan andra diskuterar? Eller blir man tilldelad ordet av läraren och så måste man börja redovisa sina tankar och idéer?
Citera
2009-08-23, 23:25
Medlem
fredrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wookad
Är man tvungen att öppna käften inför hela den stora seminariegruppen för att få godkänt eller går det att bara sitta och lyssna medan andra diskuterar? Eller blir man tilldelad ordet av läraren och så måste man börja redovisa sina tankar och idéer?
aktivt deltagande är väl ett vanligt krav
Citera
2009-08-24, 00:05
Medlem
Blah...tycker inte riktigt att jag fått svar på mina frågor
Citera
2009-08-24, 00:17
Medlem
Citat:
Det varierar troligtvis, oftast poängteras att det krävs aktivt deltagande, men min erfarenhet är att det ofta betyder att man dyker upp och inte ser helt ointresserad ut. Du kan ju själv fundera på hur mycket man kan få sagt per person på den utsatta tiden.
Citera
2009-08-24, 00:25
Medlem
OneUps avatar
Om ni med aktivt deltagande menar att man måste säga ngt om det är en diskussion, är det inget som krävs av mig iaf. Självklart måste man vara delaktig om man presenterar ngt eller blir direkt tillfrågad.

"Konkreta" svar:

1. Ja.

2. Du måste vara med och redovisa. Vi har haft mellan 5-20 minuter/grupp. Läraren säger säkert till dig om den tycker att du inte har varit med tillräckligt. Klart att det redovisning bör vara "akademiskt korrekt" och genomtänkt, men om du precis börjat plugga lär inte läraren ha höga förväntningar.
Senast redigerad av OneUp 2009-08-24 kl. 00:28.
Citera
2009-08-24, 00:33
Medlem
Det beror nog helt och hållet på vilket ämne det gäller. Jag har personligen aldrig varit med om att ett seminarium går till på det sätt du beskriver, utan det har alltid varit mer i stil med att man blir instruerad att läsa en bunt böcker/artiklar som sedan skall diskuteras under seminariet utifrån någon mer eller mindre välspecificerad frågeställning. Ett ganska vanligt sätt att gå tillväga är att studenterna får förbereda ett mindre antal diskussionsfrågor som de får introducera, men att det skulle vara tal om en "redovisning" låter mycket märkligt.

edit: Glömde nämna att min erfarenhet är från samhällsvetenskapliga ämnen. Jag skulle gissa att grupparbeten kanske är vanligare inom naturvetenskapen.
Senast redigerad av r.b. 2009-08-24 kl. 00:37.
Citera
2009-08-24, 00:48
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Blah...tycker inte riktigt att jag fått svar på mina frågor

Det är nog för att det säkert finns lika många sätt att lägga upp seminariearbete som det finns seminarielärare. Det går helt enkelt inte att sia om hur det kommer vara var det nu än är där du kommer läsa.

Jag känner en snubbe som också han ogillade att prata inför grupp. Han tog upp det med respektive lärare i olika kurser och fick olika lösningar nästan varje gång.

Ibland fick han ta sig i kragen och redovisa som alla andra. Ibland fick han stå över redovisning men göra en extra skriftlig uppgift (precis som de som var sjuka på redovisningsdagen). Ibland fick han hoppa över muntliga redovisningen om det var okej för resten av gruppen (underförstått att han skulle göra en större del av den skriftliga uppgiften inför redovisningen, men lämnades till gruppen att sköta detaljerna). Ibland fick han hoppa över redovisningen men fick inga/färre poäng med sig till tentan än övriga gruppmedlemmar...

Men som sagt så är det inte ens säkert att ni har obligatoriska muntliga föredragningar där du ska läsa... föreslår faktiskt att du kontaktar någon lärare eller adminstratör som vet vad som gäller specifikt för din utbildning.
Citera
2009-08-24, 01:03
Medlem
Dogdylans avatar
Det är olika, väldigt olika. Inte bara på utbildningar men också på skolor. Sthlm U brukar i regel ha litet seminarier och vara väldigt fritt. Man behöver helt enkelt inte sätta sin fot där förutom på tentorna.

Jag har haft seminarier där vi bara har suttit och disskuterat allmänt. Jag har haft seminarier som har varit obligatoriska och där man ha varit tvungen att skriva en rapport till varje och jag har varit på seminarier där man blivit indelad i små grupper och disskuterat. Naturligtvis också många grupparbeten.
Citera
2009-08-24, 17:01
Medlem
Hofmanns avatar
Citat:
Jag har börjat studera nyligen och undrar hur seminarier fungerar rent allmänt. Jag har förstått det som att det är en seminariegrupp på kanske 20-30 personer som delas in i små grupper om 4-5 st. Sedan skriver dessa smågrupper (som något slags projektarbete) ihop några A4 där dem besvarar ett frågeblad som läraren utformat. Därefter redovisar man vad man kommit fram till inför hela seminariegruppen på 20-30 personer. Stämmer detta?

Frågor:

1. Hur arbetar dem små seminariegrupperna? Kommer gruppen överrens när man ska träffas i någon datorsal och jobba ihop svaren på frågorna eller?

2. Jag har fått en uppfattning om att seminarier är lite som redovisningar, fast mer om ens egna tankar och idéer? Hur pass viktigt är det att redovisa, hur länge brukar man få stå och prata och hur igenomtänkt måste allt vara? Kan det vara lite spontant bara att man rabblar upp vad man kommit fram till eller måste allt vara snyggt upplagt som en föreläsning? (jag har scenskräck som fan!!!)

Det skulle vara mycket lättare att ge dig ett bra svar om du berättade vad du pluggar och var du pluggar det. Som alla andra redan svarat skiljer det sig enormt mellan lärosäte, fakultet och ämne.

De seminarier jag deltagit i var i bästa fall organiserade som öppna diskussioner kring givet studiematerial, och i sämsta fall oorganiserade kring löst samtal om personliga åsikter och "magkänslor".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in