2009-08-23, 04:09
Medlem
Diabates avatar
Halloj, ska hålla mig kort.
Har en kisse på 5 år som jag nu anser ha sin rätt att bli försäkrad, kollade runt lite idag och såg att en katt max får vara 6 år för att kunna bli försäkrad. Nu till det jobbiga, hur ska jag bevisa att min kisse är 5 år när hon varit en innekatt sen dag 1 och endast besökt veterinär en gång och utan födelsebevis?
Citera
2009-08-23, 04:21
Medlem
JimGooses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diabate
hur ska jag bevisa att min kisse är 5 år när hon varit en innekatt sen dag 1 och endast besökt veterinär en gång och utan födelsebevis?
Är det nåt försäkringsbolaget har sagt?
Citera
2009-08-23, 04:28
Medlem
Diabates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JimGoose
Är det nåt försäkringsbolaget har sagt?

Kollade på Agria, de tar även försäkringar för katter över 6 år men jag måste väl bevisa kattens ålder?
Citera
2009-08-23, 04:53
Medlem
vemomintedus avatar
jag tror inte det är några problem. jag har inget födelsebevis för min kisse utan det är dagen och året som din katt föddes som gäller. de kommer definitivt inte bråka med dig om åldern de kan inte kontrollera det och jag skulle gissa på att de flesta är ärliga med åldern. finns ju hittekatter och liknande som man inte ens har datum på födsel som går alldeles utmärkt att försäkra så det är nog inga problem
Citera
2009-08-23, 05:18
Medlem
Diabates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemomintedu
jag tror inte det är några problem. jag har inget födelsebevis för min kisse utan det är dagen och året som din katt föddes som gäller. de kommer definitivt inte bråka med dig om åldern de kan inte kontrollera det och jag skulle gissa på att de flesta är ärliga med åldern. finns ju hittekatter och liknande som man inte ens har datum på födsel som går alldeles utmärkt att försäkra så det är nog inga problem

Tack för ditt svar, ska ringa och kolla på måndag. Låter ju inte vidare smart om de hade som policy att de behöver födelsebevis eller dylikt, de skulle ju förlora bra många kunder. Känns fan lite fittigt att katten hunnit bli 5 år och ännu inte blivit försäkrad, iofs är hon frisk men fortfarande...
Citera
2009-08-23, 05:27
Medlem
vemomintedus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diabate
Tack för ditt svar, ska ringa och kolla på måndag. Låter ju inte vidare smart om de hade som policy att de behöver födelsebevis eller dylikt, de skulle ju förlora bra många kunder. Känns fan lite fittigt att katten hunnit bli 5 år och ännu inte blivit försäkrad, iofs är hon frisk men fortfarande...

De vill självfallet tjäna pengar. kommer du in med en katt som är 5 år oförsäkrad och aldrig har blivit sjuk så har de förmodligen inte så mycket att förlora. och jag skulle gissa på att den försäkringen din katt får inte täcker eventuella "åldersjukdomar". det bästa är självfallet att diskutera detta med försäkringsbolaget. men kolla ordentligt vad försäkringen gäller så du inte står där med skägget i brevlådan när din kisse blir sjuk (vilket jag absolut inte hoppas händer).
Citera
2009-08-23, 07:31
Medlem
Jag har en 14 år gammal innekatt som försäkrades första gången när hon var 9-10 år gammal. Enda kravet var veterinärbesiktning.
Citera
2009-08-23, 12:58
Medlem
Eliza CTs avatar
För 10 år sedan tog vi hand om en vuxen katt. Vi hade bara fått veta ca 3 år.
Det var inga problem alls utan bara att lämna uppgifter. Ja, till saken hör att vi var rätt säkra på att katten var äldre än 3 år men vi behövde inte ens friskintyg. Och det var Agria.
Ring och fråga först! Men försäkra katten genast! Det är med åldern sjukdomar kommer.
Mvh
Citera
2009-08-23, 15:12
Medlem
Tjohildas avatar
Allt du behöver är ett friskintyg från veterinären, vet kan ju också kolla åldern på ett ungefär med hjälp av tandstatus m m. Iaf var det så för mig, har aldrig behövt åldersintyg på mina kissar.
Citera
2009-08-23, 15:17
Medlem
Diabates avatar
Tack för era svar!
Ska ta tag i detta imorgon, skulle dock vara bra om man kunde få några råd ang. kattförsäkringar som är bra men samtidigt inte kostar en förmögenhet. Jag är trots allt studerande och har inte mycket pengar att röra mig runt men samtidigt vill jag att kissen ska ha en säker försäkran som täcker.
Citera
2009-08-23, 19:05
Medlem
prudenss avatar
Jag fyllde endast i uppgifterna på nätet (Agria). Inget födelsebevis och inget friskhetsintyg krävdes. Efter en vecka kom inbetalningslappen och nu är katten försäkrad Lätt som en plätt!
Citera
2009-08-23, 19:23
Medlem
Eliza CTs avatar
Litet PS: om katten är ID-märkt får man en liten rabatt hos Agria.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in