2009-08-19, 22:33
Medlem
raggarsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surfacing
Svårt det där . När någon säger vacker tänker i alla fall jag på en person som ser bra ut och samtidigt har lite högre "klass" på sin utstyrsel och beteende.

Eeeeh? http://www.brooklynmuseum.org/exhibitions/marilyn_monroe/images/marilyn_monroe_sig_335.jpg
Marilyn Monroe skulle jag säga är vacker. Visst, hon är söt och snygg, men ska man hitta ett ord för hur hon ser ut så får det nog bli vacker.

Jag skulle säga att Jennifer Aniston (speciellt i Vänner) är mer söt än vacker och snygg så att säga. Men det är ju också vad jag tycker...
Citera
2009-08-19, 22:33
Medlem
gUstoFs avatar
Vacker = modell-looken.
Snygg = Se ut som typ venne, Kim Basinger (när hon var snygg)
Söt = Som sagt, när man ser litet oskyldig ut. "Snygga" asiater är oftast söta.
Citera
2009-08-19, 22:47
Medlem
Probelimes avatar
Säger en tjej att man e söt = Hon vill dejta dig
säger en tjej att man e snygg = Hon vill ha sex med dig

Min erfarenhet iafall.
Citera
2009-08-19, 22:53
Medlem
pikzels avatar
"Vacker" är i mina ögon mer prydlig. Vacker har mer gemensamt med söt än med snygg.
Citera
2009-08-19, 23:18
Bannlyst
Söt har ju som bekant flera meningar, kan också beskriva en smak och ibland i tal också betyda att någon är omtänksam eller vänlig. När det gäller utseende associerar jag oftast söt till ett något barnsligare men fortfarande attraktivt utseende hos vuxna människor, och hos barn och djur till något man vill krama som utstrålar en sorts oemotståndlig oskuld.

Vacker har mängder av användningsområden. Det kan beskriva människor, djur, stilar, uttryck, miljöer, musik, tankar. Ett vackert ansikte och vacker musik är ju inte samma sak, men båda har en sak gemensamt. De tilltalar någonting hos betraktaren eller lyssnaren på ett positivt sätt. Fysiskt vackra människor och vackra landskap och byggnader har som gemensamt drag att de alla rent visuellt ger ett förfinat intryck. Vackra egenskaper brukar oftast sägas vara sånt som är tilltalande. För många är det omtanke, osjälviskhet och generositet medans för en mindre grupp människor kan det vara morbida eller destruktiva saker som hade uppfattats som skrämmande av andra, så vad som är vackert är ju vilket vi alla vet någonting subjektivt. Den enda sant gemensamma nämnaren är att det tilltalar betraktaren. Så skulle i alla fall jag definiera vackert, utan att först titta i ett lexikon.

Snygg tycker jag är det smalaste men mest använda uttrycket. Det betyder i stort sett "fysiskt snygg/attraktiv" för människor och tilltalande på ett mer generellt sätt än vacker när det gäller saker. Snygg väger lite lättare än vacker och kan användas både i vanligt och slangigt tal och om man vill berömma någon och samtidigt distansera sig. "Vad snygg du är" lämnar viss reservation medans "vad du är vacker" är ett väldigt utlämnande sätt att ge någon en komplimang på. Snygg kan också användas som "passande" ungefär. När någon klär i något eller när heminredningen matchar och känns allmänt fräsch och rätt säger man "snyggt!"

Vad gäller utseendetyper och ideal, och skillnaden mellan snygg och vacker, så kan man se en tendens till att en person som är "snygg" ofta kan vara en kombination av mindre delar sexig/fräsch/vacker, ibland se bra ut på ett klumpigt eller lite oförfinat sätt, medans vacker brukar vara reserverat för dels folk med klassiskt tilltalande och proportionerligt utseende och dels folk med unikt men väldigt iögonfallande utseende, t.ex high-fashionmodeller.
Senast redigerad av Kuuki 2009-08-19 kl. 23:21.
Citera
2009-08-20, 00:33
Medlem
den här tråden bygger på "snillen som spekulerar".. det är en distinkt skillnad mellan söt, snygg och vacker...
Citera
2009-08-20, 00:50
Medlem
Artygs avatar
Så här tolkar jag det:

Söt
Oftast smalt ansikte, inte speciellt markerade kindben, oskyldig blick.
http://mrsmvp.files.wordpress.com/2009/06/jennifer-love-hewitt-picture-6.jpg

Snygg
Brett ansikte, markerade kindben, aggressiv blick
http://inthemakeup.files.wordpress.com/2009/01/cheekbones-bar-rafaeli.jpg

Vacker
Vacker är en helhetsbedömning där man kollar på anlete, kropp och utstrålning.

Sen har vi även "sexig" vilket jag tycker definierar en person som har tilltalande kropp
Senast redigerad av Artyg 2009-08-20 kl. 00:54.
Citera
2009-08-20, 07:08
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuuki
Snygg väger lite lättare än vacker och kan användas både i vanligt och slangigt tal och om man vill berömma någon och samtidigt distansera sig. "Vad snygg du är" lämnar viss reservation medans "vad du är vacker" är ett väldigt utlämnande sätt att ge någon en komplimang på.
Och ibland kan det vara lite åt andra hållet. "Vilket vackert barn!" eller "Vilken vacker häst!" känns ganska neutrala och rumrena/distanserade medan "Vilket snyggt barn!" eller "Vilken snygg häst!" blir väldigt laddade och utlämnande.
Citera
2009-08-20, 11:57
Medlem
Känns iaf som söt har mer med personliga referensramar att göra än de andra två? Vacker och snygg hänger mer ihop med rådande ideal.
Citera
2009-08-20, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surfacing
Samma här jag har det på tungan men kan inte uttrycka mig.

Jag ser i alla fall en klar skillnad mellan att vara söt och snygg. Söt är typ en en apunge eller ett gosedjur, alltså någonting gulligt som man inte riktigt vill förstöra. Någon som är snygg vill man istället knulla skiten ur. Söt behöver alltså inte innebära något sexuellt.

Gutt att man är söt enligt de flesta tjejer då Dock så är det inga större fel på mitt utseende så nån dag kommer det kanske en tjej som tycker att man är snygg ist (y).
Citera
2009-08-20, 13:48
Medlem
InnocentWar1s avatar
Den grundläggande beskrivningen är åldersrelaterad och handlar om människor (oftast av kvinnligt kön):

Söt - En flicka

Snygg - En ung/yngre kvinna

Vacker - En mogen/äldre kvinna (dam)

Därutöver finns både personliga och geografiska tolkningar som rör ihop begreppen.

Talar vi om ting (saker) så är de aldrig söta (om det inte handlar om avbilder), sällan snygga och i bästa fall vackra.

För att röra till det ytterligare finns andra adjektiv såsom fager, tjusig, skön, stilig...osv.

Vem har sagt att ordkunskap är enkelt?
Citera
2009-08-20, 15:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Och ibland kan det vara lite åt andra hållet. "Vilket vackert barn!" eller "Vilken vacker häst!" känns ganska neutrala och rumrena/distanserade medan "Vilket snyggt barn!" eller "Vilken snygg häst!" blir väldigt laddade och utlämnande.

Sant! Tänkte inte på det men att säga "vilket snyggt barn" är helt enkelt fel om man inte är pedofil eller jobbar som agent åt barnstjärnor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in