2009-08-16, 19:10
Medlem
237s avatar
Mina erfarenheter hos fabror blå i egenskap av brottsoffer är inget vidare. Många brott är helt enkelt inte lönt att anmäla, då polisen inte agerar/bryr sig/har resurser.

Ex verbala hot, trakasserier över nätet, urkundsförfalskning, förtal, cykelstöld, cykelvandalism och misshandel utan vittnen/övervakningskamera är några fall jag försökt få hjälp utan polis med. I de flesta fallen garvar de och säger att det inte ens är lönt att anmäla. Om det blir en utredning på lite grövre brott, så läggs den allt som oftast ner i brist på bevis/vittnen.

Vilka fler brott finns det i Sverige 2009 som man faktiskt kan komma undan med utan problem?

Bör man ta lagen i egna händer om det behövs?

Går det att med mer pengar få ett effektivare polisväsen som även bryr sig om småfallen, och/eller lägger manken till i utredningar, eller är detta det bästa vi kan få?
Citera
2009-08-16, 19:40
Medlem
IsabellaJSs avatar
Ibland känns det som att polisen och rättsväsendet tar ordentligt tag i småbrott, men skiter i större. Hur många våldtäcktsfall leder till dom egentligen? inte många.

Jag var på en helsnörrig rättigång (som åhörare) en svart man hade kallat en vit man "rasist" och målet var "grov förolämpning". Den åtalade förlorade och fick bland annt betala 14 000(+advokatkostnader???) tills den förlämpade snubben

Helt onödigt fall, man tycker att han borde kommit över en liten förolämpning.

Det kanske beror på vart man bor osv. I lugnare,glesbebodda områden kanske polisen har tid att ta tag i brott som är mindre. en jag kan tänka mig att polisen skiter i många brott, eftersom det "inte går" att reda ut dem på det sätt som lagen kräver.

I min lilla förort åkte min 4-åriga syster dit för snatteri O_o.
Citera
2009-08-16, 19:42
Medlem
aceblacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsabellaJS
Ibland känns det som att polisen och rättsväsendet tar ordentligt tag i småbrott, men skiter i större. Hur många våldtäcktsfall leder till dom egentligen? inte många.

Jag var på en helsnörrig rättigång (som åhörare) en svart man hade kallat en vit man "rasist" och målet var "grov förolämpning". Den åtalade förlorade och fick bland annt betala 14 000(+advokatkostnader???) tills den förlämpade snubben

Helt onödigt fall, man tycker att han borde kommit över en liten förolämpning.

Det kanske beror på vart man bor osv. I lugnare,glesbebodda områden kanske polisen har tid att ta tag i brott som är mindre. en jag kan tänka mig att polisen skiter i många brott, eftersom det "inte går" att reda ut dem på det sätt som lagen kräver.

I min lilla förort åkte min 4-åriga syster dit för snatteri O_o.

Hur åkte hon dit, fick dina föräldrar en utskällning av polisen eller, det är ju knappast skadestånd eller böter för 4åringar...
Citera
2009-08-16, 19:51
Medlem
IsabellaJSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aceblack
Hur åkte hon dit, fick dina föräldrar en utskällning av polisen eller, det är ju knappast skadestånd eller böter för 4åringar...

Jag menar hon blev ertappad på affären. Så personalen ringde polisen. Om jag inte minns fel fick min farsa en ordentlig tillsägelse och penningböter. Ungen verkade dock ine fatta vad hon hade gjot, eftersom hon har snattat efter det också.
Citera
2009-08-16, 20:18
Medlem
Brottweilers avatar
Citat:
Jag menar hon blev ertappad på affären. Så personalen ringde polisen. Om jag inte minns fel fick min farsa en ordentlig tillsägelse och penningböter. Ungen verkade dock ine fatta vad hon hade gjot, eftersom hon har snattat efter det också.

Haha En 4åring vet väl knappt vad snatteri innebär?
Citera
2009-08-16, 21:54
Medlem
IsabellaJSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottweiler
Haha En 4åring vet väl knappt vad snatteri innebär?

hon har snattat skitmycket sedan hon var 2 år(nu är hon 6), hon försöker alltid gömma det hon snattat, jag tror att det är något fel på henne.
Citera
2009-08-16, 22:00
Medlem
aceblacks avatar
Citat:
hon har snattat skitmycket sedan hon var 2 år(nu är hon 6), hon försöker alltid gömma det hon snattat, jag tror att det är något fel på henne.

Den som går med henne i affären borde ju iallfall någongång ha upptäckt det, och get en ordentlig tillsägelse. Barn under skolålder (dvs 7 år) brukar ju annars inte gå och handla själv, och är det barn under fem år så är det ju bara konstigt av föräldrarna om hon går och handlar själv.
Citera
2009-08-16, 22:09
Medlem
Optirocs avatar
Det finns MÅNGA anledningar/orsaker till att anmälningar tar olika riktningar inom polis- och åklagarväsendet.

