• 1
  • 2
2009-08-22, 18:16
Medlem
pojoels avatar
Jag kör med båda. Och så kommer det att förbli.
Dessutom kokar jag inte soppan utan sjuder den långsamt. Jag avskyr när ärtsoppa blir grötig!

Att jag är inne på rätt spår bevisas av att min 83-årige far, som varit (riktig) militär hela sitt yrkesverksamma liv och hållit torsdagsärterna för heliga, anser att all annan ärtsoppa än den jag kokar är undermålig.
Javisst är det skryt, men jag är stolt över det. Han har ju slevat i sig en och annan tallrik under årens lopp...
Senast redigerad av pojoel 2009-08-22 kl. 18:24. Anledning: farsan
Citera
2009-08-22, 23:49
Medlem
R.Stotzkys avatar
Jag använder både timjan och mejram, dessutom en skvätt citron och lite dijonsenap, sen passerar jag den genom en sil så att den blir slät. Tycker den är mycket godare än alla andra ärtsoppor jag ätit.
Citera
2009-08-23, 14:51
Medlem
hazepurples avatar
timjan och stark senap har jag i min ärtsoppa när den ligger i matskålen.. rekomenderas..
Citera
2009-08-23, 15:27
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazepurple
timjan och stark senap har jag i min ärtsoppa när den ligger i matskålen.. rekomenderas..
Precis, jag brukar inte heller ha den i förrän den ska serveras. Odlar eget, så det är bara att skaka timjankvasten lite över soppan. Har använt oregano nån gång, men den trivs tyvärr inte i min plantering...
Citera
2009-08-23, 15:55
Medlem
dePauls avatar
Timjan, liksom mejram och regano ändrar smak ju längre dessa tillagas. Kanske inte bättre men annorlunda. Om man vill en sammansatt smak så kan man tillföra dessa i början men också i slutet av tillagningen. På det viset får man det bästa ur två världar.

Personligen kör jag mejram/oregano alltid i slutet men timjan i början.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in