2009-08-17, 20:02
Medlem
bob-marerlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disgustipated
När man mätte tiden i tiondelar förr i tiden (Jesse Owens vann i Berlin 1936 på 10.3) så avrundade man alltid neråt. Så när man pratar om 9.5 i dessa sammanhang är det definitivt 9.50-9.59 man menar. End of discussion.
Jaha, men nu mäter vi ju tiden i hundradelar? Det är mycket möjligt att de avrundade ner Bolts udda tusendel med, men eftersom att måltiden inte angivs i tusendelar så är det irrelevant.
Citera
2009-08-17, 20:05
Medlem
bob-marerlys avatar
Citat:
9.58 och 9.589 också.
Eftersom 9.589 hade blivit 9.59 på måltavlan så, ja.
Citera
2009-08-17, 21:34
Medlem
Disgustipateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bob-marerly
Jaha, men nu mäter vi ju tiden i hundradelar? Det är mycket möjligt att de avrundade ner Bolts udda tusendel med, men eftersom att måltiden inte angivs i tusendelar så är det irrelevant.
Nej, det är inte alls irrelevant. När man talar om 9.5 i detta sammanhang så syftar man på 9.5x. Det är bara att titta på vilken intervju eller läsa vilken tidning som helst i samband med Bolts lopp så ser du att så är fallet. Även jag vet att man i matematiken avrundar 9.58 till 9.6 om man vill ha endast en decimal. Detta är dock inte matematik, detta är språk.
Citera
2009-08-17, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av balba
Egentligen är ju 9.5=9.50 men i det här sammanhanget tycker jag 9.5=9.50-9.59.

Nej, 9,5=9,45-9,54
Citera
2009-08-17, 21:57
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebarovic
Nej, 9,5=9,45-9,54
Nej, 9,45 avrundas till 9,4.
Citera
2009-08-17, 22:17
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaintSpot
Varför säger massvis med journalister och citat det då när jag googlade på "Usian Bolt" +9.5

Journalister är ju landets mest högutbildade skara, så de har förmodligen rätt. *NOT*
Citera
2009-08-17, 22:22
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enity
Nej, 9,45 avrundas till 9,4.

I den mest använda avrundningsformen avrundas alltid det som slutar på 5 uppåt. Det finns dock fall när man för att undvika att data biaseras avrundar nedåt när talet innan är jämnt, uppåt när talet innan är udda, precis som du gör. Det får dock anses att det i detta fall inte finns någon nytta med detta (t ex har vi inte en stor mängd data som vi vill tillämpa statistik på). Alltså bör den gängse normen att alltid avrunda uppåt när det slutar på 5 användas.
Citera
2009-08-18, 01:13
Medlem
bob-marerlys avatar
Citat:
Nej, det är inte alls irrelevant. När man talar om 9.5 i detta sammanhang så syftar man på 9.5x. Det är bara att titta på vilken intervju eller läsa vilken tidning som helst i samband med Bolts lopp så ser du att så är fallet. Även jag vet att man i matematiken avrundar 9.58 till 9.6 om man vill ha endast en decimal. Detta är dock inte matematik, detta är språk.
Mäter man i tiondelar är det korrekt, och det är väll därför journalisterna använder sig av avrundningen. 9.5 låter mindre än 9.58 och får kanske fler ex sålt pga detta, vad vet jag.
9.5 kan däremot inte ses som en korrekt tidsangivelse för detta lopp utifrån ett professionellt öga sett. TS kan därför inte utses som vinnare i diskussionen, och han har dessutom mest fel av de båda rent praktiskt sett.
Bara för att en halv ungdomsgeneration använder slanguttrycket "bah" gör det inte att det är ett korrekt och erkänt ord i det svenska språket.
Citera
2009-08-18, 01:18
Medlem
fusiliers avatar
Givetvis din kompis, du skulle varit tydligare i det du sa, egentligen så kan man säga att det blev "lika" fast du skulle ändå varit tydligare i det du sa. Det han sa Nej till var 9.5, du skulle sagt "han kommer springa på 9 och 50 nånting" eller "jag tror han kommer kommer att springa på 9 sec och 50 hundradelar nånting" Ja hur som helst så skulle du varit tydligare för att få "rätt".
I dett fall så skulle jag säga oavgjort dock då otydligheten finns.
Citera
2009-08-18, 02:26
Medlem
mjaubrums avatar
anledningen att jounarlister avrundar neråt är väll att det låter snyggare en när man avrundar uppåt. De vill väll få det att låt bättre en vad det är men det är väll samtigt också artigare mot vinnarn. Som någon sa innan är det språk och inte en kalkyl vi diskuterar.
Citera
2009-08-18, 02:35
Medlem
wonderlands avatar
Din vän har "mer" rätt, så att säga.
Citera
2009-08-18, 03:18
Medlem
Ni kommer aldrig att få vet vem som har rätt det finns ju tyvärr två sätt att avrunda "Avhuggning" eller "Avrundning"

Vid avhuggning har din kompis rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in