2009-08-19, 19:46
Medlem
Hej, jag ska välja mitt individuella val på gymnasiet till imorgon.
Funderar att läsa två 50-poängskurser, "Filmkunskap" samt "Psykologi A".
Anledningen till varför filmkunskapen lockar är för att film är ett stort intresse, psykologin lockar mest för att det verkar vara en kurs som är bra att ha i bagaget för eventuella vidare studier.
Hur mycket spelar kursen "Psykologi A" roll?
Finns det utbildningar som jag inte kan bli antagen till utan den kursen eller är den bara meriterande?
Jag känner även att jag inte orkar plugga för mycket nu sista året i trean utan vill ta det lugnt. Dock har jag lätt för mig i skolan och ligger på snitt VG/MVG i samtliga kurser. Är dessa kurser "pluggiga"?

Mitt andra alternativ är att läsa kursen "Fotografisk bild" som är på 100 poäng, den känns rolig och ganska lätt?
Vad är bra respektive negativt med kurserna? Vad förlorar jag om jag inte läser psykologi?
Tack på förhand till den som kan hjälpa mig med mitt val
Senast redigerad av YikiYikiBoomBom 2009-08-19 kl. 19:48.
Citera
2009-08-19, 19:52
Medlem
vi vanliga människor läser 150 p på iv fast ni kanske läser 100p per år. vi läste 150 i 2an o 3an

vad läser du för linje

Engelska B, samhäll B och Matte C är bra att ha i bagaget för vidare studier.

annars tycker jag du ska ta annorlunda linjer, vi hade massage och jakt, o lite annat smått o gott att välja på
Senast redigerad av Pierce & Pierce 2009-08-19 kl. 20:04.
Citera
2009-08-19, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pierce & Pierce
vi vanliga människor läser 150 p på iv fast ni kanske läser 100p per år. vi läste 150 i 2an o 3an

vad läser du för linje

Engelska B, samhäll B och Matte C är bra att ha i bagaget för vidare studier.

annars tycker jag du ska ta annorlunda linjer, vi hade massage och jakt, o lite annat smått o gott att välja på
Okej, för en gymnasieexamen krävs dock 2500 poäng och jag ska välja 100 poäng i individuellt val. Jag vet inte om IV har annorlunda eller om du driver med mig men det är hur som helst inte samma sak, de kurserna jag skrev är de som är intressanta och valbara för mig. Någon som läst psykologi eller någon av de andra kurserna?
Citera
2009-08-19, 20:16
Medlem
Filmkunskap var ja dötråkigt. Massa skriva bara, bytte efter 2-3 lektioner. Fotografisk Bild är däremot jättelätt.
Citera
2009-08-19, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piratkeps
Filmkunskap var ja dötråkigt. Massa skriva bara, bytte efter 2-3 lektioner. Fotografisk Bild är däremot jättelätt.
Okej, konstigt för min polare som läst det sa att det var ganska jobbigt men ändå den roligaste kursen som han läst på gymnasiet. Kan nog variera mycket på lärare dessutom men du har nog rätt i att man får skriva mycket, det sa han också. Någon som läst psykologi?
Citera
2009-08-19, 21:18
Medlem
Har läst Psykologi A i ettan och mitt intresse var inte på topp för det här ämnet. Gick bara till lektionerna för att få närvaro men inte precis något som jag lade ner mina krafter på.

Men i alla fall, om du är bra på svenska så tycker du oftast att psykologi är enkelt. Men är matematik din starka sida brukar det vara att du har det svårare för Psykologi. Detta påstod min lärare.
Citera
2009-08-19, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helig.ko
Har läst Psykologi A i ettan och mitt intresse var inte på topp för det här ämnet. Gick bara till lektionerna för att få närvaro men inte precis något som jag lade ner mina krafter på.

Men i alla fall, om du är bra på svenska så tycker du oftast att psykologi är enkelt. Men är matematik din starka sida brukar det vara att du har det svårare för Psykologi. Detta påstod min lärare.
Okej, jag har hyfsat lätt för både svenska och matematik dock
Någon som vet om man får meritpoäng eller om det krävs på vissa utbildningar att man har läst det?
Citera
2009-08-19, 21:38
Medlem
LadyTeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YikiYikiBoomBom
Hej, jag ska välja mitt individuella val på gymnasiet till imorgon.

För det första så vill jag beklaga att du varit tvungen att gå om ett par år i skolan så att du börjar tredje året i gymnasiet så sent. Med tanke på att du registrerade ditt konto 2008 så borde du ju vara minst 19 vid det här laget. Men nog om det.

Ta Psykologi, det är vad jag minns en otroligt lätt kurs och det kan vara intressant att lära sig en pytteliten gnutta psykologi innan vidare studier på universitetet. Förvänta dig inte att du lär dig någonting speciellt så ligger dina förhoppningar nog på ungefär rätt nivå.

Räkna inte med att du har någon nytta av i princip någonting du läser inom samhällsvetenskapliga området mer än kanske den första veckan på universitetet. Ingen kommer heller någonsin att bry sig om vad du läst på den nivån ändå.

Gör det alltså lätt för dig.
Citera
2009-08-19, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YikiYikiBoomBom
Okej, för en gymnasieexamen krävs dock 2500 poäng och jag ska välja 100 poäng i individuellt val. Jag vet inte om IV har annorlunda eller om du driver med mig men det är hur som helst inte samma sak, de kurserna jag skrev är de som är intressanta och valbara för mig. Någon som läst psykologi eller någon av de andra kurserna?

va?

iv valet är ju 300p av dessa 2500p

jag har läst psykologi A och B

det är intressant om du är intresserad annars rekommenderar jag det inte
Citera
2009-08-19, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pierce & Pierce
va?

iv valet är ju 300p av dessa 2500p

jag har läst psykologi A och B

det är intressant om du är intresserad annars rekommenderar jag det inte
OKej, blev ett missförstånd. Då förstår jag
Citera
2009-08-19, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTea
För det första så vill jag beklaga att du varit tvungen att gå om ett par år i skolan så att du börjar tredje året i gymnasiet så sent. Med tanke på att du registrerade ditt konto 2008 så borde du ju vara minst 19 vid det här laget. Men nog om det.

Ta Psykologi, det är vad jag minns en otroligt lätt kurs och det kan vara intressant att lära sig en pytteliten gnutta psykologi innan vidare studier på universitetet. Förvänta dig inte att du lär dig någonting speciellt så ligger dina förhoppningar nog på ungefär rätt nivå.

Räkna inte med att du har någon nytta av i princip någonting du läser inom samhällsvetenskapliga området mer än kanske den första veckan på universitetet. Ingen kommer heller någonsin att bry sig om vad du läst på den nivån ändå.

Gör det alltså lätt för dig.
Haha, allt detta tjat om att jag troligen inte var 18 år då jag registrerade mig här, dock är jag ju över 18 nu så jag tycker att vi glömmer det.
Skyller på att "det är min lillebror som undrar

Så du menar att man inte får någon sorts meritvärde av att ha läst kursen samt att kursen inte ger behörighet att söka till fler utbildningar?
Citera
2009-09-10, 17:43
Medlem
hej
har börjat första året på gymnasiet och vill ta bort spanska steg 3, använder inte modersmål i skolan utan har hört att det ska gå att ta bort spanska steg 3 så väljer man till det 200p i det individuella valet så det blir 500p iv.
tacksam för svar. gärna egna erfarenheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in