2009-08-19, 22:45
Medlem
icarus_gbgs avatar
Hej igen!

Vad betyder det när det står "lönen betalas ut i efterskott"?

Ponera att jag börjar på ett jobb 1/1. Eller 5/1. Eller 10/1.

Får jag få lönen samma månad för de dagar jag jobbat eller får jag den månaden efter?

En liten diskussion som jag och mina arbetskollegor har. Efter ett par öl så blev alla förvirrade och visste inte riktig varken ut eller in.

Vad står "efterskott" för?
Och ifall "efterskott" står för betalning nästa månad, hur uttrycker man sig på ett kontrakt ifall det nu är så att man får första lönen samma månad man börjar?

Danke på förhand!
Citera
2009-08-19, 22:50
Medlem
Moltas666s avatar
Det du tjänar ihop i januari får du ut på löneutbetalningsdagen i februari vilket brukar vara 25-28 februari.
Citera
2009-08-19, 22:58
Medlem
icarus_gbgs avatar
Diskussionen handlar om ett avtal som jag skrev för mitt förra bolag. Ett företag som ni kanske genom en del trådar sista dygnet förstår kört mig i röven lite väl många gånger.

Detta står på avtalet ordagrant:

Lön
Lönen är 25.000 SKR per månad och betalas ut den 25 i efterskott. Någon ersättning för övertid utgår inte utan den kommer bytas mot lika tid i ledighet.

Påskrivet 2006-08-11.
Anställning ifrån 2006-08-07.

Med andra ord fick jag alltså min första lön den 2006-09-25?

Är det någon som har en lagtext att citera så jag kan vara 100% säker?
Senast redigerad av icarus_gbg 2009-08-19 kl. 23:51.
Citera
2009-08-19, 23:18
Medlem
Apelsinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Diskussionen handlar om ett avtal som jag skrev för mitt förra bolag. Ett företag som ni kanske genom en del trådar sista dygnet förstår kört mig i röven lite väl många gånger.

Detta står på avtalet ordagrant:

Lön
Lönen är 25.000 SKR per månad och betalas ut den 25 i efterskott. Någon ersättning för övertid utgår inte utan den kommer bytas mot lika tid i ledighet.

Påskrivet 2006-08-11.

Med andra ord fick jag alltså min första lön den 2006-09-25?

Är det någon som har en lagtext att citera så jag kan vara 100% säker?

Det du skriver stämmer, kallas väl även för släplön. Du börjar 1a januari, alla dina timmar för januari räknas ihop och betalas ut som lön i februari.
Citera
2009-08-19, 23:26
Medlem
icarus_gbgs avatar
Så fruktansvärt perfekt. Då får jag dubbellön denna månaden. Får förskott ifrån nya jobbet och efterskott på gamla. Fan-fucking-tastiskt. Om bara chefen på gamla jobbet förstår det.

För att han skall förstå vill jag gärna ha lagtexter och paragrafer bakom mig. Jag googlar som en idiot men googlar väl fel.

Kan ni hjälpa mig?
Citera
2009-08-19, 23:41
Medlem
stilltons avatar
att den betalas i efterskott betyder bara att du inte får nån lön i förskott. ofta har man en brytpunkt mitt i månaden som lönen baseras på.
säg att du har brytpunkten 15e varje månad. du börjar den 1/1 och när det blir 15/1 räknas din lön ut. du får då betalt för halva månaden redan första månaden du jobbar.

börjar du istället den 16/1, kommer du inte få något vid den första löneutbetalningen, men får en full lön i februari.

samma sak blir då när du slutar. slutar du den 15/6 ska du ha en full lön den i slutet av månaden. slutar du den 1/6 får du en halv månadslön i slutet av månaden.
allt beror på var din brytpunkt är.
Senast redigerad av stillton 2009-08-19 kl. 23:44.
Citera
2009-08-19, 23:47
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
att den betalas i efterskott betyder bara att du inte får nån lön i förskott. ofta har man en brytpunkt mitt i månaden som lönen baseras på.
säg att du har brytpunkten 15e varje månad. du börjar den 1/1 och när det blir 15/1 räknas din lön ut. du får då betalt för halva månaden redan första månaden du jobbar.

börjar du istället den 16/1, kommer du inte få något vid den första löneutbetalningen, men får en full lön i februari.
Det säger ju emot de andra? Eller missuppfattar jag?

