• 1
  • 2
2009-08-18, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toort
Jag nämnde aldrig ordet "testamente".
Så klar var JAG?

Och jag skrev OM det fanns testamente eller något skriftligt. Mer finns inte att tillägga här.
Citera
2009-08-18, 03:54
Medlem
aleisters avatar
Det jag menar, oavsett om det framgick eller inte, är att det kan finnas så oändligt mycket som du inte vet om. Om den avlidne nu ville ge något till någon är det inte din sak att lägga dig i, bara utföra. Det kan ha varit en omtänksam gåva, ett försök till försoning, ett sätt att be om förlåtelse... You name it.
Citera
2009-08-18, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aleister
Nej. Jag agerar efter den dödes vilja. Mina egna åsikter måste sättas åt sidan eftersom det inte är jag själv som har föremålet att donera.

Det skulle inte vara ens egna åsikter, utan den dödes åsikter man fullföljer. Den döde skulle alltså inte själv vilja donera, om han visste.

Citat:
Du verkar tycka att eftersom du är så högtstående som individ är den dödes önskningar bara en struntsak. För mig är det inte så. Det handlar om respekt inför den dödes önskningar, självrespekt att fullfölja det man lovar.

Det är ju exakt det problemet handlar om: Respekt för den döde.

Om man struntar i vad den döde själv skulle tycka ifall han fick veta, visar man helt enkelt honom inte respekt.
Citera
2009-08-18, 03:57
Medlem
Citat:
Det kan ha varit en omtänksam gåva, ett försök till försoning, ett sätt att be om förlåtelse... You name it.

Det kan också helt uppenbart INTE vara på det sättet. Och det är vad jag förutsätter i frågeställningen - och uppenbarligen TS också.
Citera
2009-08-18, 03:59
Medlem
aleisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleada
Det skulle inte vara ens egna åsikter, utan den dödes åsikter man fullföljer. Den döde skulle alltså inte själv vilja donera, om han visste.

Det är ju exakt det problemet handlar om: Respekt för den döde.

Om man struntar i vad den döde själv skulle tycka ifall han fick veta, visar man helt enkelt honom inte respekt.

Men hur vet du exakt hur den döde skulle tänka och reagera? Har du på något mystiskt sätt fått överta hans tankar och värderingar?
Citera
2009-08-18, 04:02
Medlem
Citat:
Men hur vet du exakt hur den döde skulle tänka och reagera? Har du på något mystiskt sätt fått överta hans tankar och värderingar?

Man ska kanske överhuvudtaget inte kommunicera med människor? Vi kan ju ändå inte stå i telepatisk direktkontakt med varandra.

Å andra sidan vet vi att det visst finns situationer där man kan få en bra bild av vad andra människor tycker och tänker. Så problemet är knappast så gigantiskt som du gör det
Citera
2009-08-18, 04:06
Medlem
aleisters avatar
Gigantiskt? Phew, gosse, du anar inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto