Flashback bygger pepparkakshus!
2009-08-22, 00:56
Medlem
Hej,jag har ett jättedumt problem. Jag startade om min dator för några minuter sen, för att den "frös" till och inte ville göra nånting. (höll alltså in knappen i några sekunder om det är viktig info). Men nu vill den inte starta! Eller, den vill typ inte starta windows. Sedan kommer det massa text, jag får välja om jag vill starta windows normalt, starta i felsäkert läge, starta i felsäkert läge med kommandotolk och starta i felsäkert läge med nätverk...
Vad man än väljer kommer windows laddningsgrejj upp, sedan kommer en enormt kort bluescreen of death och sedan startar datorn om.

Hjälp mig
Citera
2009-08-22, 01:13
Medlem
Formatera och installera om.
Citera
2009-08-22, 02:01
Medlem
Hejsan, det kan bero på en hel del saker. Prova resetta BIOS, vet du inte hur man gör så är det otroligt lätt att ta reda på via google. De kan vara något hårdvarurelaterat också, jag kan inte gissa mig till vad det är för hårdvara isf men det lutar väl åt hårddisken eller grafikkortet. Hårddisken är iaf inte död eftersom du ser loadingscreen. Jag kan inte hjälpa så mkt mer just nu, i värsta fall får du reparera installationen, systemåterställa eller formatera om.
Citera
2009-08-23, 00:49
Medlem
bergsturks avatar
Två ofattbart dumma svar på den enklaste av frågor.

Filsystemet på hårddisken har fått sig en smäll eftersom du stängde av datorn brutalt, antagligen råkade det ske mitt i en skrivning. Sånt händer, ofta. Du behöver göra en diskkontroll, en så kallad chkdsk. Du kan googla på "chkdsk" för att få reda på hur du gör. Du kan göra det från en annan dator (koppla in hårddisken) eller från en installationsskiva, återställningskonsolen.

Sen så har jag en uppföljande fråga till de två Einsteins som postat ovanför. Om man inte vet nånting alls om det allra enklaste vad gäller datorer, varför försöker man då "hjälpa"? Är det för att jävlas? För postcountens skull?
Citera
2009-08-23, 01:10
Medlem
927s avatar
om du kommer in i datorn via felsäkert läge finns två saker som man bör göra, dels ställa in datorn inte startar om vid systemfel, då hinner du nämligen läsa och notera det viktiga som står på blåskärmen (detta ändras under system - avancerat - start och återställning)

det andra är att i kontrollpanelen - adminverktyg - loggboken - system dubbel klicka på alla Fel som stämmer in på tidpunkten. det är inte säkert att du blir klokare för det men om det nämns nåt filnamn där eller på blåskärmen så skriv vilket eller nåt annat problem som inte fanns tidigare

inget du ändrat/installerat sedan senaste omstarten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in