Citat:
Ursprungligen postat av qeed
Hej
Jag o några polers (vi är 17-18) tänkte testa att lira lite dungeons and dragons... Vi är två initiativtagare som båda växt upp med baldurs gate som favoritspel...
Men nu när vi tänkte börja spela på riktigt så tog det, så att säga, stopp direkt. Anledningen är att vi inte har någon aning om hur man gör. Vi vet heller inte i vilken ände vi ska börja lära oss i.
Jag har farsans gamla regelböcker från 80-talet (4 böcker, tärningar och 2 äventyr) men vi fattar inte hur vi sätter igång :P
Så min fråga kan väl sumeras som: Hur gör man?
Ska vi sätta oss ner och bara läsa oss till på vägen eller bör alla läsa igenom regelboken innan eller hur f*n ska vi börja?
Tack så jättemycket på förhand ni som har vettiga tips och råd!
Shit vilken fråga, jag minns ju knappt hur jag började! Vad jag kan återkalla så var det väl i början inte frågan om något aktivt lärande utan snarare så att jag hade hört talas om det, och var jävligt sugen, läst lite om det på internet och sedan lyckades grabba tag i några andra personer som redan gjort det. Efter en första spelkväll då vi säkert var tio pers i ett rum fullt med soffor eskalerade det till ett crescendo fyra år senare för att sedan rinna ut i sanden. Under dessa fyra år lärde jag mig kontinuerligt de olika rollspel vi gav oss i kast med och skrev även egna, enkla spel.
Den där första kvällen spelade vi något som kallas Vägen, jag misstänker att det när någon kyrklig grupp som utvecklat det, vilket har ett väldigt lätt upplägg med några få värden och inte alltför mycket regler. I mitten var det Eon och DnD som gällde med alla dess komplexa region och mot slutet spelade vi nästan enbart friform.
Okej nog med biografin, några tips borde jag väl ha!

Börja med att fundera ut vad ni vill med rollspelandet och kom ihåg att det inte är säkert att alla vill samma sak. Vill ni gestalta karaktärer, slakta monster, lösa pussel, se en rollperson växa sig berömd eller leta skatter? Självklart kan man vara ute efter blandning av alla dessa med ofta har man något som man föredrar, tänk efter vilken aspekt av BG du/ni gillade mest till exempel!
Angående att alla ska sätta och lära sig regler och bakgrundshistoria så tycker jag att det är upp till var och en. Om man inte vill lära sig allt så ska man inte tvingas ner med en tjock regelbok att släpa sig igenom, men personligen fann jag det fascinerande att läsa dem när jag började. Dock bör minst en person, förslagsvis spelledaren, lära sig reglerna såpass grundligt att man inte behöver slå i boken varje gång man bankar knogarna i ett troll!
Ja det blev en del text och jag vet inte om särskilt mycket av den var till nytta men något måste man ju skriva på kvällskvisten. Som två sista tips har jag en länk till ett forum, nämligen;
http://www.rollspel.nu/ som samlar de flesta av Sveriges rollspelare under ett och samma tak (akta dig för elitistvargarna bara) och kom ihåg att
ha roligt, annars är det inget värt!