Flatenmordet
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Mm. Stockholms tingsrätts dom kom 1991.02.01. Då blev straffet livstids fängelse. Tror hovrättens dom föll första veckan i juli 1991. Svea hovrätt var inte helt övertygad om att 1:a skottet var helt avsiktligt, så därför fick han ett tidsbestämt straff.
–––
Tack för tingsrättsdatumet och hovrättstidpunkten. Jag såg just detta med TR förresten lite tidigare i kväll och det stämmer överens med denna info från
TT 91-02-01:
Citat:
En 25-årig man fälldes på fredagen av Stockholms tingsrätt för mordet i höstas ...
Han sade sig ha riktat vapnet mot mannens huvud för att skrämmas och hävdade att han skjutit av misstag.
Sedan blev det väl en sedvanlig rättspsykiatrisk undersökning (RPU) för gärningsmannen, vad jag förstår.
Tidningarnas Telegrambyrå skriver sedan den 17 maj 1991:
Citat:
Stockholms tingsrätt har dömt en 26-årig man från Tyresö till livstids fängelse ...
Den 12 juli samma år skriver
TT om att "prövningstillstånd har sökts av kammaråklagaren för att få Flatenmordet prövat i HD".
TT skriver 910712 vidare:
Citat:
En 25-årig man som dömdes för mord fick straffet sänkt från livstid till 10 års fängelse av Svea hovrätt.
Mannen sköt ihjäl en jämnårig man vid Flatenbadet i södra Stockholm hösten 1990.
De båda hade tidigare gjort vapenaffärer tillsammans och därefter blivit osams. 25-åringen lockade ut mannen till Flatenbadet för att driva in en skuld på 20 000 kr. På en parkeringsplats sköt han sitt offer i huvudet med två skott.
Tingsrätten ansåg att det handlade om en ren avrättning och dömde mannen till livstids fängelse.
I juni sänkte Svea hovrätt straffet till tio års fängelse.
Skälet var bland annat att mannen uppgivit att första skottet avlossats av misstag och motsatsen har inte kunnat styrkas.
Min fråga – öppet utåt på Flashback – är:
Hur kunde Svea hovrätt egentligen göra den här (om)tolkningen och helt sonika "ge sin anslutning till" vad gärningsmannen och hans advokat framförde? Jag har förvisso inte läst vare sig hovrättsdomen eller tingsrättsdomen. De språkliga formuleringarna vad gäller de olika uppfattningarna i TR respektive HR kring skottet/skotten etc.: pockar hur som helst utan omsvep på visst intresse ... I
den besynnerliga TV4-intervjun i Efter tio för lite över ett år sedan, anger JD härom händelsen enligt följande (fr.o.m. 03.16 t.o.m. 03.38):
Citat:
... Men det var en polistekniker som kunde liksom ... vad ska man säga, han ... på grund av det tekniska stödet så kunde han liksom säga i rätten – att det här var ett vådaskott som avfyrades, av den här personen.
Och sen vad som hände ändå av det andra skottet: det kan man liksom diskutera, men jag var inte själv på platsen, och så vidare ...
Spontant undrar jag inte så lite vilken juridikretoriskt begåvad advokat gärningsmannen faktiskt hade där i hovrätten sommaren 1991 ...