Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Hej,
För ett par dagar sedan råkade jag ut för en spywareinfektion på datorn, något som jag även gjorde en tråd om här. Det hela slutade olyckligt i och med att jag fick formatera och installera om Windows(XP). Lyckligtvis fick jag in allt viktigt på en extern hårddisk innan dess, och formateringen gick bra, men nu har jag stött på problem.
Jag misslyckades med att installera bredbandet, och efter en snabbkoll med Telias support så framgick det att jag har problem med nätverkskortet. Det behöver, av allt att döma, nya drivrutiner. Dock vet jag inte hur jag får tag på dessa utan internetuppkoppling. I Enhetshanteraren finns inget nätverkskort listat, men däremot finns det några gula frågetecken varav ett heter "Ethernet" någonting. Så, hur får jag tag på dessa drivrutiner? Vid behov så har jag möjlighet att ladda ner filer från en annan dator och föra över via USB-minne till min egen.
Och en annan sak: vad är det man ska tänka på att installera efter en formatering? Vilka drivrutiner behövs utom de till nätverkskort, ljudkort och grafikkort? De två sistnämnda tankar man från tillverkarens hemsida, vad jag förstått. Jag har gjort en lista över program och dylikt(antivirus, mediaspelare, rent praktiska saker) som jag behöver, men är det något i övrigt jag borde känna till?
Tack på förhand.
Vet inte vad du har för dator, men är det en stationär så kan du öppna den och titta på nätverkskortet för att ta reda på vilken modell du har. Har du ett integrerat kort så får du kolla upp modellen på moderkortet istället.
Är det en laptop så går du bara in på tillverkarens hemsida för att hitta drivrutinerna.
Det du behöver göra är ju att få ner drivrutiner för nätverkskortet på en annan dator och sen lägga över det på ett USB-minne precis som du skrev. Får du bara nätverkskortet att fungera så kan du ju tanka allt annat. Du behöver egentligen bara drivrutiner för nätverk, ljudkort och grafikkort, men titta i Enhetshanteraren efter att du installerat de 3 och skriv gärna här vilka enheter som har ett gult utropstecken på sig så kan vi hjälpa dig att installera dom.