2009-08-25, 11:11
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sixtensparre
Räknar man fortfarande Småland som en Nation efter deras uttåg ur Kollegiet?

Varför skulle man inte?

De är fortfarande en nation enligt "kårobligatorieförordningen" (SFS 1983:18) som är giltig fram till nästa sommar. Och även därefter kommer de att räknas som en nation vad gäller skattelättnader m.m.

Dessutom var det inte många år (ca 4-5) sedan de gick med i Kuratorskollegiet. Och före dess var det då inga problem att utskänka sprit till andra nationerns medlemmar, eller för smålands medlemmar att gå på andra nationers klubbar.

Visst kanske deras utträde medför komplikationer, men det ändrar ju inte deras grundläggande ställning.

(Att sedan utskänkningsmyndigheten har tilldelat tillstånd till kollegiet och inte till de enskilda nationernas medlemmar är ju i sig ganska konstigt kan jag tycka.)

PS. Därmed inget sagt vad jag i övrigt anser om Smålands nation.
Citera
2009-08-25, 11:14
Medlem
sinologens avatar
Anledning till att de gick med på några år sedan var ju för att Tillståndsmyndigheten uppmärksammade att de i teknisk mening inte längre ingick i det slutna sällskap som tillstånden för nationerna gäller. Sedan har det varit stridigheter länge på Smålands och nu valde att träda ut, fullt medvetna om vad det kan få för effekter på deras supande.
Citera
2009-08-25, 11:23
Medlem
myrdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinologen
Citynationerna tar för det mesta runt 60 kronor, Torna tar 80 och Smålands har jag för mig tar 120 eller nåt sånt.
Jo, men för alla andra nationer så behöver du lägga till 101 kr, som går direkt till AF.

Smålands är alltid rätt mycket billigare än de andra nationerna.
Citera
2009-08-25, 12:11
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lambo
Oj nu var du lite optimiskt va?
Lägg till 5 minuter överallt så kommer du i tid med

På 10-15 minuter kan man cykla från Norra Fäladen till Klostergården utan att anstränga sig allt för mycket, så 5 min från stationen till plugget är inte alls orealistiskt.
Citera
2009-08-25, 12:49
Medlem
skolmatsals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myrdal
Jo, men för alla andra nationer så behöver du lägga till 101 kr, som går direkt till AF.

Smålands är alltid rätt mycket billigare än de andra nationerna.
Att gå med i smålands innebär att man förlorar sin rätt att söka bostad på AFB bland annat. PLUS att man stödjer en tveksam politisk rörelse.
Citera
2009-08-25, 13:11
Medlem
Lambos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
På 10-15 minuter kan man cykla från Norra Fäladen till Klostergården utan att anstränga sig allt för mycket, så 5 min från stationen till plugget är inte alls orealistiskt.

Det är ju förtusan nerförsbacke och ingen trafik där! Och inte alls det vi pratar om!

Cyklar du ifrån stationen till EC på 5 minuter gör du det bra. Men då får du tidspålägg för dusch och klädombyte för du kommer ha en puls på 180 och svettas rejält! - Ingenting tar någonsin endast 5 minuter.
Citera
2009-08-25, 13:18
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:

Då snackar vi full fart. Det tar 5-6 minuter att cykla från Botan till E-huset på LTH och det är typ halva sträckan. Promenad till EC tar ju lätt en kvart från stationen. Bussen på 3 minuter vill jag se. Är det inklusive teleporter? Jag antar att du för det mesta är 5-10 minuter för sen (eller sjukt svettig) till alla möten i ditt liv med den tidsuppfattningen hehe.

Till alla er som ska börja i Lund; Ha det gott och njut för studentlivet i Lund är underbart!
Citera
2009-08-25, 13:54
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ESS-Lund
Då snackar vi full fart. Det tar 5-6 minuter att cykla från Botan till E-huset på LTH och det är typ halva sträckan. Promenad till EC tar ju lätt en kvart från stationen. Bussen på 3 minuter vill jag se. Är det inklusive teleporter? Jag antar att du för det mesta är 5-10 minuter för sen (eller sjukt svettig) till alla möten i ditt liv med den tidsuppfattningen hehe.

Till alla er som ska börja i Lund; Ha det gott och njut för studentlivet i Lund är underbart!

Uppvuxen i Lund, cyklat varje dag hela mitt liv. Blir knappt svettig av att cykla öht
Citera
2009-08-25, 14:56
Medlem
myrdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skolmatsal
Att gå med i smålands innebär att man förlorar sin rätt att söka bostad på AFB bland annat. PLUS att man stödjer en tveksam politisk rörelse.
AFB är väl egentligen enda nackdelen. That's it.

EDIT: Att de gick ut ur KK för lite drygt en månad sedan ser jag dock som en större anledning att inte gå med.
Citera
2009-08-25, 15:04
Bannlyst
Lunds nation tar väl 50 kr. De borde vara billigast med tanke på att Lunds har flest medlemmar.
Citera
2009-08-25, 15:31
Medlem
xid0ns avatar
Citat:
Uppvuxen i Lund, cyklat varje dag hela mitt liv. Blir knappt svettig av att cykla öht
Inte alla har en sådan bra cykelkondition
Citera
2009-08-25, 16:21
Medlem
nexss avatar
Lunds tar 80, är precis framför mig på terminsräkningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in