Flashback bygger pepparkakshus!
2009-08-18, 16:14
Medlem
breNs avatar
Nu är det så att jag delar min dator med två av mina yngre bröder. Så i slutet av veckan så får man sätta sig och rensa datorn på yahoo toolbars osv. osv. Datorn har ändå lyckats hålla sig i ett tag nu, men idag när jag skulle sätta mig så får jag upp "Disk boot failure, Insert system disk and press enter". Går upp och börjar skälla ut mina småsyskon och dom sa "vi ångrade oss att vi skulle sitta vid datorn, så vi bara stängde av den därbak." Såklart gjorde dom det innan man knappt hade kommit in i windows.. Så jag försökte sätta in xpskivan och trycka enter men det händer inte ett skit, har kollat runt i BIOS och allt ser ut och vara normalt.

Någon som kan hjälpa mig?
Citera
2009-08-18, 16:31
Moderator
Protons avatar
Låter som om din hårddisk har blivit korrupt av denna omilda behandling.

Går det att starta datorn från xp-skivan? och är du säker på att du har ställt in i BIOS att du vill starta fån cd som första alternativ?
Citera
2009-08-18, 16:56
Medlem
breNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Låter som om din hårddisk har blivit korrupt av denna omilda behandling.

Går det att starta datorn från xp-skivan? och är du säker på att du har ställt in i BIOS att du vill starta fån cd som första alternativ?

Ja, det står bara "Boot from disk:" Sen händer ingenting.
Citera
2009-08-18, 17:29
Medlem
breNs avatar
nu har jag lyckats boota xpskivan. kan man fixa hddn genom återställningskonsolen mån tro ?
Citera
2009-08-18, 23:47
Moderator
Protons avatar
Tvivlar på att du kan få tillbaka ett fungerande XP. Skulle möjligen vara om du lyckades starta systemåterställningen med bootskivan. Det andra alternativet är ju om inte annat att installera ett haltande XP som det mej veterligen blir när man "reparerar" det med skivan, bärga de filer man vill ha och sedan installera om hela skiten å hota småsyskonen med brasiliansk vaxning nästa gång de ger sej på nåt de inte har en aning om hur det funkar.
Citera
2009-08-19, 17:50
Medlem
breNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Tvivlar på att du kan få tillbaka ett fungerande XP. Skulle möjligen vara om du lyckades starta systemåterställningen med bootskivan. Det andra alternativet är ju om inte annat att installera ett haltande XP som det mej veterligen blir när man "reparerar" det med skivan, bärga de filer man vill ha och sedan installera om hela skiten å hota småsyskonen med brasiliansk vaxning nästa gång de ger sej på nåt de inte har en aning om hur det funkar.

Lyckades fixa datorn, ställde bara om boot-sekvensen på de två hårddiskarna. VOILA, så funkar det utan prob Men, till problem nummer två, småsyskonen. Kan man begränsa deras fil ÄNNU mer än när man gör dem till begränsad användare?

edit: hade ett dokument på min förra dator där det stod en lista på kanske 100 saker man kunde "hacka" datorer på ett lätt sätt. Dåligt förklarat men men. Där fanns en sak där man kunde ändra i regedit så man fick upp en varningsskärm innan man loggade in, där man kunde skriva vadsomhelst. Tänkte skrämma syskonen och skriva något att det har blivit virus på deras fil osv. osv Någon som förstår vad jag menar?
Senast redigerad av breN 2009-08-19 kl. 17:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in