2009-08-16, 21:13
Medlem
omigals avatar
Fick nyss ner Ableton Live 8 och behöver lite bra samples.

Är en sucker för studsig mjuktechno och hårt elektroniskt dunder.
Citera
2009-08-17, 15:48
Medlem
Escapisms avatar
Du borde göra alla ljud i din musik själv _om det är techno du jobbar med_ (alltså: ladda ner en trumsynth). Om du menar samples som vocalsamples eller stråkar så borde du hitta dom själv.

Hattar kan ju iofs vara nice att ha samplat... EZDrummer?

Tycker du det verkar hårt av mig så fundera på om du vill göra techno som tiotusentals amatörer eller långsamt börja lära dig att göra musik från grunden.
Citera
2009-08-17, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Escapism
Du borde göra alla ljud i din musik själv _om det är techno du jobbar med_ (alltså: ladda ner en trumsynth). Om du menar samples som vocalsamples eller stråkar så borde du hitta dom själv.

Hattar kan ju iofs vara nice att ha samplat... EZDrummer?

Tycker du det verkar hårt av mig så fundera på om du vill göra techno som tiotusentals amatörer eller långsamt börja lära dig att göra musik från grunden.

Att göra alla ljuden själv är det få som gör, men jag håller delvis med dig. Men att inte använda kicks, snares, claps, hats, eventuellt schyssta basar och sånt som fungerar är bara idiotiskt.

Du kan förmodligen sitta en kväll och skruva fram ett ljud och tycka att du skruvat fram det och att du är unik. Men chansen är sjukt stor att ljudet inte är nytt och att du lika bra kunde tagit en patch som har det ljudet.

Det var så lustigt var inne i ett forum där en snubbe var väldigt tydlig att svara när en kille fråga hur man gör ett visst houseljud, han sa "Försök inte kopiera och låta som andra, hitta dina egna sounds" Sen kolla jag den killens myspace och fy fan vad ljud han hade snott från andra houselåtar. Bara klassiska ljud han typ kopierat, var är hans originalitet då?

Det är lätt att säga till andra att vara originella, men just inom denna musiken så kopierar folk hej vilt och för att minimera konkurransen så gör dom uttalande att man inte ska kopiera saker men springer o gör det själv, så jävla fult.
Citera
2009-08-17, 21:06
Medlem
TB-303s avatar
Googla lite så kommer du hitta sidor med samplingar hyfsat snabbt. Ibland finns det länkar på musikforum till just samplingar. Samplepacks med trumljud hittade jag på priatebay, gör en sök på "samples" osv så hittar du nog. Tror även Clubsounds ligger uppe.

Vad det gäller att göra helt nytt, så brukar jag istället hitta någon bra patch på synth/VST, och sedan utifrån det skruva fram något nytt. Jag gör aldrig något helt från grunden. Jag kan inte få till det lika bra, och jag har runt 2000 patchar bara på min Virus.
Citera
2009-08-17, 21:26
Medlem
robinmusics avatar
ALLA VENGEANCE packs.

helt brutala ärligt talat.

VEC essentials 1 å 2
VEC house
Vec Electro.
Citera
2009-08-17, 21:36
Medlem
Escapisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Att göra alla ljuden själv är det få som gör, men jag håller delvis med dig. Men att inte använda kicks, snares, claps, hats, eventuellt schyssta basar och sånt som fungerar är bara idiotiskt.

Du kan förmodligen sitta en kväll och skruva fram ett ljud och tycka att du skruvat fram det och att du är unik. Men chansen är sjukt stor att ljudet inte är nytt och att du lika bra kunde tagit en patch som har det ljudet.

Det var så lustigt var inne i ett forum där en snubbe var väldigt tydlig att svara när en kille fråga hur man gör ett visst houseljud, han sa "Försök inte kopiera och låta som andra, hitta dina egna sounds" Sen kolla jag den killens myspace och fy fan vad ljud han hade snott från andra houselåtar. Bara klassiska ljud han typ kopierat, var är hans originalitet då?

Det är lätt att säga till andra att vara originella, men just inom denna musiken så kopierar folk hej vilt och för att minimera konkurransen så gör dom uttalande att man inte ska kopiera saker men springer o gör det själv, så jävla fult.

