2009-08-19, 12:28
Medlem
Hejsan!

Vet någon vart man kan vända sig när man ska söka ett sådant bidrag?
Finns de fortfarande?

Är de svåra att få?

Jag planerar att anlägga en damm på ungefär 50 * 25 meter.
Dammen kommer att ta vattnet från ett dike från åkrarna i området. Vattnet är mycket näringsrikt, tror att det är FÖR näringsrikt.

Tacksam för alla svar.

MVH Fredrik
Citera
2009-08-19, 18:34
Bannlyst
tag kontakt med länsstyrelsen, de har nog mycket info om detta.

du kommer troligen att få söka ett tillstånd till denna verksamhet, gissar på att det även kommer att krävas en vattendom då du gör ett ganska kraftigt ingrepp i de naturliga flödena.
Citera
2009-08-19, 21:26
Medlem
DennisOlofs avatar
Flera våtmarker säger jag.

Vet inte hur man får bidrag, däremot vet jag ett område som jag åker förbi ibland (ligger norr om stockholm) från början var det åkermark men man såg alltid att det låg mycket vatten där när det regnade osv.

Antar att bonden tröttnade på den dåliga marken och anlade en våtmark där, man ser den från vägen. Numera är det alltid massor av fåglar där osv, trevligare än den fula vattenfyllda åkern som låg där tidigare. Kanske inte kallas våtmark vet inte. I alla fall är den ganska stor.

Som en standard fotbollsplan. Varav 80% är vatten, och säkerligen 1meter djup i genomsnitt.

Lycka till med bidraget.
Citera
2009-08-20, 13:04
Medlem
Promotions avatar
Vad är poängen med att anlägga en våtmark? Får man återkommande betalt för att man har anlagt den? dvs skulle man kunna livnära sig på att man har mark som "står under vatten" året om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in