Flashback bygger pepparkakshus!
2009-08-19, 12:26
Medlem
Wu-Tangs avatar
Vet ej om denna platsar bättre i Juridikforat, det får mod avgöra.

Nu när skolan dragit igång ser man många fjortisar som står och röker på raster, och såg även poliser gå förbi utan att säga något.
Vad säger lagen om att inneha tobak som minderårig?
Citera
2009-08-19, 12:30
Medlem
Awesomes avatar
Det är inte olagliget att innehava tobak, även fast man är minderårig. Det är däremot förbjudet att röka på område där skolundervisning bedrivs, förutom i speciella rökrutor eller utanför skolans område. Det är även olagligt att sälja tobak till minderåriga, om du inte visste det
Citera
2009-08-19, 12:32
Medlem
Wu-Tangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awesome
Det är inte olagliget att innehava tobak, även fast man är minderårig. Det är däremot förbjudet att röka på område där skolundervisning bedrivs, förutom i speciella rökrutor eller utanför skolans område. Det är även olagligt att sälja tobak till minderåriga, om du inte visste det

Tack för svaret, då var det utrett. Trodde att innehav var olagligt, då man inte får köpa.
Citera
2009-08-19, 12:33
Medlem
micaeles avatar
Jupp, det är fullt tillåtet att som minderårig inneha och använda tobak, lustigt nog. Bara att dom stackarna inte får köpa själv...
Citera
2009-08-19, 12:57
Medlem
Det har jag också funderat på, men också en annan sak. Vad händer om någon mindreårig unge köper/stjäl/får utköpt tobak och sedan ger eller säljer till andra mindreåriga? Begår han/hon samma brott som en vuxen som säljer/ger tobak till mindreåriga?
Citera
2009-08-19, 13:17
Medlem
roschs avatar
blir väl som med CB snart att dom åker runt o haffar 15-åringar för att dom har nikotin i blodet.
Citera
2009-08-19, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosch
blir väl som med CB snart att dom åker runt o haffar 15-åringar för att dom har nikotin i blodet.

Har för mig att det var något län som införskaffade någon liknande lag. Något med mindreåriga och rökning offentligt, men jag minns inte om det blev böter eller bara att dom kunde säga åt personen att fimpa ciggen. Fast förmodligen bryr sig polisen lika lite om det, som om cykelhjälmslagen. Jag har då aldrig hört talas om någon som fått visa legg efter att ha cyklat utan hjälm.
Citera
2009-08-19, 17:32
Medlem
putteputte88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Köld
Det har jag också funderat på, men också en annan sak. Vad händer om någon mindreårig unge köper/stjäl/får utköpt tobak och sedan ger eller säljer till andra mindreåriga? Begår han/hon samma brott som en vuxen som säljer/ger tobak till mindreåriga?

Ja. Lagen gäller väl även personer under 18?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in