2009-08-21, 21:11
Medlem
Fieldleafs avatar
Detta kanske skulle krävs en ny tråd men tänkte ställa frågan här ändå. Blir det någon form av diskussion så kan alltid mod få skapa en tråd (lite arbete ska ni ha)

Undrar lite angående PETN och dess egenskaper. I modernare tändhattar så används rent PETN i olika hårt pressade lager vilket gör att man via en stubin antändning kan få PETN att gå DTD.

PETN ska enligt källor detonera om man slår på det med en hammare eller skjuter på det med någon form av gevär (ej luftgevär).

Frågan är om PETN kan detoneras med en tändhatt av flash (KClO4 eller KClO3 baserad). I så fall hur många gram kan krävas för att få igång en detonation av PETN. Eftersom den är relativt känslig mot andra sekundära sprängmedel så borde detta fungera. Denna laddning kan sedan användas som booster åt ANFO eller liknande.

Och vilken tillverkningsmetod är att föredra? SWI (ja, jag sa SWI) tar upp metoden som bara involverar salpetersyra (som dock måste vara rödryckande koncentration)

En annan metod som nämnts av användare här på FB är denna:
http://www.powerlabs.org/chemlabs/petn.htm

Saken är den att du används svavelsyra. Då finns en risk att känsligare biprodukter kan bildas. Men är det en mycket, mycket försumbar risk då jag knappt hört något om detta.

(Om nu i teorin jag skulle göra PETN, så kommer det utföras i en fullständigt utrustad laborationssal och kemikalierna är av minst teknisk kvalité. Så det kommer inte förekomma nämnvärd kontaminering. Självklart sker alla reaktioner i ett väl ventilerat dragskåp. Såklart är detta bara teoretisk tänkande eftersom detta annars inte vore lagligt )

//fieldleaf
Citera
2009-08-21, 21:42
Bannlyst
Rykande salpetersyra är svår att få tag på. Tillstånd är inte att tänka på som privatperson i Sverige. I vissa länder i Östeuropa kan man köpa den helt tillståndsfritt, men det är riskabelt att frakta den inte bara för risken att åka fast utan (och kanske främst) risken för en olycka.

Problemet med svagare salpetersyra och svavelsyra är inte att det bildas känsligare ämnen utan snarare att det bildas oanvändbara produkter som pentaeritrytolsulfat. Dessutom är det inte säkert att man får PETN utan PETRIN, d.v.s. trinitrat och inte tetranitrat.
Citera
2009-08-21, 21:43
Medlem
Tur-Buddas avatar
En sak som kan vara värt att titta på är hur egenskaperna (VoD, DDT känslighet för olika initieringsformer mm) förändras om man tillsätter 33% aluminium (44 μm) enligt abstract i denna studie?

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6V2B-3VTY8JK-G&_user=10&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&_doc anchor=&view=c&_searchStrId=987190722&_rerunOrigin =google&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0& _userid=10&md5=7932eb83af1320261df4d04bf06dcfff
Citera
2009-08-21, 22:06
Medlem
Fieldleafs avatar
Kan klargöra att tillgången av kemikalierna för detta är inte något problem. Så diskussion om huruvida det är möjligt att få tag på salpetersyra i rätt koncentration är inte vad denna tråden handlar om. Inte heller vilka tillsatser som kan känslig göra PETN. Utan Vi pratar om vilken metod som är bäst eller om båda är lika bra. Även hur pass svår/lätt initierad PETN är.

Gissningar avslås även i denna tråd. Spekulationer med värdigt innehåll kan dock få förekomma. Men helst vill jag läsa fakta av personer med bra koll.

Är väldigt angelägen om att höra om skillnaderna av framställningen av PETN med de olika metoderna. Den som bara använder salpetersyra ska som sagt ge "renare" PETN utan resprudukter. Dock kräver det mera och högkoncentrerad salpetersyra. Den andra metoden använder svavelsyra OCH salpetersyra (i lägre koncenteration). Frågan är då om risken för att restprodukter blir kvar i PETN:et som kan skada dess lagringsförmåga och känslighet.

//fieldleaf
Citera
2009-08-22, 00:25
Bannlyst
http://www.sprengstoff-verein.de/buecher/Initialsprengstoffe_und_Anzuendmittel.pdf
Citera
2009-08-22, 00:42
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thermobarisk
http://www.sprengstoff-verein.de/buecher/Initialsprengstoffe_und_Anzuendmittel.pdf

Du får ursäkta om jag sänker din källa... Men det där verkar ju föga trovärdigt. Det är ju samma kvalitet på det dokumentet som det var på SWI dokumenten.

Synteserna fungerar säkert men jag ger inte ett vitten för teorierna..
Citera
2009-08-22, 01:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Du får ursäkta om jag sänker din källa... Men det där verkar ju föga trovärdigt. Det är ju samma kvalitet på det dokumentet som det var på SWI dokumenten.

Synteserna fungerar säkert men jag ger inte ett vitten för teorierna..

Har kollat en källa till, dock ingen som går att länka till. Enligt den bildas det i stort sett bara PETN och pentaeritrytolsulfat, inget PENTRIN. Dock stämmer det som jag skrev innan, att utbytet är sämre.
Citera
2009-08-22, 09:20
Bannlyst
NONEL-systemet använder för den delen inte stubin utan man skickar en impuls av starkt komprimerad luft genom en tunn slang.

Mer realistisk variant: 2 gram HMTD pressas hårt i ett litet provrör (stark inneslutning och ingen risk för reaktion med metall). Detta placeras sedan i en booster av PETN på några hundra gram, som i sin tur sätter igång AN(FO/NM).
Senast redigerad av Thermobarisk 2009-08-22 kl. 09:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in