Flashback bygger pepparkakshus!
2009-08-16, 21:27
Medlem
The Barrs avatar
Tidigare hade jag xp på en partition och vista på en annan. För att kunna ha möjlighet att välja vilket operativsystem jag skulle boota ifrån laddade jag ner easyBCD (jag tror att det var det) och sen gick det fint att boota hur jag ville.

Nyss fick jag för mig att prova att installera en betaversion av win7 på xp-partitionen, och nu har jag problem med bootningen. Jag provade att ladda ner easyBCD men hu jag än gör vill den inte fungera. Antingen bootar den automatiskt win7, eller så får jag upp bootmenyn och väljer vista, men då statar den ändå win7.

Är det någon som vet vilken strategi jag skall välja för att lösa detta?
Citera
2009-08-16, 21:46
Moderator
Protons avatar
Mysko. Jag använde easyBCD för att dualboota vista och XP. Funkade som en dröm. Är du säker på att du stoppade tillbaka alla OS i bootmanagern? Och finns det inget i dokumentationen för easybcd om hur man bäst går tillväga?
Citera
2009-08-16, 22:06
Medlem
The Barrs avatar
När jag försöker lägga till vista på "boot" när jag väljer drive så kommer vistaladdningsbaren upp när man startar, men den startar likväl win7. Anger jag E: där vistainstallationen ligger så märker jag att den ändrar det till U: när jag granskar inställningarna. Detta kan jag överhuvudtaget inte boota ifrån, då startar den win 7 automatiskt. Kan det vara det som är problemet? Att e: av någon felaktig anledning blir till u:? Kan man ändra det genom att skriva in det manuellt någonstans?

Lite drygt att inte komma åt alla mina installerade program, i värsta fall får jag väl ta bort win 7.
Citera
2009-08-17, 23:40
Medlem
The Barrs avatar
Jaha, nehe... Det gick visst inte så bra. Efter ett otal försök att få tillbaka xp på den partitionen så hade jag inget val att återinstallera win 7. Det blev massa fel och datorn stängde ner hela tiden.

Jag måste väl kunna ändra boot-skiten manuellt på något sätt. Finns det någon boot.ini eller liknande?

När jag använder easyBCD och anger en vistainstallation blir det som sagt på drive U: av någon anledning. Detta enkla bör man väl kunna korrigera själv?

Name: Microsoft Vista
BCD ID: {5db06a09-8bc5-11de-9560-e6c3bf3889f2}
Drive: U:\
Bootloader Path: \Windows\system32\winload.exe
Windows Directory: \Windows
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in