• 8
  • 9
2009-08-17, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleada
Varför skulle våra sinnesintryck inte kunna ge en avbildning av verkligheten i sig?
Därför att teori föregår observation. Eller är det för dunkelt?
Citera
2009-08-17, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av user_21
Men du kanske inte talar om en meningsfull verklighet. så vad innebär en verklighet utan mening?

En verklighet utan mening innebär ett subjekt som strävar efter korrelat mellan libidobetingad konstruktivism i jungsk mening och epikureisk livsvisdom i metafysikalisk mening; det vill säga att subjektet inte kan ta atomismen hos den senare ad notam.

Men detta är inte vad jag står för.

Citera
2009-08-18, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Därför att teori föregår observation.

Då är det klarlagt. Att du menar.
Citera
2009-08-18, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleada
Då är det klarlagt. Att du menar.
Det är visserligen bra att veta i sig,
samtidigt kan jag inte säga att jag är i minoritet inom akademia att inneha den här ståndpunkten.
Citera
2009-08-18, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Det är visserligen bra att veta i sig,
samtidigt kan jag inte säga att jag är i minoritet inom akademia att inneha den här ståndpunkten.

Nej, och det är tragiskt. Hänvisar till diskussionen vi hade i tråden "Är inte filosofi ngt meningslös?" där plötsligt ingen här hade en aaaaning om den hyperrelativism och socialkonstruktivism som präglat postmodernistisk filosofi, men blev rent pinsam i och med Sokal-affären
Senast redigerad av kalleada 2009-08-18 kl. 20:07.
Citera
2009-08-20, 22:53
Medlem
Rodolfos avatar
Japp, allt är en fraktal, allt består av fraktaler i all oändlighet. dessa mönster finns i stort och smått. från blad på träd, till hur landgränserna ser ut från rymden, till galaxernas utformning, till universum själv (ÄR JAG SALIGT ÖVERTYGAD OM).

Mycket av detta registreras av våra hjärnor som bestämt filtrerar bort denna information pga att den inte tjänar något syfte i den överlevnadsevolutionistiska spelet, genom att ta LSD eller annan entheogen kan man släppa på filtret, det är därför alla ser kaledjoskopiska fraktaler på väggar, grusvägar osv när de tagit syra..
Citera
2009-10-07, 16:58
Medlem
b4jss avatar
Då växer alltså atomerna? Tror inte det.

Sry för bump men blev irriterad som fan. Och vadå unik, man har fan tänkt på såna här saker när man var 10.
Citera
2009-10-07, 17:17
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b4js
Då växer alltså atomerna? Tror inte det.

Sry för bump men blev irriterad som fan. Och vadå unik, man har fan tänkt på såna här saker när man var 10.
Du är ursäktad; bumpen gav mig anledning att förtydliga rubriken.

/Mod
Citera
2009-10-09, 17:44
Medlem
EvilElviss avatar
Om vi levde i en molekyl etc etc, så bör ju de människorna uppbyggda av det jag lever i också leva i en molekyl så de kan förklara sin existens i oändlighet, Vad för lagar och regler bestämmer var allt det här börjar och slutar, eller fatta inte jag?
Citera
2009-10-09, 18:57
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilElvis
Om vi levde i en molekyl etc etc, så bör ju de människorna uppbyggda av det jag lever i också leva i en molekyl så de kan förklara sin existens i oändlighet, Vad för lagar och regler bestämmer var allt det här börjar och slutar, eller fatta inte jag?
En form av http://en.wikipedia.org/wiki/Turtles_all_the_way_down kanske
Citera
2009-10-09, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuffifilmsCrew
Vad tror ni? Snackade med mn lärare och hon sa att det kunde stämma, det kan vara lite svårt att förstå texten här nedan men försök att förstå allt. Uttala er inte om ni inte fattar vad jag menar.. Okej här har ni min teori:

Jag har utvecklat en unik teori som innebär att vårt universum är en del av en för oss väldigt stor atom som ingår i ett större system som jag kallar Universa. Universa är uppbyggt precis som vårat universum av atomer bara att det är mycket större. Samtliga atomer i detta Universa är uppbyggda av mängder av delar som liknar vårt Universum, vårat universum är alltså också en del utav en atom i Universa. På samma sätt är våra atomer här uppbyggda av för oss väldigt små system som är precis som vårat Universum men bara mycket mindre. Vår planet Tellus är alltså uppbyggt av miljarder av atomer som i sin tur är uppbyggda av väldigt många små Universum. Universa är även också en del utav en atom men en mycket större atom än de som Tellus är uppbyggt av. Den atomen som bland annat består av delen Universa ingår i ett system som liknar Universum och Universa men är miljarder gånger större som jag kallar Univeram. Universam är i sin tur en del utav en atom som är större än Universam. Detta ingår i ett system som är uppbyggt av miljarder av atomer i denna storlek som i sin tur är en del utav en atom i ett ännu större och så vidare...

Fattar ni och vad tror ni om denna teori?

Din teori är inte unik :P simpsons already did it!

http://www.youtube.com/watch?v=La52uQzmXCw

Här är min tråd om detta ämne...mod kan kanske slå ihop?

https://www.flashback.org/showthread.php?t=981143
Citera
2009-10-09, 20:10
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Här är min tråd om detta ämne...mod kan kanske slå ihop?

https://www.flashback.org/showthread.php?t=981143
Edit: Trådar sammanfogade, tydligen.

/Mod
Senast redigerad av adequate 2009-10-09 kl. 21:10.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in