• 1
  • 2
2009-08-16, 22:40
Medlem
Ok.

Låter inte billigt eller speciellt enkelt det där med Digidesignmjukvara.

Låt oss anta att jag bara vill ha något som är bra, som jag kan trial-and-erra mig fram med och som inte kräver extrautrustning, vad är då bäst?
Citera
2009-08-16, 22:41
Medlem
Hellreckords85s avatar
Logic
Citera
2009-08-16, 22:41
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaVinci
Ok.

Låt oss anta att jag bara vill ha något som är bra, som jag kan trial-and-erra mig fram med och som inte kräver extrautrustning, vad är då bäst?

Reaper http://www.reaper.fm/

Har en gratisversion med vissa begränsningar men är ett fullgott alternativ för att invigas i musikproduktionsvärlden.

Nästa steg skulle väl vara Cubase, för nu antar jag att du kör windows.

HAR du nu Mac så är det Logic, Logic och Logic.
Dök visst nyligen upp en torrent på senaste Logic 9
Citera
2009-08-16, 22:42
Medlem
glen-tourrays avatar
Citat:
Ok.

Garageband och valfritt ljudkort. Fast du kanske har PC..?
Citera
2009-08-16, 22:43
Medlem
Windows ja.

En fråga till, kräver Reason extraprodukter för att köra?

Tack återigen
Citera
2009-08-16, 23:00
Medlem
Citat:
Windows ja.

En fråga till, kräver Reason extraprodukter för att köra?

Tack återigen

Mitt enda råd om det nånsin ska bli allvar och ordentligt så hade jag övergett Pc, så jävla oinspirerande att jobba i det operativsystemet med ständiga krascher virusskit, drivrutiner som inte funkar. På macen med Logic kan man koncentrera sig på det som man ville, alltså göra musik.

Nu håller nog en del inte med mig, och det må så vara att PC är underbar till musik om du bara har musik på den. Men hur många har det, så fort du börjar lägga in lite grejor, spel och annat så börjar det OS:et att flippa ut och allt blir segt och skit.

Nä, det är värt det, skaffa en mac, och logic och du kommer aldrig ångra det.
Citera
2009-08-16, 23:06
Medlem
Isterpucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Mitt enda råd om det nånsin ska bli allvar och ordentligt så hade jag övergett Pc, så jävla oinspirerande att jobba i det operativsystemet med ständiga krascher virusskit, drivrutiner som inte funkar. På macen med Logic kan man koncentrera sig på det som man ville, alltså göra musik.

Nu håller nog en del inte med mig, och det må så vara att PC är underbar till musik om du bara har musik på den. Men hur många har det, så fort du börjar lägga in lite grejor, spel och annat så börjar det OS:et att flippa ut och allt blir segt och skit.

Mördade en PC din familj eller så?
Jag kör Cubase (Programmerar mest trummor) på PC, och jag upplever inga problem med det, Cubase är inte heller särskilt svårt att lära sig.
Citera
2009-08-17, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterpuck
Mördade en PC din familj eller så?
Jag kör Cubase (Programmerar mest trummor) på PC, och jag upplever inga problem med det, Cubase är inte heller särskilt svårt att lära sig.

Ja men då kanske du kör lite trummor, kanske inte kopplar in lite hårdvara osv som gör att mer saker måste fungera och stämma. Jag upplevde strul i Cubase, jag felsökte det programmet tills jag nästan grät och jag har fått nog. Logic är inte så, hittar du en knapp och trycker på den så gör den funktionen den ska. Cubase, iaf SX3 gjorde ju fan rätt varannan gång, nä nu vill jag inte säga Cubase mer, det är som att säga Voldemort i Harry Potter, man mår illa.

LOGIC LOGIC LOGIC.... WHOO HOOO!!!
Citera
2009-08-17, 04:15
Medlem
risters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse

Den eviga debatten om inspelningsmjukvaran. Precis som pojkarna på industriprogrammet som grälar om Volvo vs. Mercedes.

I mina ögon är Cubase aningen enklare att komma igång med och hanterar mjukvaruinstrument aningen enklare. Som nybörjare ser jag i princip inget större argument för att skaffa Mac direkt. Bygg upp någon form av grundkunskap i vad inspelning och allt det handlar om innan du börjar betala obskyra summor för inspelningsutrustning och Macar (som förvisso aldrig kraschar, jag har en själv). Ladda ner nåt gratis eller gratis inspelningsprogram och lär dig grunder etc. innan du börjar betala för prylarna. Till slut lär du hamna hos Logic. Går det riktigt långt så sitter du vid ett Pro Tools HD, men dit är det en rätt bra bit.

Så mitt råd är att hålla kvar i PCn ett litet tag till, sen kan du byta upp dig till en sån med äpple på.
Citera
2009-08-17, 07:51
Medlem
Noetlovskijs avatar
För att svara på TS senaste fråga:

Reason kräver att du har ett midiklaviatur.

http://www.thomann.de/se/midi_masterkeyboards.html

Notera också att Reason inte hanterar utomstående plugins och audio. De syntharna och ljuden du får med programmet är vad du får att jobba med.

Reason kan dock med fördel användas tillsammans med cubase, vilket ger dig större möjligheter att arbeta med audio och liknande.
Citera
2009-08-17, 18:55
Medlem
Citat:
Frågan är mycket enkel: vilket är det bästa inspelingsprogrammet, och varför?

Vilken är den godaste maten, och varför?

Nä skämt åsido, men det beror väl som sagt lite på. Sysslar du med elektronisk musik slår väl Reason det mesta på fingrarna på grund av sina oändliga valmöjliheter och högkvalitativa syntar.

Ska du å andra sidan spela in ljud måste du ha ett inspelningsprogram och då funkar inte reason utan då är det väl Cubase eller ProTools som gäller om du kör PC och Logic om du använder Mac. Det spelar väl egentligen ingen roll vilken av dessa tre man väljer, du kan få det att låta bra oavsett, det beror som sagt på vilken mat du tycker är godast, om du förstår vad jag menar

edit: Du behöver inte alls ha en midiklaviatur för att kunna använda reason som någon sa, men det kan underlätta om du nu är duktig på att spela på en sådan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in