Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-19, 01:46
  #109
Medlem
Det mest sällsynta som finns.
Statlig torpedrekrytering.
Mördaren får visa sig värdig för resten utav torpederna.
Mördaren, döms sedan enbart till livstid om han gör någonting han inte får.
Vidrigt.
Det dras fram stolar och publiken ser på under tiden hon stryp-sexades till döds.
Sedan städar de äldre torpederna undan.
Citera
2016-12-04, 19:59
  #110
Medlem
Blev Johan helt avskriven?

Carl Johan Michael Wirgin
Citera
2017-08-08, 08:04
  #111
Medlem
Citat:
DNA är hetaste spåret efter mordet på Ulrika, 28

Citat:
Hur ser då utredningsläget ut, sommaren 2017? Polisen arbetar fortfarande med fallet.
Men fallet kallas ett mysterium och från polisens sida är man mycket kritisk till det initiala skedet av mordutredningen, som alltså fördröjdes.
– Det är ett av de mer omfattande ärendena. Utredningen har bedrivits i ett antal olika omgångar och omtag av olika anledningar. Jag vet att det låter banalt och överdrivet enkelt, men det är exakt så här: Gör rätt från början, säger Bo Lundqvist, utredare vid polisens specialgrupp för Kalla fall i Malmö

Citat:
Det enda DNA-spåret som polisen har – det har analyserats av Statens kriminaltekniska laboratorium, SKL – har inte fått någon träff i polisens stora DNA-register.
Den behöver endast tio celler från mördaren för att få fram en DNA-profil. Det är i dagsläget Kalla fall-gruppens trumfkort som gör att man ännu inte tappat hoppet.
Bara en person har genom åren varit misstänkt. 2009 anhölls en 46-årig man. 46-åringen sades stämma in den bild som rikskriminalens experter tecknade på ett tidigt stadium.
En gärningsmannaprofil som antog att mördaren kände Ulrika Åkesson väl. Gärningsmannen beskrevs vidare som en person som har lätt för att ta kontakt med kvinnor och med en tydlig heterosexuell läggning. Strypmordet antogs vara ett dåd som skedde i panik sedan gärningsmannen förvägrats sex.
Något DNA har dock inte matchat mot mannen och han har släppts från misstankarna. Hoppet verkar återigen stå till att någon träder fram.

http://www.expressen.se/kvallsposten...-pa-ulrika-28/
Citera
2018-02-14, 22:28
  #112
Medlem
Sockerarters avatar
Är detta fortfarande ett aktuellt cold case eller ligger det på hög någonstans?

Efter all denna tid borde väl någon kunna våga komma fram och berätta vad de vet/hört så att familjen kan få frid (och fallet klaras upp)?
Citera
2018-02-14, 22:52
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerarter
Är detta fortfarande ett aktuellt cold case eller ligger det på hög någonstans?

Efter all denna tid borde väl någon kunna våga komma fram och berätta vad de vet/hört så att familjen kan få frid (och fallet klaras upp)?

Väldigt tveksamt om det räcker med att gå till polisen och säga att "jag hörde att Anders gjorde det den där natten" eller att "Bertil berättade för mig att han ströp henne när hon inte ville ha sex med honom". Fiktiva namn.

Det måste nog styrkas med tekniskt bevis. Där är problemet att sånt kan bortförklaras om spåret inte är konklusivt.
Citera
2018-11-26, 15:37
  #114
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerarter
Är detta fortfarande ett aktuellt cold case eller ligger det på hög någonstans?

Efter all denna tid borde väl någon kunna våga komma fram och berätta vad de vet/hört så att familjen kan få frid (och fallet klaras upp)?

Hade faktiskt ett tips som jag lämnade till polisen, via en kompis som är kriminalare. Det utlovades att de skulle höra av sig, men det hände tyvärr inget. Nu, var det så länge sedan så jag har glömt var det rörde sig kring, men har ett svagt minne det rörde sig om någon relation som inte hade kommit upp till ytan i polisens efterforskningar.
Citera
2018-11-26, 20:58
  #115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Hade faktiskt ett tips som jag lämnade till polisen, via en kompis som är kriminalare. Det utlovades att de skulle höra av sig, men det hände tyvärr inget. Nu, var det så länge sedan så jag har glömt var det rörde sig kring, men har ett svagt minne det rörde sig om någon relation som inte hade kommit upp till ytan i polisens efterforskningar.

Är du säker på att polisen inte redan hade kollat upp personen som du tipsade om?
Citera
2018-11-26, 21:15
  #116
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Är du säker på att polisen inte redan hade kollat upp personen som du tipsade om?

Jepp. Nämnde aldrig hur relationen hängde ihop, eller vem det var.
Citera
2019-01-27, 22:51
  #117
Medlem
PeterNosters avatar
Nytt hopp i detta fall:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...8-ariga-ulrika
Citera
2019-04-25, 21:15
  #118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Hade faktiskt ett tips som jag lämnade till polisen, via en kompis som är kriminalare. Det utlovades att de skulle höra av sig, men det hände tyvärr inget. Nu, var det så länge sedan så jag har glömt var det rörde sig kring, men har ett svagt minne det rörde sig om någon relation som inte hade kommit upp till ytan i polisens efterforskningar.

Jag har också hört om en sådan relation från flera håll. Ryktet som gick var att personen var involverad i en del anabolaaffärer och jobba som dörrvakt på några uteställen. Lite mer åt SM hållet och enligt uppgift var hon även rädd för honom och hade avslutat relationen. Kanske sågs de i festivalvimlet och sen kom han dit för och snacka och saker spårade ur.. vem vet.

Hoppas de får fram en DNA profil som även indikerar etniskt ursprung på förövaren så polisen kan flytta fram sina positioner.

Hade varit en lättnad att få ett avslut för många.
Citera
2019-04-26, 13:53
  #119
Medlem
Snacket som gick var att denna dörrvakt hade ursprung Jugoslavien/Albanien varför DNA analys med etiskt ursprung hade varit av intresse.
Citera
2019-06-02, 02:18
  #120
Medlem
Ser att man har en fullständig DNA profil på GM.
Nu undrar man klart hur det har gått med matchning i den utvidgade familjesökningen?

Det skulle även vara intressant att se bild på GM utifrån DNA typen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback