• 2
  • 3
2009-09-19, 16:47
Medlem
Svartskäggs avatar
C, C++, Java och liknande språk har sån konstig syntax.

Jag föredrar Pascal-liknande syntax, t ex Ada.
Citera
2009-09-19, 18:34
Medlem
Det är C som gäller om du vill utveckla avancerade applikationer i Linux. Perl och Python fungerar gott och väl när det gäller user space applikationer, men är du sugen på att utforska Linux på en djupare nivå krävs det att du behärskar C och helst även assembler.
Citera
2009-09-19, 22:50
Medlem
herrpages avatar
Jag skulle lära mig perl och c++.
Citera
2009-09-21, 09:23
Medlem
Jag skulle börja med Python. Som många andra säger är det lätt att skapa script som uppfyller de ändamål man har. Dessutom går det snabbt att koda och man kan fokusera på själva principen programmeringen. När du vuxit ur kläderna och har grepp om koncept kan det vara en idé att gå över till C och arbeta på en lägre nivå. Språken är helt skilda och har olika användningsområden, så de kompletterar varandra till viss del.
Citera
2009-09-21, 14:24
Medlem
Jag begriper mig inte på vurmen för alla dessa klumpiga språk; C++, Perl, Java, .... Oformliga monster som åtföljs av tegelstenslitteratur i drivor.

Unix har alltid haft små, väldefinierade program som man faktiskt orkar läsa dokumentationen till. Använd dem! Sh, awk, dc, bc, sed, .... Det är där det finns något att hämta. Så fort du sitter framför en terminal har du ett programmerbart skal (shell) framför näsan!

Vill du bara använda ett "modernt" språk finns det ingen anledning att köra unix (linux) om du nu inte gillar att plåga dig själv med fula fonter och arg fruktsallad i X11.
Citera
2009-09-21, 21:53
Medlem
Salmons avatar
processing! www.processing.org
skitkul om man gillar grafisk programmering, syntaxen bygger på java, men det följer med en mängd bibliotek vilket gör det skitlätt skriva små grafiska program. tror det kan vara en ganska bra övergång från VB också. bra exempel och referens. det är ett nybörjarspråk, men det går att skriva ganska avancerade saker, nackdelen är att det är ett riktigt högnivå språk och lite större program, tex med 3d blir ganska tunga.

annars är ju python rätt kul somsagt, men lite segare att komma igång med enligt mig.
Citera
2009-09-24, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Jag begriper mig inte på vurmen för alla dessa klumpiga språk; C++, Perl, Java, .... Oformliga monster som åtföljs av tegelstenslitteratur i drivor.

Unix har alltid haft små, väldefinierade program som man faktiskt orkar läsa dokumentationen till. Använd dem! Sh, awk, dc, bc, sed, .... Det är där det finns något att hämta. Så fort du sitter framför en terminal har du ett programmerbart skal (shell) framför näsan!

Vill du bara använda ett "modernt" språk finns det ingen anledning att köra unix (linux) om du nu inte gillar att plåga dig själv med fula fonter och arg fruktsallad i X11.

Klart det går att lära sig programmering via bash, awk, etc. Men jag skulle själv ha föredragit Python om jag var nybörjare. Syntaxen är ju hyfsat enkel och dessutom blir man väldigt nazistisk med indenteringen, vilket är bra att lär sig från början.
Citera
2009-09-24, 21:50
Medlem
bumps avatar
Citat:

Awk kan jag hålla med om, men att påstå att sed är mindre klumpigt än java? Det beror ju förvisso på hur
man definierar klumpigt, och vilket syfte man har med sin applikation, men för utveckling av något som är
större/mer komplext än ett mindre utility-script på några hundra rader så kan man oftast med fördel
använda sig av ett mer kompetent språk än skalskript. F.ö. anser jag att Linux i många fall tillhandahåller
en mer kompetent utvecklingsmiljö än alternativen, då man oftast har större möjligheter att optimera
miljön efter sina egna behov.
Citera
2009-09-24, 23:30
Medlem
Det är inget "fel" att köra python och java; bra att det fungerar på linux också. Vad jag menar är att det inte är rätt ställe att börja på och det är inte där styrkan finns.

