2009-08-22, 16:04
Medlem
M0rt4l1tys avatar
Vad händer när ljusets våglängd går mot noll? Min fysiklärare sa att det (teoretiskt sett) helt enkelt försvinner, det tycker jag inte låter speciellt logiskt om man tänker på Energiprincipen
Senast redigerad av M0rt4l1ty 2009-08-22 kl. 16:13.
Citera
2009-08-22, 16:34
Medlem
Skulle man inte kunna säga, att våglängden inte kan gå mot noll, eftersom det (ljuset) då skulle försvinna?
Citera
2009-08-22, 16:38
Medlem
M0rt4l1tys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Skulle man inte kunna säga, att våglängden inte kan gå mot noll, eftersom det (ljuset) då skulle försvinna?
våglängden blir längre ju längre ljuset färdas.. någon gång måste ljusets våglängd gå mot noll..
Citera
2009-08-22, 16:44
Medlem
Om våglängden blir längre går den väl inte mot noll? Menar du frekvensen?
Citera
2009-08-22, 16:47
Medlem
M0rt4l1tys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Om våglängden blir längre går den väl inte mot noll? Menar du frekvensen?
Oh
våglängden rödförskjuts, frekvensen går mot noll.. så var det, men vad händer med ljuset - det kan inte försvinna bara sådär? Energin måste omvandlas till något?
Citera
2009-08-22, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M0rt4l1ty
Oh
våglängden rödförskjuts, frekvensen går mot noll.. så var det, men vad händer med ljuset - det kan inte försvinna bara sådär? Energin måste omvandlas till något?
Sjäv tror jag att ljuset omvandlas till elementarpartiklar, protoner och neutroner som i sin tur bildar väte, men jag vet inte vad mer fysikkunniga anser om det. Vätet måste ju komma nånstans ifrån, så varför inte från ljus?
Citera
2009-08-22, 17:33
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Ljus är fotoner som saknar massa.
Det kan väl inte bli till väte utan vidare.
Jag tror att ljuset blir värme, det brukar det t ex bli när man solar sig.
Ljusfrekvensen minskar inte utan vidare, fotonerna måste bromsas upp av nånting, som en vägg eller kosmiska partiklar i rymden.
Men jag är ingen fysiker förstås.
Citera
2009-08-22, 19:12
Medlem
Donnie-Darkos avatar
Vad har detta med relativitetsteorin att göra?
Citera
2009-08-22, 21:24
Medlem
MoogBeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Ljusfrekvensen minskar inte utan vidare, fotonerna måste bromsas upp av nånting, som en vägg eller kosmiska partiklar i rymden.
Men jag är ingen fysiker förstås.

Nej, det märks att du inte är en fysiker. Fotonerna bromsas inte upp, deras hastighet är konstant. Men röd- eller blåförskjutning kommer att ske om avståndet mellan dig och ljuskällan förändras.
Citera
2009-08-22, 22:24
Medlem
Teoretiskt sett kan en våglängd bli hur lång som helst, finns ingen som helst gräns för detta. Enda "direkta" skillnaden är hur mycket energi ljuset innehåller. Precis som energin går mot oändligheten när våglängden går mot noll så går Energin mot 0 när våglängden går mot oändligheten, den kommer dock alltid att vara mer än oändligt gånger mer energirik än 0.

Hursomhelst kan ljuset alltid tas upp av en svart kropp och bli "värme".

Eller har jag missat något?
Citera
2009-08-22, 22:28
Medlem
BaalZeBubs avatar
Är våglängder kontinuerliga? Borde de inte ha kvanta och diskreta steg...
Citera
2009-08-23, 16:29
Medlem
M0rt4l1tys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinslaughterer
Teoretiskt sett kan en våglängd bli hur lång som helst, finns ingen som helst gräns för detta. Enda "direkta" skillnaden är hur mycket energi ljuset innehåller. Precis som energin går mot oändligheten när våglängden går mot noll så går Energin mot 0 när våglängden går mot oändligheten, den kommer dock alltid att vara mer än oändligt gånger mer energirik än 0.

Hursomhelst kan ljuset alltid tas upp av en svart kropp och bli "värme".

Eller har jag missat något?

Värme? Förklara!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här