Citat:
Ursprungligen postat av Escapism
Du borde göra alla ljud i din musik själv _om det är techno du jobbar med_ (alltså: ladda ner en trumsynth). Om du menar samples som vocalsamples eller stråkar så borde du hitta dom själv.
Hattar kan ju iofs vara nice att ha samplat... EZDrummer?
Tycker du det verkar hårt av mig så fundera på om du vill göra techno som tiotusentals amatörer eller långsamt börja lära dig att göra musik från grunden.
Att göra alla ljuden själv är det få som gör, men jag håller delvis med dig. Men att inte använda kicks, snares, claps, hats, eventuellt schyssta basar och sånt som fungerar är bara idiotiskt.
Du kan förmodligen sitta en kväll och skruva fram ett ljud och tycka att du skruvat fram det och att du är unik. Men chansen är sjukt stor att ljudet inte är nytt och att du lika bra kunde tagit en patch som har det ljudet.
Det var så lustigt var inne i ett forum där en snubbe var väldigt tydlig att svara när en kille fråga hur man gör ett visst houseljud, han sa "Försök inte kopiera och låta som andra, hitta dina egna sounds" Sen kolla jag den killens myspace och fy fan vad ljud han hade snott från andra houselåtar. Bara klassiska ljud han typ kopierat, var är hans originalitet då?
Det är lätt att säga till andra att vara originella, men just inom denna musiken så kopierar folk hej vilt och för att minimera konkurransen så gör dom uttalande att man inte ska kopiera saker men springer o gör det själv, så jävla fult.