Jag tror inte att det nödvändigtvis behöver vara dåligt att man har en ljudbild som är hyffsat standard när man gör t.ex. minimal techno, men man behöver kunna göra de ljuden själv och om man vill göra techno som drar uppmärksamhet måste man ha både det folk letar efter i techno samtidigt som man behöver ha något intressant i musiken som gör den originell. Alltså anser jag att man behöver ha kontrollen.
Citera
2009-08-17, 23:30
Medlem
omigals avatar
Jag är positivt överraskad av Ableton, fast mer möjligheter att vrida till ljudet med effekter än vad jag trodde. Söker mest efter passande vocals atm.

Har Vengeance-ljuden nu, men kan inte ändra på dem alls och tycker det är tråkigt att jobba ihop det någon annan lagt ut offentligt. Tack ändå.

Escapism - Hur menar du när du säger att jag ska lära mig att göra musik från grunden och inte vara som en amatör? Förklara gärna.
Citera
2009-08-18, 00:26
Medlem
TB-303s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omigal
Jag är positivt överraskad av Ableton, fast mer möjligheter att vrida till ljudet med effekter än vad jag trodde. Söker mest efter passande vocals atm.

Har Vengeance-ljuden nu, men kan inte ändra på dem alls och tycker det är tråkigt att jobba ihop det någon annan lagt ut offentligt. Tack ändå.

Escapism - Hur menar du när du säger att jag ska lära mig att göra musik från grunden och inte vara som en amatör? Förklara gärna.
Skaffa sampler om du vill ändra och leka med samples.
Citera
2009-08-18, 04:04
Medlem
Escapisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omigal

Menar att du bör lära dig göra kickar, snares och alla synthljud ifrån grunden.
Citera
2009-08-18, 04:16
Medlem
Citat:

Förstår vad du menar, men..

Det är väl inte helt ovanligt att man kombinerar 2 kicksamplingar; en med attack, och en med sub/kroppen. Och sedan tar till lämplig eq-kurva, följt av kompressor. Detta tillvägagångssätt ger en bra förståelse för de grundläggande komponenterna i en kick, om du frågar mig.

Med en synth har jag enbart tagit fram kickar i form av sinusvågor, finns det fler varianter? Eller menar du att man ska arbeta i flera lager?

mvh
Citera
2009-08-18, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chicksdigit
Förstår vad du menar, men..

Det är väl inte helt ovanligt att man kombinerar 2 kicksamplingar; en med attack, och en med sub/kroppen. Och sedan tar till lämplig eq-kurva, följt av kompressor. Detta tillvägagångssätt ger en bra förståelse för de grundläggande komponenterna i en kick, om du frågar mig.

Med en synth har jag enbart tagit fram kickar i form av sinusvågor, finns det fler varianter? Eller menar du att man ska arbeta i flera lager?

mvh

Man kan nog arbeta hur man vill, finns inga regler sålänge det låter fett. Men en intervju med Benny Bennasi är att han alltid använder en kick, en snare osv. Just för att göra det enkelt och rent, och hålla det minimalistiskt med inte för mycket gröt liksom. Det tycker jag låter vettigt, många har ju 30 spår på en låt och låter det bättre? Nä inte ett jävla dugg, blir bara löjligt, ungefär som att köpa en glasstrut med 15 kulor, sylt o grädde, strössel, kolasås, 2 kexchoklad nertryckta, lite banan och hallon, vafan liksom.
Citera
2009-08-18, 14:39
Medlem
SmartHanss avatar
Citat:

Men snälla nån? Vad snackar du om? Om man producerar elektronisk musik behöver man aldrig lära sig göra en kick/snare eller hat. Påstår man det vet man ingenting. Självklart är det imponerade och bra om man kan göra detta, men det har ingenting med ens produktioner att göra. Kan komma på Deadmau5 som gör egna ljud, och han är ju en sopa så. Det är t om OK att använda klara loopar ibland, bara man gör det på ett orginellt och snyggt sätt.

Sluta sprida lögner nu, snälla.

Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Nä inte ett jävla dugg, blir bara löjligt, ungefär som att köpa en glasstrut med 15 kulor, sylt o grädde, strössel, kolasås, 2 kexchoklad nertryckta, lite banan och hallon, vafan liksom.

Låter som en jävligt grym glass btw.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in