• 1
  • 2
2009-08-23, 12:53
Medlem
Självklart är det konserter, många stora band som turnerar kan ta flera 100000 åskådare i veckan, nu när fler laddar ner än köper skivor så ändras förhållanderna ännu mer. Förr i tiden på 70/80-talet var det antagligen jämnare, men jag tror absolut på konserterna.
Citera
2009-08-23, 12:54
Medlem
sifonen87s avatar
Jag vet inte om jag har rätt eller fel här. Men är det inte ofta så att skivbolagen bestämmer platser där de stora banden ska spela där man räknar utifrån hur mycket deras skivor sålt på ett visst ställe? Eller är det så att de stora bandens turnécrew inte har något som helst med deras skivbolag att göra?
Citera
2009-08-24, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sifonen87
Jag vet inte om jag har rätt eller fel här. Men är det inte ofta så att skivbolagen bestämmer platser där de stora banden ska spela där man räknar utifrån hur mycket deras skivor sålt på ett visst ställe? Eller är det så att de stora bandens turnécrew inte har något som helst med deras skivbolag att göra?

Jag skulle tro att skivbolagens direkta inflytande över vart band ska spela är ganska liten, men däremot känns det så klart ganska logiskt att band spelar på platser där dom är populära (säljer mycket skivor) så på så sätt kan man naturligtvis säga att det finns en sorts indirekt påverkan.
Sen finns säkert ett ganska tätt samarbete mellan skivbolag, management, bokningsbolag och turnéproduktionsbolag när det gäller dom största artisterna och deras turnéer. Men i grunden har inte skivbolag särskilt mycket med livekonserter att göra överhuvudtaget.
Citera
2009-08-24, 00:29
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sifonen87

eller också får fansen komma dit artisten känner för att spela
Citera
2009-08-24, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluargh
Vad har du fått dessa siffror ifrån? Det låter sjukt mycket! Jag säger inte att det du säger inte är sant för jag har ingen aning, men jag hade aldrig gissat på så mycket.
Vilka var förresten artisterna på julgalan?

Håkans priser har jag fått från hans bokningsbolag. Julgalans musikers priser ifrån monitorteknikern på turnén. Vet inte vilka artisterna var, men musikerna var några av den lilla grupp studiomusiker som anlitas frekvent runt om i sverige.
Citera
2009-08-24, 15:06
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Jewelfinger
Skivbolagen bör inte få ett öre för livespelningar. Får dom det har artisten skrivit på ett obeskrivligt uselt avtal.
Däremot kan ju en livespelning leda till att lite fler skivor äsljs och då kan så klart skivbolaget tjäna på det, men jag antar att det inte är så du menar.

Däremot går en del av gaget till artistens bokningsbolag/agentur (typ live nation, luger, the agency group etc.). Vill minnas att det brukar ligga på omkring 10% av gaget

plus löner som ska betalas ut till medarbetarna/crew och div annat, undrar hur mycket procent artisterna själva i slutändan tjänar per spelning.
Citera
2009-08-24, 16:27
Medlem
Tror att den rena vinsten för banden idag ligger på merchandisen. Kolla på Backyard Babies, de utnyttjar detta fullt ut. För vinsten går ofta direkt till banden själv.
Du kan inte tjäna på pengar på skivförsäljningen, turnerandet kostar skjortan.
T ex få vara förband (support act) kan kosta en 150 lakan för en två månaders turné med ett större band. Då måste man tjäna in pengarna.
Sen utöver det så kan det kosta dig extra för att betala ljud o ljuskillarna. För tji får du om de sabbar ljudet för dig under den månaden. maten kan oxå komma att kosta dig.
Så ha en bra fanbase, som köper dina grejor är det bästa.
Men sen har företag lagt sig i detta o kräver en procent numer, för de har fått "rätten" att sälja dina grejor.
Stod om detta i Sweden Rock Magazine för ett antal nr sedan.
In Flames berätta att typ, de tappar på detta maffialiknande sätt.
Citera
2009-08-25, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pierre_rex
Men sen har företag lagt sig i detta o kräver en procent numer, för de har fått "rätten" att sälja dina grejor.
Stod om detta i Sweden Rock Magazine för ett antal nr sedan.
In Flames berätta att typ, de tappar på detta maffialiknande sätt.

De tappar ju på eget grepp i så fall, man skriver över Merch-rättigheterna till företag om man vill och det har de onekligen gjort. Det är samma som man gör med skivförsäljningen. Det man 'betalar' för är ju då att nån designar åt en och nån annan marknadsför det hela så man får mycket sålt på det viset. Sen att man inte får 100 kr per såld tröja, tja, det får de ju leva med då.

