Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-25, 22:18
  #1
Medlem
Eftersom utredningen nu är öppen igen så placerade jag tråden här.
Är det fel så vore jag tacksam om ni kunde placera den rätt.

Ulrika Åkesson, 28, Helsingborg:
Ulrika hittades i sin låsta lägenhet i juli 2001. Först tydde ingenting på att hon blivit utsatt för brott, men efter obduktionen stod det klart att hon strypts till döds.

Utredningsläget: Ett år efter mordet greps en manlig bekant. Polisens teori var att Ulrika kände sin mördare och därför släppt in honom i lägenheten. Man anade att Ulrika nekat mannen sex och att han därför ströp henne. Bevisen räckte dock inte och mannen släpptes.
Citera
2009-03-25, 22:19
  #2
Medlem
Det första som slog mig efter att ha sett efterlyst var att denna man (måste anta att det var en man) var med i sällskapet vid festivalen som hon var på.
Ett säkert sätt för honom att faktiskt vara säker på att hon var hemma.
Det med nyckel till lägenheten e ju grymt konstigt, om hon hade haft en partner så hade dom ju plockat in honom, och det hade inte funnits några frågetecken varför han hade nyckel osv....
vem fasen ger man nycklar till?

1 Pojkvän
2 Familj Mamma, Pappa Bror Syster..
3 Granne, för ev blomvattning mm
Citera
2009-03-25, 22:28
  #3
Medlem
Då flyttar jag mitt inlägg hit:

Citat:
Ursprungligen postat av Liza1979
Det första som slog mig efter att ha sett efterlyst var att denna man (måste anta att det var en man) var med i sällskapet vid festivalen som hon var på.
Ett säkert sätt för honom att faktiskt vara säker på att hon var hemma.
Det med nyckel till lägenheten e ju grymt konstigt, om hon hade haft en partner så hade dom ju plockat in honom, och det hade inte funnits några frågetecken varför han hade nyckel osv....
vem fasen ger man nycklar till?

1 Pojkvän
2 Familj Mamma, Pappa Bror Syster..
3 Granne, för ev blomvattning mm

Hon hade en pojkvän som jag förstod det, hon pratade väl med honom i telefon under kvällen?

Att de tycks ha hakat upp sig så på det här med nyckel förstår jag inte alls då det ju gick att komma in i porten med portkod också.
Jag är inte övertygad om att gärningsmannen dök upp utav en slump och på eget bevåg.
Citera
2009-03-25, 22:34
  #4
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Då flyttar jag mitt inlägg hit:



Hon hade en pojkvän som jag förstod det, hon pratade väl med honom i telefon under kvällen?

Att de tycks ha hakat upp sig så på det här med nyckel förstår jag inte alls då det ju gick att komma in i porten med portkod också.
Jag är inte övertygad om att gärningsmannen dök upp utav en slump och på eget bevåg.

Hennes pojkvän hade ett vattentätt alibi för mordnatten. Han umgicks nämligen med poliser under mordnatten. En av hans polare var/är polis.
Citera
2009-03-25, 22:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Hennes pojkvän hade ett vattentätt alibi för mordnatten. Han umgicks nämligen med poliser under mordnatten. En av hans polare var/är polis.

Att hans alibi är vattentätt har jag förstått och jag antydde ingenting annat heller.
Citera
2009-03-25, 22:55
  #6
Medlem
Tantaloras avatar
Flyttar tråden

Veckans brott ---> Kriminalhistoria

/Mod
Citera
2009-03-26, 00:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Att de tycks ha hakat upp sig så på det här med nyckel förstår jag inte alls då det ju gick att komma in i porten med portkod också.
Jag är inte övertygad om att gärningsmannen dök upp utav en slump och på eget bevåg.

Hur skulle GM kunna låsa efter sig utan nyckel?
Citera
2009-03-26, 01:04
  #8
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havayoth
Hur skulle GM kunna låsa efter sig utan nyckel?

Om dörren har en sån där låsspärr, eller vad man nu kallar dom, kan man dra ner den så går ju dörren automatiskt i lås utan nyckel. Och dessa spärrar är väl ändå vanliga på ytterdörrar.
Citera
2009-03-26, 07:32
  #9
Medlem
Inte för att jag tror det, men för disskusionens skull..
Så behöver ett alibi som inefattar poliser inte vara vattentätt...

Hur var det med hennes släkt då?
Någon som vet vem denna man var som polisen sen släppte?
__________________
Senast redigerad av Liza1979 2009-03-26 kl. 08:00.
Citera
2009-03-26, 17:04
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havayoth
Hur skulle GM kunna låsa efter sig utan nyckel?

Att gärningsmannen kan ha använt en nyckel för att låsa dörren efter sig när h*n gick innebär ju inte att gärningsmannen måste ha haft en nyckel när h*n kom.
Citera
2009-03-26, 17:31
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Att gärningsmannen kan ha använt en nyckel för att låsa dörren efter sig när h*n gick innebär ju inte att gärningsmannen måste ha haft en nyckel när h*n kom.
Exakt min tanke oxå..
Sen tycker iaf jag att det är jäkligt konstigt att Ulrika inte var utsatt för våldtäkt eller sexuella övergrepp.
Va fan var syftet?!
Citera
2009-03-26, 18:00
  #12
Medlem
-FlashFront-s avatar
tippar på att hon har haft en otrohetsaffär med nån?
som man bäddar får man ligga (?)
__________________
Senast redigerad av -FlashFront- 2009-03-26 kl. 18:04.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback