2009-08-18, 21:04
Medlem
Hej

Jag o några polers (vi är 17-18) tänkte testa att lira lite dungeons and dragons... Vi är två initiativtagare som båda växt upp med baldurs gate som favoritspel...

Men nu när vi tänkte börja spela på riktigt så tog det, så att säga, stopp direkt. Anledningen är att vi inte har någon aning om hur man gör. Vi vet heller inte i vilken ände vi ska börja lära oss i.

Jag har farsans gamla regelböcker från 80-talet (4 böcker, tärningar och 2 äventyr) men vi fattar inte hur vi sätter igång :P

Så min fråga kan väl sumeras som: Hur gör man?

Ska vi sätta oss ner och bara läsa oss till på vägen eller bör alla läsa igenom regelboken innan eller hur f*n ska vi börja?

Tack så jättemycket på förhand ni som har vettiga tips och råd!
Citera
2009-08-18, 21:38
Medlem
seven0fnines avatar
Vad är ett rollspel?

Citat:
Ursprungligen postat av qeed
Hej

Jag o några polers (vi är 17-18) tänkte testa att lira lite dungeons and dragons... Vi är två initiativtagare som båda växt upp med baldurs gate som favoritspel...

Men nu när vi tänkte börja spela på riktigt så tog det, så att säga, stopp direkt. Anledningen är att vi inte har någon aning om hur man gör. Vi vet heller inte i vilken ände vi ska börja lära oss i.

Jag har farsans gamla regelböcker från 80-talet (4 böcker, tärningar och 2 äventyr) men vi fattar inte hur vi sätter igång :P

Ska vi sätta oss ner och bara läsa oss till på vägen eller bör alla läsa igenom regelboken innan eller hur f*n ska vi börja?

Hej,

Dungeons & Dragons från 80-talet säger du? Då håller du i rätt ovanliga grejor. Inte att de värda så fantastiskt mycket, men att de produkterna gick igenom ett sant helvete för att komma ut i svenska butiker och satte några svenskar i personlig konkurs.

Du kan titta på vad som finns till ditt spel här:
http://www.rollspelsakademien.com/kategori_69.aspx

Där finns det även forum just för D&D som du kan skriva frågor i om du vill.

Men som svar på din fråga så börjar en av er, den som skall agera Spelledare (SL) med att läsa igenom det äventyr som ni skall spela. Det handlar om att Spelledaren skall känna till hur äventyret är uppbyggt innan ni börjar spela det.

De andra speldeltagarna gör egna rollpersoner som de rollspelar.

Därefter så leder spelledaren spelets gång och ändrar förutsättning allt eftersom spelarna gör olika val i spelvärlden. Ett klumpigt exempel är att om spelarna är på ett värdshus och en av spelarna får för sig att döda värdshusvärden, ja, då finns inte han längre. Allt som spelarnas rollpersoner gör i spelvärlden har konsekvenser.

Hm, det här är verkligen mycket att förklara för en grupp som aldrig spelat rollspel tidigare. Jag PM:ar dig.
Citera
2009-08-18, 21:47
Medlem
Cheapmotherloads avatar
Citat:
Hej

Shit vilken fråga, jag minns ju knappt hur jag började! Vad jag kan återkalla så var det väl i början inte frågan om något aktivt lärande utan snarare så att jag hade hört talas om det, och var jävligt sugen, läst lite om det på internet och sedan lyckades grabba tag i några andra personer som redan gjort det. Efter en första spelkväll då vi säkert var tio pers i ett rum fullt med soffor eskalerade det till ett crescendo fyra år senare för att sedan rinna ut i sanden. Under dessa fyra år lärde jag mig kontinuerligt de olika rollspel vi gav oss i kast med och skrev även egna, enkla spel.

Den där första kvällen spelade vi något som kallas Vägen, jag misstänker att det när någon kyrklig grupp som utvecklat det, vilket har ett väldigt lätt upplägg med några få värden och inte alltför mycket regler. I mitten var det Eon och DnD som gällde med alla dess komplexa region och mot slutet spelade vi nästan enbart friform.

Okej nog med biografin, några tips borde jag väl ha! Börja med att fundera ut vad ni vill med rollspelandet och kom ihåg att det inte är säkert att alla vill samma sak. Vill ni gestalta karaktärer, slakta monster, lösa pussel, se en rollperson växa sig berömd eller leta skatter? Självklart kan man vara ute efter blandning av alla dessa med ofta har man något som man föredrar, tänk efter vilken aspekt av BG du/ni gillade mest till exempel!

Angående att alla ska sätta och lära sig regler och bakgrundshistoria så tycker jag att det är upp till var och en. Om man inte vill lära sig allt så ska man inte tvingas ner med en tjock regelbok att släpa sig igenom, men personligen fann jag det fascinerande att läsa dem när jag började. Dock bör minst en person, förslagsvis spelledaren, lära sig reglerna såpass grundligt att man inte behöver slå i boken varje gång man bankar knogarna i ett troll!

Ja det blev en del text och jag vet inte om särskilt mycket av den var till nytta men något måste man ju skriva på kvällskvisten. Som två sista tips har jag en länk till ett forum, nämligen; http://www.rollspel.nu/ som samlar de flesta av Sveriges rollspelare under ett och samma tak (akta dig för elitistvargarna bara) och kom ihåg att ha roligt, annars är det inget värt!
Citera
2009-08-18, 23:33
Medlem
Som tidigare nämnt så går det ut på att gestalta sin karaktär. I början så brukar man vanligtvis sjunka ner i regelsystemet för strider, och de uppdragen som man löser går mest ut på att banka ner vad som än står framför dig, brevid dig, bakom dig, över dig eller under dig, eller vad SL först fann när han slog upp monsterboken.
Detta kapitel brukar sålla bort en hel del som hade förväntat sig att det skulle vara som ett datorspel. Därför att efter ett tag så utvecklas spelet, och att istället för att säga "Min karaktär gör *spelare tittar i papper* ett *insert random färdiget som spelaren funnit i sitt papper*, med färdigheten XXX *slår tärningar*" etc etc till ett mer inlevelsefullt spel där tärningarna inte spelar lika stor roll som intrigspelet, såsom kanske att några som spelar syskon går runt och småkivas lite under resan med mera. Man utvecklar därtill ett annat sätt att lösa problemen på, såsom att istället för att slå upp ett hål i dörren och bli jagad av alla, kanske knocka en vakt, nalla hans uniform och nycklar, och ta sig in iklädd en vakt, och ingen märker någonting, förrän de öppnar städskåpet och finner den bundna vakten.

Det finns en klassisk regel som säger:-"SL är gud, med andra ord, det som SL säger händer, det händer. Även om det betyder att det perfekta slaget som skulle dräpa den fagra ungmön slutade med att store barbar Torulf tappar ut sin yxa ifrån tornfönstret.

Reglerna är till för att hjälpa improvisationen på traven =)
Citera
2009-08-22, 12:01
Medlem
Satsa på något annat än Dungeons & Dragons!

Citat:
Hej

Till att börja med tycker jag absolut att ni ska satsa på något annat spel än Dungeons & Dragons (D&D). Har ni den svenska översättningen av D&D (från typ -86) så kan jag lugnt säga att det är det sämsta rollspel som gjorts. Frågan är om det ens kan anses som ett rollspel idag - ett brädspel som Drakborgen är mer rollspel än svenska D&D. Även ett amerikanskt D&D från 80-talet känner jag mig tveksam till. Dåligt spel och dessutom knepigare med engelsk text än svensk. Sen låter det också mycket med 4 böcker, det är mycket att läsa.

Föreslår att ni köper ett svenskt spel. Jag har dålig koll på spelmarknaden nuförtiden men ett Drakar och Demoner borde fungera bra att börja med.

När det sedan gäller själva spelandet räcker det att spelledaren har koll på reglerna. Man behöver absolut inte sitta och plugga reglerna, det är ju bara att slå upp och kolla om något är viktigt. Sunt förnuft räcker dessutom långt. Det viktiga är att få grepp om de grundläggande mekanismerna i reglerna, är det ett bra spel som man spelar kan man sedan lösa de flesta situationer utifrån grundmekanismerna.

Viktigt att komma ihåg när man spelar är att initiativet till största delen ska ligga på spelarna. Spelledaren ska beskriva miljöer och gestalta personerna i spelvärlden medan det är upp till spelarna att styra vad rollpersonerna gör och på så sätt driva handlingen framåt. Spelledaren ska inte behöva fråga "vad gör ni?" eller beskriva olika alternativ.

Det allra bästa hade varit om ni hade hittat folk som redan spelar. Hade ni lirat några gånger hade ni mycket lättare kommit igång själva sedan.
Citera
2009-08-23, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulingen
Till att börja med tycker jag absolut att ni ska satsa på något annat spel än Dungeons & Dragons (D&D). Har ni den svenska översättningen av D&D (från typ -86) så kan jag lugnt säga att det är det sämsta rollspel som gjorts. Frågan är om det ens kan anses som ett rollspel idag - ett brädspel som Drakborgen är mer rollspel än svenska D&D. Även ett amerikanskt D&D från 80-talet känner jag mig tveksam till. Dåligt spel och dessutom knepigare med engelsk text än svensk. Sen låter det också mycket med 4 böcker, det är mycket att läsa.
Nej, vi har den engelska utgåvan av AD&D från 1978... Tydligen first edition upplagor... Players handbook, Dungeon Masters Guide och Monsters Manual... samtliga skrivna av Gary Gygax (sitter jag på rariteter? )

Grejjen är ju den att vi vill spela just Dungeons and Dragons eftersom vi älskar Baldurs Gate... Jag tror inte vi kommer byta därifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av Kulingen
Det allra bästa hade varit om ni hade hittat folk som redan spelar. Hade ni lirat några gånger hade ni mycket lättare kommit igång själva sedan.

Ja, jo det förstår jag också men inte så lätt när man inte känner ngn om du förstår

Jag har läst allas inlägg och tycker ni har många bra tips... Men har sett att många använder planer med pjäser (typ på foton från nätet). Är det ngt som är roligt/gör det hela lättare/ngn annan fördel... eller är det onödigt?
Senast redigerad av qeed 2009-08-23 kl. 21:34.
Citera
2009-08-23, 22:48
Medlem
Cheapmotherloads avatar
Citat:
Ja, jo det förstår jag också men inte så lätt när man inte känner ngn om du förstår

Jag har läst allas inlägg och tycker ni har många bra tips... Men har sett att många använder planer med pjäser (typ på foton från nätet). Är det ngt som är roligt/gör det hela lättare/ngn annan fördel... eller är det onödigt?

Spelplan använder man om man känner för det, men min personliga åsikt är att det är rätt onödigt och mest hamnar i vägen för själva spelandet, inte alls till så mycket hjälp som man kan tro! Jag antar att det kan vara bra att använda om rollpersonerna deltar i mycket strider med många deltagare och ofta inte vet vart de ska vända sig för att slå på nästa orch, men de få gånger vi använt det har det bara blivit onödigt skräp då alla efter ett tag blir trötta på att flytta spelpjäser o.s.v.

Om ni känner för att kontakta några andra inom det ändå ganska stora rollspelsnätverket som finns i Sverige så är återigen www.rollspel.nu ett hett tips, samt Sveriges roll- och konfliktsspels förbund där man till och med kan starta en förening med bidrag och allt om man känner sig djävligt ambitiös.
Citera
2009-08-24, 07:52
Medlem
HC47s avatar
Oj. Här tänkte jag att jag kunde bidra med något men så såg jag att det rörde sig om 1st Edition. Jag kan inte ett dugg om det. Men säg till om ni börjar spela D&D 3/3.5, för där är jag ett jävla uppslagsverk!

Lycka till och välkommen till träsket!
Citera
2009-08-24, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Oj. Här tänkte jag att jag kunde bidra med något men så såg jag att det rörde sig om 1st Edition. Jag kan inte ett dugg om det. Men säg till om ni börjar spela D&D 3/3.5, för där är jag ett jävla uppslagsverk!

Jo vi har nu efter lite wikipediande samt tipssamlande från lite olika forum kommit fram till att vi förmodligen kommer att köra 3e eller kanske till och med den nya 4e edition av regler... hört att det skall vara lättare att sätta igång då...
Citera
2009-08-24, 09:14
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Jo vi har nu efter lite wikipediande samt tipssamlande från lite olika forum kommit fram till att vi förmodligen kommer att köra 3e eller kanske till och med den nya 4e edition av regler... hört att det skall vara lättare att sätta igång då...
Kör på 3.5 om det finns att tillgå. Det är ju en uppgraderad version av 3.0.

4th Edition skulle jag personligen strunta i, men det beror nog på att jag är 3.5-junkie. Har läst igenom grundböckerna och det verkar som att det är riktat till WoW-(de)generationen. Men är man ny så är det kanske enklare med 4E. Vet faktiskt inte.
Citera
2009-08-24, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Kör på 3.5 om det finns att tillgå. Det är ju en uppgraderad version av 3.0.

4th Edition skulle jag personligen strunta i, men det beror nog på att jag är 3.5-junkie. Har läst igenom grundböckerna och det verkar som att det är riktat till WoW-(de)generationen. Men är man ny så är det kanske enklare med 4E. Vet faktiskt inte.

Jo, sökte upp en D&Dare i skolan o frågade ut honom lite och han sa att 3.5 är brsa för då kan man fråga alla när man vill men att 4E har aslätta och simpla regler.

tror nog vi kör på 4E för det är helt nytt och då är vi med från, så att säga, starten... (Föreställer mig att det är som att vara med wow från början och att 3.5 är som att hoppa in i wow nu, om ni förstår ^^)

Ska dra in till Sci-Fibokhandln imorn.... har dom kunnig personal inom D&D?
Citera
2009-08-24, 23:02
Medlem
Rödskäggs avatar
Oddsen talar för att SF-bokhandeln borde ha personal som kan hjälpa. Personalen på malmöfilialen erkänner fritt att om någon inte visar upp sina "nördiga" intressen (anime/rollspel/fantasyböcker/etc) så slänger dom CV:t rakt i soptunnan.

Ett möjligt argument för 3.5 är väl att om ni har lirat en del Knights of the Old Republic och Neverwinter Nights på datorn så kan det ändå bli bekant eftersom spelmekaniken bygger i mångt och mycket på dessa regler (d20-systemet)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in