Citat:
Ursprungligen postat av KarlHelmer
Lägg brödet i kylen...håller sig fräsch uppåt två veckor där o på den tiden borde de väl hinna sätta i sig en limpa.
Annars funkar det mesta färdigskivade brödet bra o frysa o sen ta upp så många skivor man behöver o låta tina eller i värsta fall köra i micron på upptiningsläge
Tjo, jag letade information om att återfrysa bröd, och ramlar över denna tråden. Ser att den är fleera år gammal, men måste direkt säga att man ska INTE förvara bröd i kylen, det ska förvaras i rumstemperatur, alternativt att du fryser in limpan, men som någon annan sa så ska påsen vara tät. Du kanske kan skaffa annat bröd än just limpa om du upplever den svampig. I våran familj är det samma sak, jag köper en "Jättefranska" men den kastar jag omgående in i frysen, det bröd kiddsen ska ha rostar de direkt, alltid ett strålande resultat. Att tina bröd i mikron måste man göra mycket mycket försiktigt annars blir det hel knas i konsistensen, det brukar funka att mjuka upp det en aning och köra sista biten i rosten om man inte vill ha ett helt rostat bröd, tex limpa.
Nåväl, men som sagt var, googla och läs det som finns hos brödinstitutet och livsmedelsverket så står även där att det INTE ska vara i kylen. När jag blev bagare för 21 år sedan fick vi lära oss att en föråldringsprocess startar, har ni någonsin sett bröd i kyldiskar i affären, ja möjligtvis semlor eftersom de innehåller grädde.