2009-08-17, 22:12
Medlem
mini-toddys avatar
Jag sysslar ganska mycket med graffiti och har blivit arresterad några gånger.

Nu undrar jag vad som kan hända om man inte säger ett ord när man sitter på polisstationen när dom undrar om idenditet och allt inom den kretsen?
Citera
2009-08-17, 23:57
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Skärp er nu! Diskutera frågeställningen eller låt bli att skriva!

OT raderat

// Mod
Citera
2009-08-17, 23:58
Medlem
Är det inte ett brott att vägra samarbeta med polis?
Citera
2009-08-18, 00:06
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagell
Är det inte ett brott att vägra samarbeta med polis?
Såvitt jag vet har man ingen skyldighet att prata vid exempelvis ett förhör.
Citera
2009-08-18, 00:33
Medlem
mini-toddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Såvitt jag vet har man ingen skyldighet att prata vid exempelvis ett förhör.
Okej , men vad kan dom göra ? Dom lär ju inte komma så långt om jag vägrar prata ?
Citera
2009-08-18, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mini-toddy
Okej , men vad kan dom göra ? Dom lär ju inte komma så långt om jag vägrar prata ?

Vill du inte uppge din identitet är det ett skäl för häktning I teorin kan du sittat häktad nästan hur länge som helst.
Tror du verkligen allt bara löser sig för man kniper?
Citera
2009-08-18, 02:46
Medlem
mini-toddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOB
Vill du inte uppge din identitet är det ett skäl för häktning I teorin kan du sittat häktad nästan hur länge som helst.

Nej , Undrar bara effekterna av vad som händer. Tack för svaren.
Citera
2009-08-18, 07:11
Medlem
Argones avatar
Jag tror att du är skyldig att legitimera dig för polis om de efterfrågar det. Titta i en lagbok eller något.

Dock behöver du inte säga någonting i förhör, om du vill kan du ta med en lapp med det du vill ha sagt eller börja med att säga "jag tänker inte svara på några frågor" och sedan bara sitta tyst eller säga inga kommentarer.
Citera
2009-08-18, 09:29
Medlem
Xerxess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOB

Bekräftar detta.

En ej styrkt identitet är skäl för häktning.
Citera
2009-08-18, 09:37
Bannlyst
Identifiering

Snuten kan alltid kräva legitimation. Det är ganska vanligt att de tar in "misstänkta" för identifiering om de inte har leg på sig. Se därför till att de alltid kan identifiera dig så slipper du normalt att ens bli anhållen. Stämmer att kan de inte identifiera dig kan de i princip hålla dig tills domstolen beslutar att du skall släppas.

Finns inga som helst krav på att man skall sammarbeta med snuten. Grundregeln är att inte svara på mer än nödvändigt och låta dem istället bevisa vad de nu anklagar dig för. Skall de sätta igång och förhöra dig så kräv alltid ett målsägarbiträde och säg inget innan du pratat med advokaten. Småförseelser lägger de ingen större energi på.
Citera
2009-08-18, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zly
Snuten kan alltid kräva legitimation. Det är ganska vanligt att de tar in "misstänkta" för identifiering om de inte har leg på sig. Se därför till att de alltid kan identifiera dig så slipper du normalt att ens bli anhållen. Stämmer att kan de inte identifiera dig kan de i princip hålla dig tills domstolen beslutar att du skall släppas.

Finns inga som helst krav på att man skall sammarbeta med snuten. Grundregeln är att inte svara på mer än nödvändigt och låta dem istället bevisa vad de nu anklagar dig för. Skall de sätta igång och förhöra dig så kräv alltid ett målsägarbiträde och säg inget innan du pratat med advokaten. Småförseelser lägger de ingen större energi på.

Skojar du med mig?

Målsägandebiträde är till för just den som det åsyftar, målsäganden.

En målsägande definieras av en person som blivit utsatt för ett brott. Din beskrivning av funktionen som målsägandebiträde kvalar inte riktigt in va? Biträdet ska stödja en målsägande i en ganska påfrestande rättsprocess som kan vara obegriplig för den som inte är invigd i den, samt stödja personen eftersom brottet kan orsakat djupa spår.

Det du vill ha är en offentlig försvarare. Det skall alltid förordnas om en person sitter gripen, om den misstänkte begär det. I övrigt kan man få offentlig försvarare om det är ett allvarligt brott man är misstänkt för, eller att det finns någon annan omständighet som talar för det. Är det skitbrott får man bekosta det själv, såvida man inte sitter frihetsberövad.

För att återgå till topic, så har man ingen skyldighet att tala med polisen.

Däremot finns det åtgärder att vidta när en person väljer att inte tala. Då häktas man i avvaktan på att man ska identifieras. Häktningsskäl tre.

Så ligger det till.

/P
Citera
2009-08-21, 01:42
Medlem
xallies avatar
Jag träffade en polis en gång ute som ville se mitt ID kort som jag hade på mig och eftersom jag inte hade något att dölja så gav jag det till honom medans jag frågade vad som händer om man inte har något på sig och inte vill uppge sin identitet. Har för mig att han sa att man satte en i någon cell eller i häkte tills de fick reda på vem man var för att någon rapporterat en försvunnen, vet dock inte om han skämtade eller var seriös.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in