2009-08-23, 22:53
Bannlyst
Jag har råkat ut för samma sak som Ekick gjorde för ungefär en månad sedan: en viss polack sålde något som skulle vara malt strontiumnitrat till mig, men som visade sig vara kristallint bariumnitrat. Jag har redan malt bariumnitrat, så frågan är om det finns något som man kan använda det kristallina till som det är. Flash med magnesium funkar bra men annat? Kan man ha kristallina salter i en ej metallbaserad bengal t ex?

Kan ju alltid mala det, men vill helst inte köra det i kulkvarnen, även om bariumnitrat är helt kompatibelt med svartkrut, eftersom bariumnitratet självt ju kommer att förorenas då.

Förslag?
Citera
2009-08-23, 23:37
Medlem
Jomazis avatar
Försök krascha ut det ur mättad varm vattenlösning med iskall aceton, ger troligen mycket liten kristallstorlek.
Citera
2009-08-23, 23:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Försök krascha ut det ur mättad varm vattenlösning med iskall aceton, ger troligen mycket liten kristallstorlek.

Som CIA-metoden men enbart med nitrat, alltså?
Citera
2009-08-23, 23:57
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thermobarisk
Jag har råkat ut för samma sak som Ekick gjorde för ungefär en månad sedan: en viss polack sålde något som skulle vara malt strontiumnitrat till mig, men som visade sig vara kristallint bariumnitrat.
Kan jag aldrig tro. Se bara här vad Downloader skrev för nån vecka sen om tillförlitligheten i varor och leveranser från nämnda person:
Citat:
Han sa att misstag hade begåtts, men det var länge sen nu. Han har blivit bättre.

Ni måste bägge ha misstagit er.

PS. Dessutom står det fortfarande på hemsidan att papprören är parallellindade trots att Downloader försäkrar att rättelse skett omgående efter att han påtalat saken. Jag anar en stor konspiration bakom detta...
Citera
2009-08-24, 00:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Kan jag aldrig tro. Se bara här vad Downloader skrev för nån vecka sen om tillförlitligheten i varor och leveranser från nämnda person:

PS. Dessutom står det fortfarande på hemsidan att papprören är parallellindade trots att Downloader försäkrar att rättelse skett omgående efter att han påtalat saken. Jag anar en stor konspiration bakom detta...

KeteN kan prata för sig när han är kommunicerbar, så det är möjligt att Downloader tycker att han är hyvens på alla sätt. Jag är iaf smått förbannad. Han har fått ett mail men har inte svarat på det. Han får ett till och svarar han inte då, så blir det nog Czort i fortsättningen och i värsta fall Hans. KeteN är inte oumbärlig bara för att han har en och annan kemikalie som är svår att uppbringa hos andra handlare.
Citera
2009-08-24, 12:52
Bannlyst
Han svarade faktiskt. Jag ska få ett kg strontiumnitrat gratis nästa gång jag beställer. Han säger att leverantören hade skrivit fel på faten som bariumnitratet kom i. Nåja.
Citera
2009-08-24, 14:01
Medlem
Fieldleafs avatar
Ska inte säga nå ont om keten men fick faktiskt GLAS!! i en av kemikalierna jag köpte av han. Han hade även levererat 250g för lite av det men kompenserat upp det genom att ha lagt med mera av något annat. Men vore bra om han kunde tala om det också. Dock så gillar jag inte tanken med glasbitar i kemikalierna!
Citera
2009-08-24, 14:09
Medlem
zoccers avatar
Billiga kemikalier - sämre kvalitet. Man får vad man betalar för antar jag.
Citera
2009-08-24, 14:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Ska inte säga nå ont om keten men fick faktiskt GLAS!! i en av kemikalierna jag köpte av han. Han hade även levererat 250g för lite av det men kompenserat upp det genom att ha lagt med mera av något annat. Men vore bra om han kunde tala om det också. Dock så gillar jag inte tanken med glasbitar i kemikalierna!

Hehe, jag beställde fem kg av en kemikalie en gång och fick fyra. Senast beställde jag fem kg av en annan kemikalie och fick ett kg. Dock drog han av motsvarande på betalningen. Samtidigt bytte han på eget bevåg ut ett visst salt jag beställde mot ett annat innan han bekräftade beställningen. När jag frågade honom varför svarade han att det salt som jag beställt var slut. Båda två går dock lika bra till det som jag tänkte ha saltet tilll, men det kunde han ju inte veta säkert när han ändrade.
Citera
2009-08-24, 14:14
Bannlyst
Citat:
Billiga kemikalier - sämre kvalitet. Man får vad man betalar för antar jag.

Nä, kemikalierna som sådana är oftast bra. Vissa håller t.o.m. mindre partikelstorlek mm. än SK:s. Det som är irriterande är hans långsamma expediering av beställningarna, att han ofta har slut på kemikalier och att han är allmänt slarvig.
Citera
2009-08-24, 16:04
Medlem
eckick1s avatar
Citat:

Alla har fel, nästan...

Jag upptäckte att edet var fel salt, och han svarade med att hans analys fick samma resultat och att han skule återbetala detta när jag beställde nästa gång.

Dock har han faktiskt ändrat parralell -> spiral på kemikaliesidan men inte på laboraturieurtustningssidan.

Tyverr måste jag beställa från han nu när jag ska få tillbaka mina pengar, och kanske bunkra upp lite kopparkarbonat, som inte Czort säljer. Sen blir Czort hovleverantör till mitt labb.

Erik
Citera
2009-08-24, 18:05
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thermobarisk
Nä, kemikalierna som sådana är oftast bra. Vissa håller t.o.m. mindre partikelstorlek mm. än SK:s.
Om kemikalierna innehåller föroreningar i form av bl.a. glas är de inte bra. Vem vet vad annat de är förorenade med?
Partikelstorlek är ett kapitel för sig, det viktiga är att de är jämnstora och likadana från gång till gång så man kan trimma sina satser utifrån det man har tillgängligt. Men visst, han saluför endel riktigt finmalt.
Citat:
Tyverr måste jag beställa från han nu när jag ska få tillbaka mina pengar, och kanske bunkra upp lite kopparkarbonat, som inte Czort säljer. Sen blir Czort hovleverantör till mitt labb.
Jag undrar om han kör samma trick som kineserna använde sig av åtminstone tidigare. Skickade felaktiga leveranser, men lovade kompensera och rätta till misstaget i nästa leverans. Vilket de också gjorde, men samtidigt gjorde någon ny miss som de lovade rätta till i nästa leverans osv. Allt för att binda kunden till sig själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in