2009-08-22, 11:42
Medlem
Jag är verkligen grymt kass på datorer, och känner att jag skulle behöva formatera min dator då den beter dig dumt, vägrar att starta ibland osv. Hur ska jag göra? Är det bara att stoppa i XP-skivan och starta datorn, så kommer det instruktioner? Eller måste man först trycka F10 eller vad det nu är, där var loggan visas vid uppstart, för att göra en systemåterställning? Tacksam för en pedagogisk förklaring, vill inte att det ska bli fel så datorn blir oanvändbar.

Hur blir det sedan med alla program? Försvinner precis ALLT så att det inte ligger några ikoner på skrivbordet, eller hur blir det?
2009-08-22, 12:02
Medlem
Slashcares avatar
Sätta i skivan, starta om datorn, och följa instruktionerna, ja.
2009-08-22, 12:09
Medlem
Micke666s avatar
-Ställ in i BIOS att CD-ROM ska vara första bootalternativet och boota datorn med XP-skivan.
-I nästa fönster står det: Tryck valfri tangent för att starta från CD-skivan. Tryck snabbt på tangent.
-Välj att installera Windows. (Inte reparera)
-Godkänn licensavtalet.
-Har du bara en partition, välj att installera där, om du inte vill göra flera partitioner.
Vill du göra fler partitioner, så får du välja att ta bort partitionen genom att trycka D.
-Följ instruktionerna i de kommande fönstren för att ta bort och skapa nya partitioner.

-Om du inte valde att ta bort den enda partitionen utan valde att installera på den, så får du i nästa fönster frågan om du vill behålla aktuellt filsystem. Vill du inte det utan vill formatera med NTFS så välj det och starta formateringen. Efter att formateringen är klar startar datorn om automatiskt och installationen fortsätter.
2009-08-22, 12:18
Bannlyst
Är det inte bara att göra såhär

Start>Den här datorn>C://>Högerklicka och sen formatera
2009-08-22, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Micke666
-Ställ in i BIOS att CD-ROM ska vara första bootalternativet och boota datorn med XP-skivan.
-I nästa fönster står det: Tryck valfri tangent för att starta från CD-skivan. Tryck snabbt på tangent.
-Välj att installera Windows. (Inte reparera)
-Godkänn licensavtalet.
-Har du bara en partition, välj att installera där, om du inte vill göra flera partitioner.
Vill du göra fler partitioner, så får du välja att ta bort partitionen genom att trycka D.
-Följ instruktionerna i de kommande fönstren för att ta bort och skapa nya partitioner.

-Om du inte valde att ta bort den enda partitionen utan valde att installera på den, så får du i nästa fönster frågan om du vill behålla aktuellt filsystem. Vill du inte det utan vill formatera med NTFS så välj det och starta formateringen. Efter att formateringen är klar startar datorn om automatiskt och installationen fortsätter.

Tack! Vad menas med aktuellt filsystem? Jag antar att jag inte vill behålla det, eftersom jag vill göra en total återställning på datorn, right?
2009-08-22, 12:23
Medlem
Micke666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez
Tack! Vad menas med aktuellt filsystem? Jag antar att jag inte vill behålla det, eftersom jag vill göra en total återställning på datorn, right?
Ja, du ska ta bort det aktuella filsystemet och formatera den (C), sen så skapar du en ny partion i (C).
2009-08-22, 22:13
Medlem
kanulas avatar
Använd den stora tråden istället. TS bör dessutom söka lite mer innan du ställer onödiga frågor.

Tråd låst.
/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in