Man ska vara ganska etablerad för att tjäna pengar på livespelningar också, iallafall om man ska kunna betala hyran när man är borta och inte bara mat och resor.

Hursomhelst så tycker inte jag det är nåt fel att stödja skivbolagen också, om skivbolag hade varit nåt dåligt hade inte band och artister jagat skivkontrakt. Även om det inte handlar om skitstora pengar så är det jobbet man slipper göra som är värt det.

Med ett skivkontrakt får man: 1) Studiobudget: Nån lägger ut en massa pengar ur egen ficka utan nån som helst prestationskrav så att man som artist kan göra sin grej utan att behöva tänka på det ekonomiska. 2) Marknadsföring: Skivbolaget ser till att skicka ut promos till halva världen så att de kan recensera och man blir sedd, de skickar posters till skivbutiker och de ser till att man hamnar i mailorderkataloger, fixar intervjuer och, som sagt, ser till att man blir sedd. Syns man inte, finns man inte. 3) Administration: Man får nån annan som sköter allt från räkenskaper till tryckeri och allt strul som finns där. Det är förjäkla skönt att slippa allt sånt. 4) Kontakter: Hela musikvärlden bygger på kontakter; promotors, arrangörer, andra skivbolag, andra band. Folk som kan fixa förbandsturnéer åt en och lägga ut pengarna för den åt en. Man får en kontaktbas och får in en fot.

Man kan även som ganska oetablerad tjäna pengar på skivförsäljning om man bara ser till att läsa igenom sina kontrakt ordentligt innan man skriver på, livespelningar däremot måste man ha en ganska stor fanbas innan man börjar tjäna pengar.
Citera
2009-08-25, 15:59
Medlem
Kollade upp detta med rätten till "merchen", det är ett företag som heter SCM som tecknat exklusiva rätten till ett antal arenor i Sverige. Enligt gällande avtal så ska de ha 30% av samtliga bands försäljning.
Står oxå att In Flames vägrade då de lirade på annexet att ha försäljning alls.
De (In Flames) vägrar gå med på dessa som de själv kallar maffiametoder. Eftersom SCM inte gör något alls mer än att ha 30 % av försäljningen.

Sedan är det ute i stora världen, speciellt i Usa o England så är det "pay to Play" som gäller för mindre band att komma ut o få göra gig. Du kan inte få göra en spelning, som mindre okänt band om du inte har cash, helt enkelt!
Förr var det oxå om du fick ett kontrakt med ett större bolag på ett ex antal 100.000 pund eller dollar. Så var det många som blev fartgalna köpte bilar köpte lägenheter osv. Trodde allt var på det torra.
Sedan så skulle skivbolagen ha in dom pengarna. eftersom studio, producent, promotionkostnader hade lagts ut i förskott av bolagen.
Kom inte "brejket", så fick man betala igen kostnaderna. Vet band i England som hade gigantiska skulder, eftersom man slog aldrig igenom. Men förskottet skulle betalas igen, eftersom ingen brydde sig om att kolla avtalen när de skrevs.

Då var det oftast lättare om man hade ett magement som stod för turnékostnaderna. Samt hjälp med att få bandet känt, eller uppmärksammade.
Men det är oxå en kostnad som de ska ha igen sin del av kakan.
Finns en bra beskrivning av en maneger i Stinky Turners (Cockney Rejects) självbiografi. Om hur det lätt faller, en dag Pop Of the Tops, nästa dag så finns det ingen hjälp att få en spelning med.
Citera
2009-08-25, 23:03
Medlem
Erpatjoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukoupeni
För små artister så är det solklart mest pengar i merch. Man kan ha ett påslag på 200% på inköpspriset för tröjjor och pannband eller vad man nu vill sälja.
Med andra ord tjänar artisten ungefär hundra riksdaler på varje såld tröjja och dom flesta deklarerar inte för försäljningen.

För skivor så brukar man iallafall som oetablerad artist få runt 5-6 SEK per såld skiva.
Dom jag känner som är signade får 20kr per skiva. Delat på fem så blir det inte supermycket när ingen köper skivor. Nuförtiden tjänar band endast på att turnera och sälja t-shirts
Citera
2009-08-26, 11:35
Medlem
brianmolkos avatar
och vilket betalar vi mest för sen...och om man går på en konsert med ett band ska man inte ladda ner ett annat band
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in