Citat:
Ursprungligen postat av SinCity
Tjena!
Har drabbats av en mindre självspricka, eller vad det kallas, på min häl, precis i rundningen liksom. Antagligen beror det på för bristfällig fotvård och det faktum att huden på fötterna brukar bli tjockare på sommaren, i alla fall för mig då. Jag har nu filat bort så mycket överflödig hud som möjligt så hälarna har blivit mjukare i alla fall. Problemet är att sprickan gör så förbannat ont så det går knappt att sätta ner hela foten... Och sätta ner foten vill man ju gärna göra ibland!
Nu gjorde jag även så att jag gjorde rent så mkt jag kunde kring och i sprickan och tvättade rent med någon sorts liten spritindränkt tvättlapp, en sån man använder innan injektioner typ. Jag tog sen ett Compeed skavsårsplåster och klappade på och nu känns det riktigt bra faktiskt då de plåstren ju är som ett skydd, för främst skavsår då.
Min fråga är då:
Är det ok att använda ett skavsårsplåster såhär, eller är det skillnad mellan skavsår och självsprickor? Kommer självsprickan att läka under plåstret eller är huden för tjock eller så där kanske? När man får ett skavsår så brukar man ju ha nött bort huden så att "köttet" nästan är blottat och då förstår jag hur det funkar, men blev lite osäker här nu då huden är lite för tjock fastän jag slippat bra mkt...
Tack på förhand!
Hej!
Jag har problem med det jag med. Du kan använda scholls kräm mot självsprickor faktiskt väldigt bra. Sen sätta på salicylsyrevaselin och strumpor över natten funkar för att mjuka upp huden. Plåster mot skavsår o självsprickor tycker jag hjälper sådär de är ofta dåliga och lossnar men då kan man använda tejp o sätta över. Beror helt på hur svåra sprickor du har. Jag brukar ha väldigt djupa och onda när jag har som värst. Lycka till