Det finns säkert oskyldigt anklagade. Men inte oskyldigt dömda. Däremot är många anklagade skyldiga fast de inte blir dömda. Eller de flesta anklagade blir inte ens åtalade.
Det är sanningen.
Men många verkar tro att när media skriver om en våldtäktsanmälan så leder det automatiskt till åtal. Det är så fel det kan bli.
Somsagt det finns mängder med oskyldigt dömda och kom ihåg detta att det är alltid bättre att fria en skyldig än att döma en oskyldig.
Fast du kanske är av åsikten att om man döms så är man inte oskyldig och då har du ju faktiskt rätt i att det inte finns några oskyldigt dömda, för alla dömda är ju per definition skyldiga.
Men jag antar att du har valt att ignorera alla exempel i tråden du fått, för du kan ju inte ha fel eller hur.
Kvinnor skulle väl aldrig ljuga om en våldtäkt.
Somsagt det finns mängder med oskyldigt dömda och kom ihåg detta att det är alltid bättre att fria en skyldig än att döma en oskyldig.
Fast du kanske är av åsikten att om man döms så är man inte oskyldig och då har du ju faktiskt rätt i att det inte finns några oskyldigt dömda, för alla dömda är ju per definition skyldiga.
Men jag antar att du har valt att ignorera alla exempel i tråden du fått, för du kan ju inte ha fel eller hur. Kvinnor skulle väl aldrig ljuga om en våldtäkt.
Kvinnor kan säkert ljuga om både det ena och det andra. Men dessa falska anmälningar om våldtäkt leder inte ens till åtal. Om de mot förmodan leder till åtal, så blir det aldrig en fällande dom.
Lyssna på de som arbetar inom rättsväsendet och sluta tro blint på det som står i kvällsblaskorna så kommer man sanningen närmare.
Kvinnor kan säkert ljuga om både det ena och det andra. Men dessa falska anmälningar om våldtäkt leder inte ens till åtal. Om de mot förmodan leder till åtal, så blir det aldrig en fällande dom.
Lyssna på de som arbetar inom rättsväsendet och sluta tro blint på det som står i kvällsblaskorna så kommer man sanningen närmare.
Det finns säkert oskyldigt anklagade. Men inte oskyldigt dömda. Däremot är många anklagade skyldiga fast de inte blir dömda. Eller de flesta anklagade blir inte ens åtalade.
Alhem är en mycket trovärdig man och han vet vad han talar om efter en lång karriär inom rättsväsendet.
Det hjälper ju inte att han är 'trovärdig' och har en 'lång karriär' när han inte kan uttrycka sig klart, saknar all logik och bara svamlar. Se kommentarerna till hans artikel för analys.
Solveig Sigridsdotter Thörnblom kommer här med en ganska nykter syn på Hillegrens uttalande.
Citat:
Ursprungligen postat av SvD
Pannkaka av viktig rättssäkerhetsdebatt
Då och då dyker personer som Rolf Hillegren upp, som uttalar sig klantigt och buffligt i det viktiga ämnet; rättssäkerheten i sexualbrottmål. Då rusar hela debatten åstad, och det blir pannkaka av alltihop. Frågan som Hillegren väcker, anser jag, är inte att det är okej att ha samlag med en kvinna som har sagt nej till detta, bara man inte använder våld.
Frågan gäller om alla sexuella övergrepp, som kan bevisas, ska dömas nästan lika hårt. Så har nämligen skett på senare år, sedan våldtäktslagstiftningen ändrades.
Ett jämförande exempel: Ska en person som snattar en chokladkaka dömas lika hårt som en person som stjäl en långtradare fylld med plattskärmar? De flesta tycker förmodligen inte det. Straffet måste stå i relation till brottet, även när det gäller sexuella övergrepp.
När hela frågan får stå och falla med en åklagares klantighet då han ska formulera sig, och hans fega kolleger inte ens backar upp honom i sakfrågan, då är vi tillbaka på ruta ett i själva kärnfrågan; rättssäkerheten i våldtäktsmål.
Några av de sexualbrottsdomar som jag som kriminalreporter läst genom åren är enligt min mening rättsvidriga. De skulle aldrig ha passerat om det hade gällt mord.
Jag håller med dem som anser att det ställs rättsvidriga och kränkande krav på våldtäktsoffer. Detta etablerade beteende inom svenskt rättsväsende måste bekämpas. Men inte på bekostnad av rättssäkerheten i bevisfrågan, eller genom att vi straffar alla sexualförbrytare nästan lika hårt, oavsett brottets art.
Solveig Sigridsdotter Thörnblom kommer här med en ganska nykter syn på Hillegrens uttalande.
Medan God Morgon, Världen i P1 valde att se på Hillegren med förbundna ögon. Enligt P1 är problemet med begreppet våldtäkt rent semantiskt. Eftersom det innehåller ordet våld, vilket gör att folk inte fattar vad som egentligen är våldtäkt.
Wennstam och den andra kvinnan som intervjuades tycker att ordet rape är bättre än våldtäkt, eftersom det inte innehåller ordet våld. Men deras defintion av våldtäkt är inte detsamma som definitionen av rape. De glömmer bort att rape inte är den enda sexbrottstermen.Ifrån Wikipedia:
[
QUOTE]Though definitions vary, rape is defined in most jurisdictions as sexual intercourse, or other forms of sexual penetration, by one person ("the accused" or "the perpetrator") with or against another person ("the victim") without the consent of the victim.
