2009-08-18, 11:06
Medlem
Huldahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enity
Nej mellan 9,46 och 9,54.
Är siffran som bestämmer avrundningen 5 så avrundar man uppåt om föregår är udda, i detta fallet är det en jämn siffra och då avrundar man neråt.
Dvs 9,45 = 9,4 och 9,55 = 9,6

Det här är intressant! Jag har hört att det här lärdes ut förr.
Var har du lärt dig det här? och inom vilka områden avrundar man på detta sätt?
(Man gör det inte inom matematiken i alla fall.)
Citera
2009-08-18, 12:21
Medlem
PaintSpots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Journalister är ju landets mest högutbildade skara, så de har förmodligen rätt. *NOT*
Man kan ju anta att de har en uns bildning inom språk iallafall.
Citera
2009-08-18, 13:11
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esbjorn
Ni kommer aldrig att få vet vem som har rätt det finns ju tyvärr två sätt att avrunda "Avhuggning" eller "Avrundning"

Vid avhuggning har din kompis rätt.
Åtgärden att kapa ett decimaltal »rakt av« brukar kallas avkortning eller trunkering, även om både kapning och avhuggning är begripliga.

Pi = 3,1415926536...
Pi ~ 3,1416 (avrundat)
Pi ~ 3,141 (avkortat, om det är lite bättre med lite för kort omkrets än för lång)
Pi ~3,14 (avrundat = avkortat)

Ibland kan man påstå att en fråga med numeriskt svar är fel ställd.

— Hur många av årets månader har 28 dagar?
— Februari har 28 dagar om det inte är skottår, 29 dagar om det är skottår.
— Rätt svar: alla tolv månaderna har 28 dagar, varje år.

Frågan ställdes på fullt allvar i ett seriöst frågeprogram på Hamburg-TV (NDR).
Citera
2009-08-18, 14:05
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Hur många av årets månader har 28 dagar?
— Februari har 28 dagar om det inte är skottår, 29 dagar om det är skottår.
— Rätt svar: alla tolv månaderna har 28 dagar, varje år.

Frågan ställdes på fullt allvar i ett seriöst frågeprogram på Hamburg-TV (NDR).

Det saknas ett minst för att frågeställningen ska vara seriös. Det är en stor skillnad mellan har och har minst.

Jämför, jag vill ha en bil med två dörrar vilket inte implicerar en bil med fyra dörrar.

Att tala om tider i sporter med krav på hög precision, kräver hög precision i uttalandet. Det är som, av flera i olika inlägg, nämnts ovan ganska stor skillnad mellan 9,51 och 9,59. Således bör ingen tala om en tid över 100 meter med mindre än att den är preciserad på hundradelen.
Citera
2009-08-18, 14:56
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
Det saknas ett minst för att frågeställningen ska vara seriös. Det är en stor skillnad mellan har och har minst. ...
— Vilka av årets månader har högst 29 dagar.
— Februari (utan reservation).

— Vilka av årets månader har högst 28 dagar.
— Februari, de år som det inte är presidentval i USA, räknat fram till år 2100.
Citera
2009-08-18, 16:12
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
— Vilka av årets månader har högst 29 dagar.
— Februari (utan reservation).

— Vilka av årets månader har högst 28 dagar.
— Februari, de år som det inte är presidentval i USA, räknat fram till år 2100.
med reservation för att USA inte gör om sitt valsystem.
Citera
2009-08-20, 11:56
Medlem
Naabois avatar
Kom att tänka på en sak...

Om jag har 140kr i min plånbok, som består av två 50-lappar och två 20-lappar och en vän frågar om 50 kronor, är det rätt eller fel att säga ja när jag i själva verket har 140kr men två 50-lappar?

Om jag däremot har en 100-lapp och två 20-lappar och får samma fråga som ovanstående, är det rätt eller fel att säga ja när jag inte har någon 50-lapp men har ett belopp som är mycket mer än 50kr? Hur man än vänder och vrider på det har jag ju 50kr och mer, men inte något jag kan låna utan ett växla hundringen. Alltså, hur blir det i såna fall?

Konstig formulering, men hoppas ni förstår.
Citera
2009-08-20, 13:41
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naaboi
Kom att tänka på en sak...

Om jag har 140kr i min plånbok, som består av två 50-lappar och två 20-lappar och en vän frågar om 50 kronor, är det rätt eller fel att säga ja när jag i själva verket har 140kr men två 50-lappar?

Om jag däremot har en 100-lapp och två 20-lappar och får samma fråga som ovanstående, är det rätt eller fel att säga ja när jag inte har någon 50-lapp men har ett belopp som är mycket mer än 50kr? Hur man än vänder och vrider på det har jag ju 50kr och mer, men inte något jag kan låna utan ett växla hundringen. Alltså, hur blir det i såna fall?

Konstig formulering, men hoppas ni förstår.

Den underförstådda frågan är: Har du 50 kr (i någon form) att låna mig.

Således är i första fallet svaret (om du vill låna ut dem): Ja, varsågod!

I det andra fallet är svaret: Jag måste växla eftersom jag inte har beloppet i sedlar.
Citera
2009-08-20, 16:06
Medlem
templers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaintSpot
Vän: "Vad tror du Usain Bolt kommer springa på?"

Jag: "Han kanske kan springa på 9.5."

Vän: "Haha du kan inte vara seriös blabla"

Efter finalen (han sprang på 9.58):

Jag: "Ha, ägd. Han sprang på 9.5."

Vän: "Va? Han sprang på 9.58 det är inte 9.5. 9.5 är 9.50."

Jag: "Eh jo? 9.5 innebär ju allt mellan 9.50-9.59 ditt mongo."

VEM HAR RÄTT?!

Ingen,och allra minst du!

9.5 bör väl vara allt 9.45 =< x < 9.55

Intressantare är hur du egentligen sa i det verkliga livet, "niokommafem" eller "nioochenhalv" (typ). I det senare fallet skulle jag själv (men det är min åsikt) med lite god vilja kunna sträcka mig till någonstans mellan 9.25-9.75.
Citera
2009-08-21, 15:01
Medlem
Skulleviljavetas avatar
En annan oerhört irriterande sak är när vissa säger "han kommer att springa på 9.05" fast de menar "9.5". Hur är det möjligt att vuxna människor inte kan skilja på tiondelar och hundradelar? Otroligt.
Citera
2009-08-21, 15:23
Medlem
mkggas avatar
Nej, journalister har ju verkligen inte gjort sig kända som några rättesnören i vare sig rättstavning eller avrundning, och journalister som dessutom är sportfånar lär ju därmed vara bortom allt hopp är jag rädd.

Metoden att avrunda uppåt för 9,45 ≤ x < 9,55 är så till den milda grad vedertagen att den till och med internationellt omnämns Swedish rounding. Om man nu ska uttrycka en tid så ovårdat som TS ("9,5"), så får han rimligtvis underkasta sig vedertagna avrundningsregler och erkänna sig överbevisad om att 9,58 bör avrundas till 9,6. Om TS däremot varit lite noggrannare, hade han kunnat gissa på tiden 9,50, varvid han lagt till ytterligare en värdesiffras noggrannhet, och därmed kunnat får rätt för alla tider mellan 9,495 ≤ x < 9,505.
Citera
2009-08-22, 22:43
Medlem
klausstrausss avatar
Matematiskt inkorrekt. Det är ju en avrundning ifall man bara säger som mest talar i tiondelar. D.v.s. ifall man vill avrunda 9.58 till tiondelar, så är det närmaste 9.6. Det är väl för fan glasklart?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in