Citat:
Ursprungligen postat av Enigmium
Jag tycker att det är helt rätt att barn ska kunna straffas som vuxna i vissa fall, men långt ifrån alla. Jag stör på mig att ungar kommer ifrån straff när de har gjort någonting hemskt bara för att de är barn - vilket är ett exempel på då jag tycker att barn ska straffas som om de vore vuxna.
Kollade på en dokumentär som handlade om just detta för några dagar sedan och den berättade ganska djupt in i hur det fungerar med detta i USA.
Om en 12 årig pojke begår rånmord så är det något som är fel från grunden och något man måste ta redo på, uppväxtförhållanden, föräldrar som inte har brytt sig etc.
En 12 årig pojke med en normal kärleksfull uppväxt behöver inte begå rån och behöver definitivt inte mörda på kuppen så enkelt är det. Grabben är 12 år och det är föräldrarna som borde straffas för brottet, för att inte ha lyckats uppfostra och tala om vad som är rätt eller fel. Dessutom ska inte en 12 årig pojke behöva råna överhuvudtaget.
Om amerikanarna hade tittat över sitt sociala system och försöka ta hand om fattiga människor och de som hamnar utanför samhället så är det en hel del som aldrig skulle inträffa.
Sen kan du titta på deras kultur med vapen också, det är så lätt att bara dra upp en pistol och vilket går överstyr för någon som är desperat och har instabilt psyke. Vapen ligger i kutluren där, man borde ta bort alla dessa vapen från gatorna och så att säga göra rent. En 12 årig pojke har inte ens möjlighet att få ner två vuxna personer men har han en pistol kan vad som helst hända.