• 4
  • 5
2009-08-18, 20:42
Medlem
fuckedupmaniacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likeithard
Det kan nog behövas utbildning i amfetaminbruk samt inskolning med mycket praktik.

Mja, tyvärr så kommer det aldrig hända, tror knappast att legalisering av Cannabis kommer till Sverige, isf mycket längre fram i framtiden.
Citera
2009-08-18, 21:42
Medlem
wsbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Affieboi
Om vi ställer frågan: Vilket berusningsmedel hade varit bäst om allt var lagligt? blir det en mer intressant diskussion..

MDMA såklart!

+
Mer eufori än någon annan drog/känsla
Ökad energi
Empatiska egenskaper
Starkare (positiva) känslor; känsel, hörsel, kärlek
Inte beroendeframkallande
Mycket svårt att överdosera
Orsakar ingen skada på samhället; noll våld och vandalisering

-
Risk för depression (ovanligt om man håller mellanrum på 2-3 månader)
Citera
2009-08-18, 22:28
Medlem
likeithards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckedupmaniac
Mja, tyvärr så kommer det aldrig hända, tror knappast att legalisering av Cannabis kommer till Sverige, isf mycket längre fram i framtiden.

Jag försökte bara vara lite fantasifull. Vi kommer troligtvis inte få uppleva några droglegaliseringar, snarare kommer vi få bevittna hur klassiska droger blir förbjudna. T.ex. tobak, sk naturläkemedel och kanske t.o.m extraherat eller högkoncentrerat koffein.

Citat:
Ursprungligen postat av wsb
MDMA såklart!

+
Ökad energi
Empatiska egenskaper

-

Ren MDMA är något helt unikt. Jag är helt övertygad om att det hade kunnat hjälpa många människor igenom svåra perioder.
När det ser som mörkast ut kan MDMA verkligen skänka styrka och hopp om att fortsätta kämpa, att livet är värt att leva mm.
Citera
2009-08-18, 23:26
Medlem
Juggen-92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likeithard
Ren MDMA är något helt unikt. Jag är helt övertygad om att det hade kunnat hjälpa många människor igenom svåra perioder.
När det ser som mörkast ut kan MDMA verkligen skänka styrka och hopp om att fortsätta kämpa, att livet är värt att leva mm.

Det håller jag helt med om.
Svamp är även det en drog som jag tycker skulle vara laglig. Den har hjälp mig och en hel del jag känner igenom svåra perioder i sina/mitt liv.
Andra Hallucinogena droger har även de haft väldigt många i min omgivning och framför allt har de i stora drag räddat mitt liv.

Cannabis har även det hjälpt på sitt sätt då jag blir mycket mer naturmedveten när jag röker och det skulle behövas i det samhället vi lever i nu!

Annars tycker jag att en mycket mer "givmild" vård vore bra när det kommer till mediciner. Danmark är ett bra exempel och just sub borde vara lättare att få utskrivet. Sub är trots allt en väldigt "säker" opioid som dessvärre är rätt beroendeframkalland men ifall läkaren anser att man kan vara i behov av det och inte ha det för att missbruka det men att "festa" eller dyl på det skall vara okej.
Det ska alltså vara väldigt snålt med mängden man får utskriven.
Citera
2009-08-19, 09:41
Medlem
wsbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggen-92
Det håller jag helt med om.
Svamp är även det en drog som jag tycker skulle vara laglig. Den har hjälp mig och en hel del jag känner igenom svåra perioder i sina/mitt liv.
Andra Hallucinogena droger har även de haft väldigt många i min omgivning och framför allt har de i stora drag räddat mitt liv.

Cannabis har även det hjälpt på sitt sätt då jag blir mycket mer naturmedveten när jag röker och det skulle behövas i det samhället vi lever i nu!

Annars tycker jag att en mycket mer "givmild" vård vore bra när det kommer till mediciner. Danmark är ett bra exempel och just sub borde vara lättare att få utskrivet. Sub är trots allt en väldigt "säker" opioid som dessvärre är rätt beroendeframkalland men ifall läkaren anser att man kan vara i behov av det och inte ha det för att missbruka det men att "festa" eller dyl på det skall vara okej.
Det ska alltså vara väldigt snålt med mängden man får utskriven.

Jag tycker att antingen legaliserar man alla droger, eller så legaliserar man bara dem som filosofiskt sätt borde vara lagligt; antingen för att de är mindre farliga än de som redan är lagliga eller för att man tror att det kan komma någonting positivt i förlängningen av dess effekter.

Håller med om att psykedeliska droger är det som sekundärt borde vara lagligt (psilocybinsvampar, LSD, meskalin, ayahuasca, DMT). Cannabis i all ära, men eftersom jag själv har sett så många fastna i det och röka varje dag, år efter år, så har jag svårt att se någonting positivt med det, utan den enda anledningen till att det borde vara legalt för att det fysiskt sätt är mindre skadligt än alkohol isf.

Ang. smärtstillande (och andra läkemedel) så är det så himla lätt att fastna i, så jag förstår inte riktigt vad det positiva i att 1/5-1/3 av befolkningen skulle vara opioidberoende, för det skulle säkerligen bli följden i förlängningen. Antingen så får man det för stark smärta, eller så köper man det på systembolaget (vid en total legalisering).
Senast redigerad av wsb 2009-08-19 kl. 09:44.
Citera
2009-08-19, 09:58
Medlem
Hiiyaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wsb
MDMA såklart!

+
Ökad energi
Empatiska egenskaper

-

Självklart val. Hört rykten om att dom börjat experimentera med MDMA i Tyskland som antideppresiv medicin, Dock i små, små mängder. Hoppas det blir nått av det
Citera
2009-08-19, 10:54
Medlem
wsbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiiyaaa
Självklart val. Hört rykten om att dom börjat experimentera med MDMA i Tyskland som antideppresiv medicin, Dock i små, små mängder. Hoppas det blir nått av det

Nja, låter konstigt om det är någonting som ska tas regelbundet, varje dag. Kan du ha läst samma artikel som jag, om att det tillåts forskning om MDMA som terapiform i Österrike och/eller Schweiz? (Minns inte vilket av länderna det var och hittar inte artikeln, var för ett par år sedan nyheten publicerades.) Fast det är klart; antidepressiv medicin kan ju vara någonting som intas mer sällan; jag har personligen upplevt lycka månader efter psykedeliska trippar.
Citera
2009-08-19, 15:47
Medlem
Flinta82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava1
Allt måste kontrolleras. Och för mycket av allting, leder till ingenting. Inte låta det leda till alkoholism eller annat drogmissbruk. Det finns flera verkligheter, och denna är bara en bråkdel av allt annat. Varje ögonblick är i sig ett ögonblick, inte hela livet. Men hela livet är små ögonblick som tillsammans blir verkligheten.

Björn Ranelid, är det du!?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in