2009-08-20, 15:29
Medlem
En 12-åring riskerar livstids fängelse för rånmord trots att han står inför rätta i en ungdomsdomstol i Detroit. Åtalet är formulerat så att domaren kan välja mellan vuxenstraff och straff för ungdomar.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/12-aring-kan-fa-livstid-i-usa-1.934351

Är detta vägen att gå, vuxenstraff för ungdomar även i Sverige?
Citera
2009-08-20, 15:40
Bannlyst
Jag tycker att det är helt rätt att barn ska kunna straffas som vuxna i vissa fall, men långt ifrån alla. Jag stör på mig att ungar kommer ifrån straff när de har gjort någonting hemskt bara för att de är barn - vilket är ett exempel på då jag tycker att barn ska straffas som om de vore vuxna.

Kollade på en dokumentär som handlade om just detta för några dagar sedan och den berättade ganska djupt in i hur det fungerar med detta i USA.
Citera
2009-08-20, 15:41
Medlem
balbas avatar
Personligen tycker jag att det är fel att ge en 12-åring ett vuxenstraff. Jag är för hårdare ungdomsstraff men att ge barn vuxenstraff är inte way to go.
Citera
2009-08-20, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enigmium
Jag tycker att det är helt rätt att barn ska kunna straffas som vuxna i vissa fall, men långt ifrån alla. Jag stör på mig att ungar kommer ifrån straff när de har gjort någonting hemskt bara för att de är barn - vilket är ett exempel på då jag tycker att barn ska straffas som om de vore vuxna.

Kollade på en dokumentär som handlade om just detta för några dagar sedan och den berättade ganska djupt in i hur det fungerar med detta i USA.

Håller med dig till 100%. Bättre att visa vart fan skåpet ska stå i tid.
Citera
2009-08-20, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bmanhehe
Håller med dig till 100%. Bättre att visa vart fan skåpet ska stå i tid.

Mjo. Däremot så var det en kille i den dokumentärfilmen som både hade blivit misshandlad och en hel jävla del andra hemska saker av sin mamma och sin styvfar men som ändå åkte in på livstid efter att ha skjutit ihjäl dem båda.

Det tycker jag är fel, han hade fan rätt att döda. Ett extremt mycket lägre straff tycker jag att han borde ha fått.
Det var ju hemska människor som han tvingades att leva med..
Citera
2009-08-20, 16:02
Bannlyst
Tycker inte det är rätt väg å straffa hård barn/ungdomar. Jag menar barn /ungdomar de glömmer inte så lätt. De kommer inte förlåta samhälle/offer för de år som gått förbi dem bakom gallren.

Bästa sättet vore ju om man istället skickar de till nån slags armeläger så att dessa personer lär sig lite disciplin o hur det är att vara vuxen o ta hand om sig etc etc. Låta föräldrarna betala böter o alla avgifter för sånt process.
Citera
2009-08-20, 16:53
Medlem
hönsmammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3striper
Tycker inte det är rätt väg å straffa hård barn/ungdomar. Jag menar barn /ungdomar de glömmer inte så lätt. De kommer inte förlåta samhälle/offer för de år som gått förbi dem bakom gallren.

Bästa sättet vore ju om man istället skickar de till nån slags armeläger så att dessa personer lär sig lite disciplin o hur det är att vara vuxen o ta hand om sig etc etc. Låta föräldrarna betala böter o alla avgifter för sånt process.

Så man ska skicka psykiskt instabila ungdomar till militärskola ?

Det är bra.. lär dom att mörda på ett effektivare sätt.
Citera
2009-08-20, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hönsmamma
Så man ska skicka psykiskt instabila ungdomar till militärskola ?

Det är bra.. lär dom att mörda på ett effektivare sätt.

Jaap! Så att de inte bara mördar effektiv utan oxå utan att lämnar vittnar
Citera
2009-08-20, 17:53
Medlem
callocains avatar
För grova brott tycker jag definitivt att man ska sänka gränsen. Gör man en valdtäkt vid 16 ars alder finns det ingen anledning att man ska fa straffrabatt. Ett exempel pa vad jag menar:

http://hd.se/landskrona/2009/08/20/vaaldtaektsdoemd-16-aaring-paa/

I detta fallet har en 16-aring gruppvaldtagit en tjej och gängmisshandlat en annan grupp tjejer. Straffet? 8 manaders ungdomsvard med permissioner... I mina ögon är det ett skämt.
Citera
2009-08-20, 22:33
Medlem
gobbegroggs avatar
skulle man kunna få en länk till denna dokumentär de snackas om? pm går bra.
Citera
2009-08-21, 03:23
Medlem
mahasukas avatar
if you can do the crime, you can do the time.

Faen vad mycket problem Sverige skulle slippa om vi hade samma straffskala som USA eller England.

Finns absolut ingen anledning att begå brott i sverige, finns väl få länder på jorden där en stor allmänhet har tillgång till gratis utbildning och ett ganska väl fungerande socialt skyddsnät.

vem är det egentligen som har bestämt att vi ska så inihelvete mesiga straff i det här landet, är det nåt som kommer från den vidriga flum-68-vänstern eller vad är det frågan om ?

Vilken underbar dag det skulle vara om det infördes three strikes you are out, och även den där lagen som finns i USA som gör det möjligt att åtala folk för att de är medlemmar i en organisation som definieras som kriminell.
Citera
2009-08-22, 10:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enigmium

Om en 12 årig pojke begår rånmord så är det något som är fel från grunden och något man måste ta redo på, uppväxtförhållanden, föräldrar som inte har brytt sig etc.

En 12 årig pojke med en normal kärleksfull uppväxt behöver inte begå rån och behöver definitivt inte mörda på kuppen så enkelt är det. Grabben är 12 år och det är föräldrarna som borde straffas för brottet, för att inte ha lyckats uppfostra och tala om vad som är rätt eller fel. Dessutom ska inte en 12 årig pojke behöva råna överhuvudtaget.

Om amerikanarna hade tittat över sitt sociala system och försöka ta hand om fattiga människor och de som hamnar utanför samhället så är det en hel del som aldrig skulle inträffa.

Sen kan du titta på deras kultur med vapen också, det är så lätt att bara dra upp en pistol och vilket går överstyr för någon som är desperat och har instabilt psyke. Vapen ligger i kutluren där, man borde ta bort alla dessa vapen från gatorna och så att säga göra rent. En 12 årig pojke har inte ens möjlighet att få ner två vuxna personer men har han en pistol kan vad som helst hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in