The term sexual assault is closely related to rape. Some jurisdictions define "rape" to cover only acts involving penile penetration of the vagina, treating all other types of non-consensual sexual activity as sexual assault. Other jurisdictions define all non-consensual sexual activity to be rape. But the terminology varies, with some places using other terms. For example, Michigan, United States uses the term "criminal sexual conduct".[6] In some jurisdictions, rape is defined in terms of sexual penetration of the victim, which may include penetration with objects, rather than body parts.[7] Some jurisdictions also consider rape to include the use of sexual organs of one or both of the parties, such as oral copulation and masturbation.[/quote]
Wennstam menade vidare att problemet var inte att våldtäkt anmäldes för ofta, utan att så få kvinnor fattar att de har blivit våldtagna. Wennstam ser alltså kvinnor som osjälvständiga våpor, som inte fattar vad som händer dem och därför inte själva kan ta ansvar för hur de hanterar det som har hänt dem. Ironiskt nog, ville Wennstam ha en diskussion kring begrepp våldtäkt. En diskussion utan förakt. Jag tycker att hennes inlägg i Svd osade förakt för meningsmotståndare samt en sansad debatt.
Den andra kvinnan som intervjuades förespråkar en samtyckeslagstiftning. Vilket inte skulle leda till fler fällande domar enligt henne. Så då fattar jag inte varför man ska lagstifa om det.
Wennstam och den andra nämner endast kvinnan som offer. Så varför argumenterar de inte bara för en könsuppdelad lagtext?
Men jag antar att du har valt att ignorera alla exempel i tråden du fått, för du kan ju inte ha fel eller hur.
Kvinnor skulle väl aldrig ljuga om en våldtäkt.
Visst kan kvinnor ljuga om våldtäkt, allt är möjligt, men det är FÅ som har gjort det och jag tvivlar starkt på att alla de män som säger att de blivit oskyldigt dömda är oskyldiga.
I fängelset är alla oskyldiga, finns knappt någon som anser att dom är skyldiga till det dom gjort.
Visst kan kvinnor ljuga om våldtäkt, allt är möjligt, men det är FÅ som har gjort det och jag tvivlar starkt på att alla de män som säger att de blivit oskyldigt dömda är oskyldiga.
I fängelset är alla oskyldiga, finns knappt någon som anser att dom är skyldiga till det dom gjort.
En amerikansk forskare har genomfört studier på falska våldtäktsanmälningar dels på ett storstadsområde med 70 000 invånare, dels på två stora universitetsområden. I den första studien erkände 41 % att anklagelsen var påhittad och i den andra studien erkände 50 % samma sak. Alla erkännanden kom före eller under lögndetektortest med polygrafmaskin. De vanligaste motiven som angavs för att ljuga om våldtäkten sades vara alibi för en sexkontakt, hämnd och för att få sympati. Hellblom-Sjögren, Hemligheter och minnen, s. 341f.
Och en undersökning inom det amerikanska flygvapnet på 556 påstådda våldtäkter visade att 27 % av anmälarna erkände att de hittat på brottet inför en eller under ett lögndetektortest. McDowell, False allegations.
Senast redigerad av Justitiemord 2009-08-23 kl. 11:44.
Anledning: stavning
Alhem är en mycket trovärdig man och han vet vad han talar om efter en lång karriär inom rättsväsendet.
Han är inte trovärdig. För min del skulle jag säga att han är lika trovärdig som partikollegan B Westerberg (Fp). Han har tydliga politiska motiv med många uttalanden och har tveksamma åsikter även när det handlar om diskriminering p g a etnicitet. En mycket obehaglig människa som faktiskt arbetat som överåklagare.
Diskriminering leder sällan till åtal
Publicerad 10 december 2005 - 14:17
Uppdaterad 10 december 2005 - 17:14
Misstänkta fall av diskriminering, exempelvis på krogen, leder mycket sällan till åtal. Det visar en granskning som gjorts av Åklagarmyndighetens utvecklingscentrum i Malmö (ÅU), rapporterar SR Ekot.
ÅU har granskat hur polis och åklagare hanterar fall av olaga diskriminering. Av 137 misstänkta fall ledde endast ett till fällande dom.
För att komma åt fler fall av olaga diskriminering tycker överåklagare Sven-Erik Alhem att polisen oftare skulle provocera brott genom att mörkhyade poliser besöker krogar.
Svårt med bevisen
Enligt Alhem är det svårt att bevisa att olaga diskriminering skett.
En orsak är att restauranger faktiskt får sovra bland sina gäster för att locka till sig kända och rika personer. Krogarna får också låta bli att släppa in folk på grund av olämplig klädsel eller för att man är alltför berusad.
Att inte släppa in någon på grund av hudfärg är dock inte tillåtet.
-Då är det oerhört viktigt dels att den mörkhyade gör sin anmälan omedelbart när gärningen inträffar, dels att polisen kommer på studs dit för att göra utredningsinsatser, säger Sven-Erik Alhem till Ekot.
Ett annat problem är att anmälningarna ofta görs på helgkvällar då polisen prioriterar andra våldsammare brott.