2009-08-18, 14:18
Medlem
klasklätters avatar
Inte mycket att köra åt det, gäller ju samma med Linux (inte så konstigt heller då det och mac är snarlikt)

Bara att ha Windows installerat också/ ha tillgång till en dator med windows. Om jag ska göra något som kräver E-legitimation så rebootar jag.
Citera
2009-08-18, 15:15
Medlem
Så då fick jag ned firefox 2 efter att ha rensat ut någon gammal fil.
Jag fixade det hela från seb och laddade ned programvaran.
Sen så skulle jag "Testa" min e-legitimation på telias hemsida. Där så stod det att jag hade korrekt webbläsare och rätt programvara installerad. Så när jag skulle trycka nästa för att testa så kommer bara en error sida upp med:

"The page requires a client certificate"
Och något med SLL

Några förslag?

Edit: Ordnat
Senast redigerad av Tridnod 2009-08-18 kl. 15:32.
Citera
2009-08-18, 16:06
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Netid använder sig inte utav java mig veterligen så vad satan menar telia ?

Fråga inte mig. Jag har bara gnällt på dem. Rätt jävla pissigt att man måste köra med föregående version bara för att ha koll på sitt skattekonto som företagare.

Citera
2009-08-19, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
Så då fick jag ned firefox 2 efter att ha rensat ut någon gammal fil.
Jag fixade det hela från seb och laddade ned programvaran.
Sen så skulle jag "Testa" min e-legitimation på telias hemsida. Där så stod det att jag hade korrekt webbläsare och rätt programvara installerad. Så när jag skulle trycka nästa för att testa så kommer bara en error sida upp med:

"The page requires a client certificate"
Och något med SLL

Några förslag?

Edit: Ordnat

Så allt funkar ? =)
Citera
2009-09-27, 17:39
Medlem
Dags att bumba denna tråd, problemet är inte löst än.

Uppgraderade just till Snow Leoparad (helt ny installation) och installerade Firefox på nytt. Använder SEB:s e-leg (från Telia) och nu sitter jag här. Jag är inte intresserad av att ladda en gammal version av FF. För de som väljer den varianten, ta bort trean helt först eller använd program som tillåter två FF-installtioner.

Firefox 3 har ju funnits ett tag så varför är inte detta problem åtgärdat? Som jag förstår det skyller Telia på en bugg i FF? Nån som vet mer?

Finns det nått sätt att använda sitt cert från en gammal installation eller backup?
Citera
2009-10-01, 12:14
Medlem
humma. lite kommentarer bara..

bankid och telias elegg är inte samma sak, de är inte kompatibla. att bankid funkar i FF3 och safari spelar nada roll.. netid gör inte det. bara trist att telia ligger ett år bakom alla andra. netid-plugginen funkar inte såvärst bra i firefox 3.xxx därför måste man använda ff2 på en mac där denna plugin funkar utan att krasha eller skicka era skattepengar till nigeria typ....

varför telia "skyller" på en bugg som inte finns vet jag inte dock
Citera
2009-10-01, 13:39
Medlem
SNIFF2s avatar
men hur lång tid kan det ta att utveckla ett fungerande verktyg till Mac... i och med att det faktiskt finns kunder som använder sig av andra operativsystem än just windows... =(
Citera
2011-03-23, 08:49
Medlem
kaffelattes avatar
E-legitimation problem.

Nu är det så att jag vill använda e-legitimation så jag kan deklarera lätt o smidigt va.
Jag har gjort allting som står och jag uppfyller alla krav, som står på telias hemsida.
Jag har SEB som bank, och då är det tyligen via telia man skaffar sig en såndär va.!

När jag knappat mig igenom hela processen så kommer det till att jag ska "Starta om Firefox"
jag antar att dem menar stänga ner skiten och starta upp den igen.
Men när jag sedan kommer tillbaka så står det nått skit att det är fel, så jag går då in o ska
"testa leg" på telias hemsida, då står det logga in, och starta om webbläsaren.

Hur fan löser man detta dÅ? Nån som har samma problem?

Man vill ju veta om det blir återbäring eller rest. Plus att jag vill ha en fungerande e-leg
Citera
2011-03-23, 12:39
Medlem
tzjs avatar
Sammanfogade trådar om e-leg.
/mod.
Citera
2011-03-23, 13:39
Medlem
SexTredjedelars avatar
kaffelatte: Testa starta om datorn om du inte gjort det, kan vara nått i still med att firefox inte hittar id programet. Hade något liknande problem med swedbanks bank-id men löste sig efter en omstart då.
Citera
2011-03-23, 14:06
Medlem
kaffelattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexTredjedelar
kaffelatte: Testa starta om datorn om du inte gjort det, kan vara nått i still med att firefox inte hittar id programet. Hade något liknande problem med swedbanks bank-id men löste sig efter en omstart då.

funkar inte vid omstart heller.. blir tokig. Ska man behöva veva igång en gammal pc för att använda e-leg?
Citera
2011-03-23, 19:10
Medlem
Zoolander84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffelatte
funkar inte vid omstart heller.. blir tokig. Ska man behöva veva igång en gammal pc för att använda e-leg?
Har tyvärr ingen lösning på ditt problem med Telias e-leg men jag minns hur jag satt fast i samma skit (SEB + Telias pissleg). Har sedan dess bytt bank till Skandiabanken som kör med BankID som funkar så jävla mycket bättre! Även i Safari (!).

Om det är värt att byta bank för en sån sak? Ja, det tycker jag. De ska fan få äta skit när de ger sån pissig service med Telia-teknik från 1987 och lallar runt i sin jävla drömvärld där 110% av världens datorer kör Windows fucking Internet Explorer.

Det skadar inte heller att SEB:s räntor suger pung = 2 bra skäl att byta bank.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in