Säg att du sitter framför en terminal, eller vanligare nu: ett terminalfönster. Du skriver några kommandorader som gör något nyttigt. Det kanske blir fel ett par gånger, du provar dig fram och kanske tar en titt i dokumentationen. När det är klart kan du spara dina kommandon i en textfil, så har du dig ett testat program! Det behöver inte vara svårare än så. Du kanske vill köra de här kommandona vid jämna mellanrum -- stoppa in det i cron och hux flux har du automatiserat verksamheten så du inte behöver lyfta ett finger i fortsättningen.

De flesta program behöver inte vara hundratals rader. Det går så bra att göra användbara saker på en enda rad. Med skalskript behöver du inte heller traggla med att öppna filer, stänga filer, allokera minne och blablabla. Att sitta och skriva kilometerlånga textrader till sin dator är inget att stå efter, det är mycket lättare att klicka med en mus, poängen är att textgränssnittet är lätt programmerbart. Ibland hör man om unix-användare som liksom koketterar med att de sitter och trycker på tangenter istället för att klicketiklicka med pekdonet; jag anser att pudelns kärna har passerat långt över deras huvuden.

Tyvärr finns det något av en sjuka i linuxvärlden: allting växer och utökas med allsköns tillägg och finesser som inte alltid är så finurliga. Mitt råd för att tas med det är att läsa äldre manualsidor och annan dokumentation från tiden då "cat" inte hade ett dussin flaggor. Till exempel finns dokumentationen till Unix version 7 att få tag på och är så kompatibel man kan begära.
Citera
2009-09-26, 23:07
Medlem
bumps avatar
Citat:
De flesta program behöver inte vara hundratals rader. Det går så bra att göra användbara saker på en enda rad. Med skalskript behöver du inte heller traggla med att öppna filer, stänga filer, allokera minne och blablabla. Att sitta och skriva kilometerlånga textrader till sin dator är inget att stå efter, det är mycket lättare att klicka med en mus, poängen är att textgränssnittet är lätt programmerbart. Ibland hör man om unix-användare som liksom koketterar med att de sitter och trycker på tangenter istället för att klicketiklicka med pekdonet; jag anser att pudelns kärna har passerat långt över deras huvuden.

Håller definitivt med om att skalskript har sin givna plats i en utvecklares verktygslåda, och att de i många fall är vida
överlägsna applikationer skrivna i andra interpreterade språk. Vad jag försökte framhålla i mitt inlägg var att varje språk
har sina styrkor/svagheter, och att man bör följa minsta motståndets lag i sitt val av språk.

Angående koketterandet, så är jag en av dessa musantagonister - främst för att det faktiskt i de allra flesta fall
är effektivare att sätta upp alias eller snabbkommandon och skapa små hjälpskript för att uppnå samma effekt som en
flerklickssekvens, med endast ett fåtal knapptryckningar, men även av hälsoskäl, då minimerad användning av mus
minimerar risken för förslitningsskador.
Citera
2009-09-27, 09:31
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
beror helt på vad du vill koda och hur du vill göra det.

Skulle rekommendera dig att börja med någon form av IDE. De mest populära i linux är emacs, devcpp tätt följt av anjuta.
emacs är en text editor på steroider, du kan använda den till i princip allt som använder text och kod.
devcpp är en populär c/c++ ide både för windows och linux och anjuta är gjort för att det skall bli väldigt lätt att få översikt över koden. Man kan till och med programmera med hjälp av flödesscheman i samma anda som visual basic, även om det givetvis inte ser identiskt ut.
Citera
2009-09-27, 23:22
Medlem
X_surfers avatar
Passar på att ställa en liten fråga jag med:

Finns det någon utvecklingsmiljö för C++ som gör det enkelt att bygga ett gui på samma sätt som i Borlands C++ Builder och Visual C++?
För Delphi är ju Lazarus helt klockrent

Har kikat lite på Anjuta, Glade och CodeBlocks (som i övrigt känns väldigt trevlig) bägge 2 verkar innehålla funktioner för att skapa gui men dom känns inte särskillt lättanvända.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in