Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
De flesta program behöver inte vara hundratals rader. Det går så bra att göra användbara saker på en enda rad. Med skalskript behöver du inte heller traggla med att öppna filer, stänga filer, allokera minne och blablabla. Att sitta och skriva kilometerlånga textrader till sin dator är inget att stå efter, det är mycket lättare att klicka med en mus, poängen är att textgränssnittet är lätt programmerbart. Ibland hör man om unix-användare som liksom koketterar med att de sitter och trycker på tangenter istället för att klicketiklicka med pekdonet; jag anser att pudelns kärna har passerat långt över deras huvuden.
Håller definitivt med om att skalskript har sin givna plats i en utvecklares verktygslåda, och att de i många fall är vida
överlägsna applikationer skrivna i andra interpreterade språk. Vad jag försökte framhålla i mitt inlägg var att varje språk
har sina styrkor/svagheter, och att man bör följa minsta motståndets lag i sitt val av språk.
Angående koketterandet, så är jag en av dessa musantagonister - främst för att det faktiskt i de allra flesta fall
är effektivare att sätta upp alias eller snabbkommandon och skapa små hjälpskript för att uppnå samma effekt som en
flerklickssekvens, med endast ett fåtal knapptryckningar, men även av hälsoskäl, då minimerad användning av mus
minimerar risken för förslitningsskador.