2009-08-21, 05:11
Medlem
Citronpajs avatar
Vad finns det för lättilgängliga starkt stinkande ämnen som är riktigt svåra att få bort lukten ifrån?

I småskolan öppnade våran kemilärare en flaska med något som fick hela klassrummet att stinka ruttet ägg, vad kan det ha varit?

Finns det några värre lättillgängliga eller lättilverkade ämnen som är svåra att få bort lukten av?

/Mvh
Citera
2009-08-21, 06:29
Medlem
Sixfeetunders avatar
Svavelväte, divätesulfid luktar ruttna ägg.
Citera
2009-08-21, 06:39
Medlem
Smörsyra, kanske?
Citera
2009-08-21, 10:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dwb
Smörsyra, kanske?

Japp. Man ska kunna få fram den enkelt genom att helt enkelt koka ris och låta det stå framme i rumstemperatur i några dagar med vatten i.
Citera
2009-08-21, 10:47
Medlem
Hi-Techs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thermobarisk
Japp. Man ska kunna få fram den enkelt genom att helt enkelt koka ris och låta det stå framme i rumstemperatur i några dagar med vatten i.
Detta har jag råkat ut för när jag låtit en kastrull med kokat ris stå framme i någon vecka på ett dumt ställe där jag inte såg den. Märkte sedan av en äcklig lukt och upptäckte det möglade riset. Väldigt skum lukt, ingen supervidrig lukt, men en väldigt skum (ej god) lukt.
Citera
2009-08-21, 15:59
Medlem
Citronpajs avatar
Vad är värst och svårast att få bort av Svavelväte, divätesulfid och smörsyra? och går det att köpa någolunda enkelt?
Citera
2009-08-21, 16:40
Bannlyst
Om du kan hitta något djurkadaver eller slakteriavfall, så skulle det vara det allra bästa. Liklukt är omöjligt att få bort.
Citera
2009-08-21, 17:17
Medlem
jontäs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwb
Smörsyra, kanske?
Ja fyfan.smörsyra luktar som spya / ruttna ägg..

Det var nå grabbar på min förra skola som smugit sig in i NO förrådet och snott en flaska smörsyra, sedan hade dom hällt ut smörsyran på lite olika ställen i skolan och fy helvete så det luktade ...
100.000 kr kostade reparationerna i skolan , dom fick byta golv , väggpaneler och en massa annat som vart förstört.
Men eleverna fick vara lediga i en vecka !
Citera
2009-08-21, 17:21
Medlem
Sixfeetunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontä

Det var nå grabbar på min förra skola som smugit sig in i NO förrådet och snott en flaska smörsyra, sedan hade dom hällt ut smörsyran på lite olika ställen i skolan och fy helvete så det luktade ...
100.000 kr kostade reparationerna i skolan , dom fick byta golv , väggpaneler och en massa annat som vart förstört.

Haha, en liknande incident hände på min skola under tonåren. Några hade laggt massa öppnade burkar surströmming i ventilationssystemet. Vi var lediga ca: 1½ vecka efter det. Många skyllde på lukten även fast den var borta och tog en extra vecka ledigt.
Citera
2009-08-21, 19:35
Medlem
Askenars avatar
Metantiol och etantiol. Tror att fisbomberna innehåller dessa i ämnen som sedan frigörs när vatten kommer i kontakt med de.
Citera
2009-08-22, 16:34
Medlem
Citronpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontä

Var köper man smörsyra då?
Citera
2009-08-22, 19:37
Medlem
Moltas666s avatar
https://www.flashback.org/showthread.php?t=921252&page=10
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto