Citat:
Ursprungligen postat av
TjackOhej
Gött, tack!
Det är sjukt många parametrar att ta i beaktning när man ska uppleva Vietnam på det viset jag ska göra det, men jag tänker som så att jag kommer ju hela tiden förflytta mig söderut och då blir det ju bara bättre och bättre
Jag kommer spendera 2, max 3 dagar i Hanoi t ex.
Sen går tåget söderut mot Da Nang, Hoi Ann, Nha Trang etc. Resan avslutar jag på Phu Quoc.
Ja det verkar vara svårt att konstant pricka in bra väder om man reser genom hela landet!

Men min erfarenhet av centrala delarna är att det oftast är rätt korta oväder, ibland bara någon timme, sedan har du soligt och fint igen. I år var det dock glest mellan soltimmarna, vilket iofs var rätt skönt om man är ute och rör sig en hel del. Men att lägga sig vid poolen och bara softa var tyvärr ingen höjdare.
Jag spenderade ca 12 dagar i Hanoi. För mig tog det nästan 2-3 dagar innan man ens kommer in i rytmen. Åker gärna dit igen men helst inte under vintern och då kanske det räcker med en vecka.

Är så enkelt och relativt billigt att ta en utflykt till t.ex. Ha Long eller Ninh Binh, mm. så man behöver inte oroa sig över att det blir långtråkigt.
Aldrig testat på tåg då flyg är så billigt och smidigt. Däremot sleeperbus har jag åkt ett par gånger mellan Nah Trang - MuiNe - Saigon. Kanske inte världens mest bekväma färdsätt om man skall åka mer än 4-6 timmar, men en upplevelse.