2009-08-23, 10:00
Medlem
eXtremos avatar
Hej!

I fredags så vaknade jag upp och hade ont i ryggen. Det gör dock inte ont hela tiden, utan bara när jag böjer mig framåt och liknande rörelser. Där det gör ont är markerat ungefärligt på denna bild. Vad är detta?

http://img190.imageshack.us/img190/448/rygg.jpg
Citera
2009-08-23, 10:41
Medlem
Kranvattens avatar
Jag hade med ont på samma ställe som dig fast vänstra sidan, hade ont så fort jag böjde mig fram osv. Minns dock inte vad kiropraktorn jag gick till sa men det var något med insidan av en kota, han knäckte ryggen några gånger och sen var problemet över.
Citera
2009-08-23, 10:47
Medlem
qlx123s avatar
Jobbade på ett lager och gjorde tunga lyft hela dagarna. Du kan ju gissa om jag hade ont i ryggen

Mitt tips är att ta promenader. Tro det eller ej, men det hjälper. Brukade ta en promenad varje dag och blev av med mina besvär helt.
Citera
2009-08-23, 11:09
Medlem
Snoppzors avatar
Eftersom det var där "helg plötsligt" för bara några dagar sedan så kan det mycket väl bero på att du har sovit i en felbelastande ställning - därav smärtan i ländryggen.

Köp lite hästliniment och smörj över den onda punkten. Rörelse i form av promenad som någon skrivit brukar vara vad doktorn ordinerar i det här skedet (vi ponerar att du hade sökt på en vårdcentral).
Citera
2009-08-23, 11:53
Medlem
eXtremos avatar
Jo, det kan ha varit någon konstig sovställning. Ska ut och ta en promenad nu, får se om det hjälper, annars får man ju avvakta några dagar för att konsultera läkare. Tack för svaren
Citera
2009-08-23, 13:07
Medlem
2MissMes avatar
Prova att spänna och slappna av musklerna i området på var sida av ryggraden. Muskelerna på den sida där du har ont är förmodligen mer spända än på den andra sidan, får du balans i musklerna går värken över fortare.
Citera
2009-08-23, 13:12
Medlem
Hej, jag har exakt samma problem som dig och det är på samma sida dessutom.

Det som hjälper mig är långa promenader samt att inte sitta framåtlutad vid datorn.

Är du vänsterhänt förresten?
Citera
2009-08-23, 13:13
Medlem
istapp2s avatar
Be någon massera dig . Sen som tidigare redan sagt . gå stå upprätt hela tiden . rör dig mycket . Tips: Dammsug /Istapp2
Citera
2009-08-23, 13:31
Medlem
Snoppzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Jo, det kan ha varit någon konstig sovställning. Ska ut och ta en promenad nu, får se om det hjälper, annars får man ju avvakta några dagar för att konsultera läkare. Tack för svaren
Det där med att konsultera läkare kan vara väldigt ogivande vid din typ av ryggvärk, tyvärr. Visst kan du få värktabletter på recept. Men då vill oftast läkaren se om sjukgymnastik alt. tiden hjälper/dämpar dina krämpor.

Många går omkring med ryggvärk i många år år, och röntgentider för ryggundersökningar som ej är akuta (utlösta av trauma) får långa prioriteter och därmed långa väntetider.

Går det en längre tid utan förbättring på någon front så är röntgen inom den privata sektorn det absolut snabbaste sättet att utesluta en skada. Då får du öppna plånboken.
Citera
2009-08-23, 18:46
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickPitt
Hej, jag har exakt samma problem som dig och det är på samma sida dessutom.

Det som hjälper mig är långa promenader samt att inte sitta framåtlutad vid datorn.

Är du vänsterhänt förresten?

Nej, jag är högerhänt =)

Men att spänna och slappa av, det låter som det skulle kunna fungera, det kanske är en spänning eller någonting sånt. Kan en inflammation i muskeln också vara aktuell? Jag hade det förut, dock på framsidan av kroppen, i magmusklerna som är på sidan, det gjorde också ont.
Citera
2009-08-24, 09:49
Medlem
eXtremos avatar
Jag tror att jag har funnit orsaken. När jag står upp och sedan böjer mig ned, ungefär som en bugning för att bädda sängen så känns det inte riktigt som om höger sida av ryggen bär mig, då bör det väl ändå vara någonting med musklerna i ryggen, en inflammation eller dylikt.
Citera
2009-08-24, 10:25
Medlem
Snoppzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Jag tror att jag har funnit orsaken. När jag står upp och sedan böjer mig ned, ungefär som en bugning för att bädda sängen så känns det inte riktigt som om höger sida av ryggen bär mig, då bör det väl ändå vara någonting med musklerna i ryggen, en inflammation eller dylikt.
Haha, inte för att vara sån men.. trodde du att det var något med själva ryggraden? Jag har nästan aldrig hört någon ådra sig en skelettskada liggandes i sängen sovandes, utan trauma. Just därför jag tipsade om hästliniment och sjukgymnastik. Kanske till och med massage.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in