2009-08-21, 10:14
Medlem
Karlbankss avatar
Hej!
Jo nu är det så att jag har precis köpt en ny hårddisk, som var tänkt att ersätta min gamla IDE hårddisk. Det jag vill göra är att flytta över allting, windows och allt från min gamla skithårddisk, till den nya. Jag hade sen tänkt att göra den nya SATA hårddisken till main och slänga min gamla IDE-hårddisk.

Tror ni att Windows kan fungera om jag flyttar över allt på hårddisken till den nya? Jag tänkte göra detta mest för att slippa installera om hela datorn.
Så om ni har prövat det, eller vet hur det skulle gå skriv jättegärna!

Tack på förhand.
Citera
2009-08-21, 10:25
Medlem
Aolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlbanks
Hej!
Tror ni att Windows kan fungera om jag flyttar över allt på hårddisken till den nya?
.

Du kan inte bara kopiera över allt med windows kopiering. Det finns speciella program som gör sånt. Norton Ghost är ett program, Paragon, heter ett annat.
Googla på det och se de guider som finns.
Citera
2009-08-21, 10:40
Medlem
Det du vill göra är disk cloning... för du vill väl ha allting kvar som det var bara att hårddisken ska vara ny?

Googla på Hiren Boot CD
Bränn ut ISO filen med hjälp av t ex Imgburn
Stäng av datorn och koppla in båda diskarna
Starta datorn med CD:n i och välj att du vill boota från CD
Sedan letar du reda på ett program som heter Norton Ghost
Följ anvisningarna

Ps. Kan ta ett tag beroende på HDD storleken, men räkna med 2-3 timmar om det är 250 gb
Citera
2009-08-21, 15:08
Medlem
Karlbankss avatar
Okej, tack för all hjälp!
Citera
2009-08-21, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlbanks
Hej!
Jo nu är det så att jag har precis köpt en ny hårddisk, som var tänkt att ersätta min gamla IDE hårddisk. Det jag vill göra är att flytta över allting, windows och allt från min gamla skithårddisk, till den nya. Jag hade sen tänkt att göra den nya SATA hårddisken till main och slänga min gamla IDE-hårddisk.

Tror ni att Windows kan fungera om jag flyttar över allt på hårddisken till den nya? Jag tänkte göra detta mest för att slippa installera om hela datorn.

Tack på förhand.

enklast är att ominstallera datorn om den är mer än 1 år... sätt gamla hårddisken som slav och kopiera över filerna.

En backup på kan göras på FAVORITER och inställningar och annat i tex FIREFOX... resten behöver du inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in