• 1
  • 2
2009-08-23, 23:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av weezah
Eeehm. Jo.

http://www.google.se/#hl=sv&source=h...c9cb43f836ff74

Nu var det frysning tråden handlade om, så jag trodde det var det du argumenterade emot. Kylning vet jag inte något om!
Citera
2009-09-04, 20:47
Medlem
Bullshit haft bröd i kylen 3 veckor som smakat lika bra som när det va nytt
Citera
2009-09-04, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Är brödet hembakat så spelar det inte någon större roll vilken typ det är. Allting håller väl i ca 2 månader.

~Paul~

Finns det nått naturligt eller onaturligt konserveringsmedel att använda för att brödet ska hålla sig längre färskt eller fryst? Jag vet att surdegsbröd håller sig längre, men att tex ha filmjölk i bröd, skulle det ha positiv eller negativ effekt på hållbarheten tror ni?
Citera
2009-09-04, 22:44
Medlem
Killerolavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freman
Det är just att frysa brödet direkt när jag kommit hem och sedan tina i micron som jag haft lite problem med.

Av egna erfarenheter är det där problemet ligger, tar du upp brödet dagan innan eller så, och låter det tina i rumstemperatur istället för i micron slipper du gummibröd
Citera
2009-09-05, 14:22
Medlem
GILikeYourPantss avatar
Kylen förstör bra bröd, om ditt håller i tre veckor så är det väll fullt med konserveringsmedel i brödet.

Vanligt vitt bröd utan fett eller socker blir stelt snabbast. Honung och surdeg gör att brödet håller sig längre, och salt givetvis men det har nog alla bröd. Om du vill ha konserveringsmedel så kan du läsa på förpackningarna på köpebröd, där hittar du nog en del =).
Citera
2013-02-16, 16:38
Citat:
Ursprungligen postat av KarlHelmer
Lägg brödet i kylen...håller sig fräsch uppåt två veckor där o på den tiden borde de väl hinna sätta i sig en limpa.

Annars funkar det mesta färdigskivade brödet bra o frysa o sen ta upp så många skivor man behöver o låta tina eller i värsta fall köra i micron på upptiningsläge

Tjo, jag letade information om att återfrysa bröd, och ramlar över denna tråden. Ser att den är fleera år gammal, men måste direkt säga att man ska INTE förvara bröd i kylen, det ska förvaras i rumstemperatur, alternativt att du fryser in limpan, men som någon annan sa så ska påsen vara tät. Du kanske kan skaffa annat bröd än just limpa om du upplever den svampig. I våran familj är det samma sak, jag köper en "Jättefranska" men den kastar jag omgående in i frysen, det bröd kiddsen ska ha rostar de direkt, alltid ett strålande resultat. Att tina bröd i mikron måste man göra mycket mycket försiktigt annars blir det hel knas i konsistensen, det brukar funka att mjuka upp det en aning och köra sista biten i rosten om man inte vill ha ett helt rostat bröd, tex limpa.
Nåväl, men som sagt var, googla och läs det som finns hos brödinstitutet och livsmedelsverket så står även där att det INTE ska vara i kylen. När jag blev bagare för 21 år sedan fick vi lära oss att en föråldringsprocess startar, har ni någonsin sett bröd i kyldiskar i affären, ja möjligtvis semlor eftersom de innehåller grädde.
Citera
2013-02-16, 18:23
Medlem
Här är ett lätt långpannebröd som går att frysa: http://www.alltommat.se/recept/Langpannebrod-6686
Det här verkar också enkelt att göra: http://www.icakuriren.se/mat-dryck/r...formbr%C3%B6d/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in