2009-08-23, 04:09
Medlem
Veritas.s avatar
Hallå!

Jo det är så att jag blivit anmäld för misshandel, och jag är medveten om att jag i princip är körd, då jag har vaktchefer och ett flertal oberoende vittnen emot mig.

Har dock löst detta genom att muta målsägande med 10k, och han har gått med på att lägga ned anmälan.

Min fråga är då, är det verkligen så lätt att lägga ned en anmälan, dvs krävs inget mer än ett samtal från målsägande till utredare där han säger att han vill lägga ned sin anmälan mot mig för att han känner för det?
Eller finns det smidigare sätt att gå tillväga?

Alla synpunkter och svar uppskattas.
Citera
2009-08-23, 11:06
Medlem
Det går väl inte att "ta tillbaka" anmälningar (misshandel?) ?

Jävligt osäker faktiskt.
Citera
2009-08-23, 11:14
Medlem
tattoosandbeers avatar
Kommer att gå under allmänt åtal om offret har drabbats "minneslucka"
Citera
2009-08-23, 13:17
Medlem
I Sverige kan man inte ta tillbaka en anmälan om brott som det är allmänt åtal på.
Att målsägaren inte vill medverka kan naturligtvis göra att utredningen läggs ner för att bevisen inte kommer hålla i en rättegång. Men om det finns bra vittnen så kommer rättegången att hållas ändå. Med tanke påa tt du skriver att vaktchefer och andra oberoende vittnen har sett det så skulle jag tro att du fortfarande kommer bli fälld för misshandel.
Citera
2009-08-23, 17:39
Medlem
Veritas.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slurig
I Sverige kan man inte ta tillbaka en anmälan om brott som det är allmänt åtal på.
Att målsägaren inte vill medverka kan naturligtvis göra att utredningen läggs ner för att bevisen inte kommer hålla i en rättegång. Men om det finns bra vittnen så kommer rättegången att hållas ändå. Med tanke påa tt du skriver att vaktchefer och andra oberoende vittnen har sett det så skulle jag tro att du fortfarande kommer bli fälld för misshandel.

Att ovannämda vittnen verkligen hörts är dock osäkert, detta var något målsäganden sa då vi talades vid.
Misshandeln är dock inte helt subjektiv, det hela började med minst en(?) knuff från målsäganden mot min vän.
Vilket också säkerligen finns dokumenterat på film, om jag kräver att ta ut den i bevis. Dessutom har jag kallat två oberoende/trovärdiga vittnen som hörts till min favör, där de understryker det faktum att det var målsägande som startade händelseförloppet med att knuffa min vän, som senare jag tog över nödvärnsrätten för, i och med hans berusade tillstånd.

Så vad tror ni, är det helt kört ändå? Målsäganden ska gå till stationen på måndag, vad bör han rimligtvis säga för att underlätta hela situationen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in