1. Är det verkligen ett brott som begåtts?

2. Finns det någon rimlig chans i förhållande till den arbetsinsats som krävs och i proportion till brottet att hitta förövaren?

3. Går det att bevisa att en viss person har begått den brottsliga handlingen?

Här är tre exempel på frågor som skall besvaras innan det blir aktuellt med ett åtal eller fortsatt utredning.

Vid mindre brott som polisen ändå löser kan räknas att någon cyklar utan lyse, t.ex. Och om ni då ställer ovan nämnda frågor i det fallet en polisman sett cyklisten cykla utan belysning så ser ni att h*n utan problem kan svara JA på dessa. Därav blir det en dom.

Att utreda t.ex. ett Hot genom SMS är inte lika lätt, som ni själva säkert förstår, även om Hot anses som allvarligare brott...

Ska väl tillägga att det ändå klaras upp en hel del brott som många tror är svåra att klara upp och inte är av den allvarligaste sorten...
Senast redigerad av Optiroc 2009-08-16 kl. 22:13.
Citera
2009-08-17, 15:13
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Det finns MÅNGA anledningar/orsaker till att anmälningar tar olika riktningar inom polis- och åklagarväsendet.

1. Är det verkligen ett brott som begåtts?

2. Finns det någon rimlig chans i förhållande till den arbetsinsats som krävs och i proportion till brottet att hitta förövaren?

3. Går det att bevisa att en viss person har begått den brottsliga handlingen?

Här är tre exempel på frågor som skall besvaras innan det blir aktuellt med ett åtal eller fortsatt utredning.

Vid mindre brott som polisen ändå löser kan räknas att någon cyklar utan lyse, t.ex. Och om ni då ställer ovan nämnda frågor i det fallet en polisman sett cyklisten cykla utan belysning så ser ni att h*n utan problem kan svara JA på dessa. Därav blir det en dom.

Att utreda t.ex. ett Hot genom SMS är inte lika lätt, som ni själva säkert förstår, även om Hot anses som allvarligare brott...

Ska väl tillägga att det ändå klaras upp en hel del brott som många tror är svåra att klara upp och inte är av den allvarligaste sorten...

Men, tror du vi skulle få avsevärt bättre polisstandard om vi gav dem mer pengar? Eller skulle skillnaden bli marginell?

Nu spånar jag hejvilt här, men ta Dubai som är ett av världens rikaste länder, där pengar finns i överflöd. Om de skulle vräka in pengar i poliskåren (som säkert redan har hög standard), skulle brott om inte elimineras så åtminstone vara mindre, ha kort handläggningstid, i högre utsträckning bli uppklarade?

Kort sagt, är Sveriges nuvarande poliskår ett resultat av regeringens snålhet?
Citera
2009-08-17, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 237
Men, tror du vi skulle få avsevärt bättre polisstandard om vi gav dem mer pengar? Eller skulle skillnaden bli marginell?

Nu spånar jag hejvilt här, men ta Dubai som är ett av världens rikaste länder, där pengar finns i överflöd. Om de skulle vräka in pengar i poliskåren (som säkert redan har hög standard), skulle brott om inte elimineras så åtminstone vara mindre, ha kort handläggningstid, i högre utsträckning bli uppklarade?

Kort sagt, är Sveriges nuvarande poliskår ett resultat av regeringens snålhet?

Jag har ju ingen övergripande insikt i polisens budget, men jag vet att det är färre som jobbar ute i patrullbilarna än för 20-30 år sedan. Dessutom brukar det inte vara ett överflöd av personal på krimavdelningarna.

Det är klart att det skulle göra skillnad. Ordningspolisen kan åka på fler larm, kriminalpolisen kan börja arbeta snabbare med nyinkomna anmälningar.
Citera
2009-08-17, 16:15
Medlem
Brottweilers avatar
Citat:

Söt
Citera
2009-08-17, 17:16
Medlem
IsabellaJSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aceblack
Den som går med henne i affären borde ju iallfall någongång ha upptäckt det, och get en ordentlig tillsägelse. Barn under skolålder (dvs 7 år) brukar ju annars inte gå och handla själv, och är det barn under fem år så är det ju bara konstigt av föräldrarna om hon går och handlar själv.

När hon var mindre gick hon med farsan eller någon av oss stora syskon i affären, men då hade vi inte riktigt i åtanke att hon eventuellt skulle kunna stoppa saker inanför jackan. När hon blev 3-4 var hon ute och lekte själv med kompisar, willys ligger nära vårt bostadsområde så de stack dit och snodde saker.

den gången hon blev tagen hade hon varit inne i affären med en kompis 6-7 gånger samma dag och tagit saker. de hade lagt allt "byte" i en koja nära lekplatsen. chips, ostbågar, godis, läsk, kakor, skärbrädor.

men visst, föräldrarna har inte så mycket koll eller pli, tycker de borde ha gett henne utegångsförbud iaf. De skyllde på att de var hennes kompis som hade planerat allt trots att ungen snattat förut
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in