Jag skickade detta till min chef:

http://www.jbk.se/aktuellt/pdf/2001/nr13.pdf
Efterskottslön är att man får lönen månaden efter. Förskottslön innebär att lönen du får alltid är den aktuella månadslönen minus frånvaro föregående månad men plus ob– och skiftformstillägg, från föregående månad.

http://www.transport.se/home/trp2/tidn/home.nsf/pages/DD906E36F990C7E3C1256D1D00412197
Abab tilllämpade så kallad ”förskottslön”. Det vill säga: i augusti fick man lön för den tid man jobbat i augusti.

Vad gäller egentligen? Och då speciellt i mitt specifika fall?
Citera
2009-08-19, 23:51
Medlem
icarus_gbgs avatar
Jag började 7/8 2006.
Jag slutade 9/8 2009.
Brytning den 15:e.

När, och hur mycket, skall jag få i lön?

Enklare att ställa frågan så.

I min värld skall jag då alltså ha lön utbetalt den 25/8 för det jag jobbade ifrån den 15/7 - 15/8 det vill säga 15/7 - 9/8. Alltså för 24 dagar.
Stämmer det?
Senast redigerad av icarus_gbg 2009-08-19 kl. 23:55.
Citera
2009-08-19, 23:53
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Det säger ju emot de andra? Eller missuppfattar jag?

Jag skickade detta till min chef:

http://www.jbk.se/aktuellt/pdf/2001/nr13.pdf
Efterskottslön är att man får lönen månaden efter. Förskottslön innebär att lönen du får alltid är den aktuella månadslönen minus frånvaro föregående månad men plus ob– och skiftformstillägg, från föregående månad.
det jag ger som exempel är också en efterskottslön, som fungerar precis som du säger, men brytpunkten kan vara mitt i månaden eller vid månadsskiftet. det fungerar olika inom olika företag. inom hantverkarbranchen har nog dom flesta brytpunkten mitt i månaden vad jag känner till.
Citera
2009-08-19, 23:56
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Jag började 7/8 2006.
Jag slutade 9/8 2009.
Brytning den 15:e.

När, och hur mycket, skall jag få i lön?

Enklare att ställa frågan så.
i slutet av augusti ska du få en lön för det du jobbade mellan 16/7-9/8. nästan en full lön altså.

när du började jobba fick du betalt för 7/8-15/8 i slutet av augusti 2006.
Citera
2009-08-19, 23:58
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
det jag ger som exempel är också en efterskottslön, som fungerar precis som du säger, men brytpunkten kan vara mitt i månaden eller vid månadsskiftet. det fungerar olika inom olika företag. inom hantverkarbranchen har nog dom flesta brytpunkten mitt i månaden vad jag känner till.
Okey. Så ifall företaget har brytpunkt den 15:e varje månad blir det alltså som jag editerade ovan:

I min värld skall jag då alltså ha lön utbetalt den 25/8 för det jag jobbade ifrån den 15/7 - 15/8 det vill säga 15/7 - 9/8. Alltså för 24 dagar.
Stämmer det?

Ifall företaget har brytpunkt i slutet av månaden bör jag få enligt:

Full lön för det jag jobbade i Juli den 25/8. Nio dagars lön den 25/9.

Har jag förstått det rätt då?
Citera
2009-08-20, 00:02
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Okey. Så ifall företaget har brytpunkt den 15:e varje månad blir det alltså som jag editerade ovan:

Stämmer det?

Ifall företaget har brytpunkt i slutet av månaden bör jag få enligt:

Full lön för det jag jobbade i Juli den 25/8. Nio dagars lön den 25/9.

Har jag förstått det rätt då?
korrekt. om du inte blir tvungen att vänta till slutet av september för att få in lönen för de sista 9 dagarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in