Citat:
Ursprungligen postat av Slurig
I Sverige kan man inte ta tillbaka en anmälan om brott som det är allmänt åtal på.
Att målsägaren inte vill medverka kan naturligtvis göra att utredningen läggs ner för att bevisen inte kommer hålla i en rättegång. Men om det finns bra vittnen så kommer rättegången att hållas ändå. Med tanke påa tt du skriver att vaktchefer och andra oberoende vittnen har sett det så skulle jag tro att du fortfarande kommer bli fälld för misshandel.
Att ovannämda vittnen verkligen hörts är dock osäkert, detta var något målsäganden sa då vi talades vid.
Misshandeln är dock inte helt subjektiv, det hela började med minst en(?) knuff från målsäganden mot min vän.
Vilket också säkerligen finns dokumenterat på film, om jag kräver att ta ut den i bevis. Dessutom har jag kallat två oberoende/trovärdiga vittnen som hörts till min favör, där de understryker det faktum att det var målsägande som startade händelseförloppet med att knuffa min vän, som senare jag tog över nödvärnsrätten för, i och med hans berusade tillstånd.
Så vad tror ni, är det helt kört ändå? Målsäganden ska gå till stationen på måndag, vad bör han rimligtvis säga för att underlätta hela situationen?