2003-12-15, 17:43
Medlem
Anarkogossens avatar
Vet att folk har tagit upp det här innan, men jag kommer inte riktigt ihåg hur det var...

Min bror (minderårig) har åkt fast när han har köpt sprit; killen han köpte av är också minderårig. De har gripit den andre killens far, och nu vill polisen att min bror ska vittna (om några månader). Han vill inte vittna av risk för vedergällning, men han skiter i hur det går för killen och hans familj.

Vad kan de få reda på just nu?
Går det att slippa vittna?
Citera
2003-12-15, 23:59
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Ingen kan tvinga dig att tala, det är bara att hålla käften.
Säg att du inget vet eller inget sett.
Säg att du är rädd och vägrar prata.
Ring upp ansvarig åklagare och berätta att du vid en eventuell rättegång kommer vägra vittna. Då går dom nog på polisförhöret.
Citera
2003-12-16, 00:09
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anarkogossen
Vet att folk har tagit upp det här innan, men jag kommer inte riktigt ihåg hur det var...

Min bror (minderårig) har åkt fast när han har köpt sprit; killen han köpte av är också minderårig. De har gripit den andre killens far, och nu vill polisen att min bror ska vittna (om några månader). Han vill inte vittna av risk för vedergällning, men han skiter i hur det går för killen och hans familj.

Vad kan de få reda på just nu?
Går det att slippa vittna?

Be honom att ljuga. Hitta på någon trovärdig historia och stå fast vid den.

(Jag skulle aldrig ge det rådet om det inte hade rört sig om ett moralbrott)
Citera
2003-12-16, 17:54
Medlem
TSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk

(Jag skulle aldrig ge det rådet om det inte hade rört sig om ett moralbrott)

Nog det mest korkade man kan göra.
Citera
2003-12-17, 00:01
Medlem
Snabelmackas avatar
Jag n.n lovar och försäkrar, på heder och samvete att jag ska säga hela sanningen och intet förtiga, tillägga eller förändra.

Så lyder som många vet vittneseden. Om man väljer att inte säga något, kan man då inte straffas för det? *undrar*
Citera
2003-12-17, 00:10
Medlem
dABozzs avatar
Visst kan man straffas om man vägrar att vittna, men inte som minderårig...
om Din bror i tingsrätten "inte kommer ihåg, inte vet" eller ändrar det han berättade hos snuten kommer åklagaren att åberopa polisförhöret som bevis...
Citera
2003-12-21, 13:58
Medlem
Berätta vad din bror sa i polisförhöret så blir det lättare att svara på din fråga
Citera
2003-12-21, 17:51
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:

Då är det klart bättre att tiga. Mened är ingen lek.
Citera
2003-12-22, 00:34
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellenez
Då är det klart bättre att tiga. Mened är ingen lek.

Helt riktigt, fel av mig.
Citera
2003-12-22, 01:29
Medlem
Jag vill inte verka alltför petig, men jag vill erinra/påminna om regel nr 12. Var försiktiga när ni pratar om brott, så att ni inte direkt uppmanar till brott.

Citera
2003-12-22, 03:19
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilo
Jag vill inte verka alltför petig, men jag vill erinra/påminna om regel nr 12. Var försiktiga när ni pratar om brott, så att ni inte direkt uppmanar till brott.

Visserligen, men frågeställningen var ungefär hur han bäst skulle undvika att sätta dit en person. Att då säga att han bör begå mened är väl inte direkt att uppmana till brott?
Citera
2003-12-22, 03:54
Medlem
Citat:
Visserligen, men frågeställningen var ungefär hur han bäst skulle undvika att sätta dit en person. Att då säga att han bör begå mened är väl inte direkt att uppmana till brott?

Mened är ett allvarligt brott oavsett medlen, så ja, jag tycker det. Å andra sidan ville jag bara påminna om att man bör tänka på regeln - inget allvarligt!

Simma lugnt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in