• 1
  • 2
2009-08-16, 12:58
Medlem
Kan i stort sett ingenting om datorer så det är säkert en löjlig fråga, men när jag installerade uppdatering för windows så upptäckte jag att det fanns dolda sparade tillfälliga filer och där fanns ju allt jag varit in på, även användarnamn. Kan han se vilka lösenord jag har också? Vissa filer skulle sparas flera år tydligen, nån till 2038!

Misstänkte att sambon varit in och läst på min blogg eftersom min personliga bloggadress fanns med i listan. Jag vill ha min blogg ifred, så jag tog bort den.

Med nya windows kan jag använda InPrivate surfning, men hur lätt är det för honom att se vad jag varit in på och vad jag har för användarnamn till forum osv? För tydligen kan nätverksadministratören se sånt. Men han är inte direkt nån hejare på det här med datorer han heller, även om hans kunskaper vida överstiger mina..

Kan jag skapa en ny blogg som jag får ha för mig själv? Jag känner mig övervakad. Blir ju lite paranoid, jag vill inte bli spionerad på. Ingen smart idé heller för mig att ladda ner filer som gör honom misstänksam, eller göra nån annan större åtgärd.

Jag vill inte heller ta upp detta med honom för då blir han än mer misstänksam och börjar väl snoka ännu mer. Fast nu syns det ju att jag varit in på contemporary files-sidan och kollat..

Alltså: hur lätt är det för honom att läsa sånt jag skrivit när jag använt InPrivate surfning?
Citera
2009-08-16, 13:04
Medlem
pikzels avatar
Det låter som att du stött på vanliga cookies, som sparar information på din dator för att du t.ex. ska bli ihågkommen när du besöker din blogg. Det behöver inte betyda att någon annan har varit inne på den.
Citera
2009-08-16, 13:08
Medlem
Omegachrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pannkakaa
Kan i stort sett ingenting om datorer så det är säkert en löjlig fråga, men när jag installerade uppdatering för windows så upptäckte jag att det fanns dolda sparade tillfälliga filer och där fanns ju allt jag varit in på, även användarnamn. Kan han se vilka lösenord jag har också? Vissa filer skulle sparas flera år tydligen, nån till 2038!

Misstänkte att sambon varit in och läst på min blogg eftersom min personliga bloggadress fanns med i listan. Jag vill ha min blogg ifred, så jag tog bort den.

Med nya windows kan jag använda InPrivate surfning, men hur lätt är det för honom att se vad jag varit in på och vad jag har för användarnamn till forum osv? För tydligen kan nätverksadministratören se sånt. Men han är inte direkt nån hejare på det här med datorer han heller, även om hans kunskaper vida överstiger mina..

Kan jag skapa en ny blogg som jag får ha för mig själv? Jag känner mig övervakad. Blir ju lite paranoid, jag vill inte bli spionerad på. Ingen smart idé heller för mig att ladda ner filer som gör honom misstänksam, eller göra nån annan större åtgärd.

Jag vill inte heller ta upp detta med honom för då blir han än mer misstänksam och börjar väl snoka ännu mer. Fast nu syns det ju att jag varit in på contemporary files-sidan och kollat..

Alltså: hur lätt är det för honom att läsa sånt jag skrivit när jag använt InPrivate surfning?

Allstå du har en allmän blogg och inte vill att din sambo ska få reda om den? Konstigt... Det som du har hittat är Cookies, du kan ta bort dem genom att på webläsaren gå in på:
Verktyg->Rensa ut tidigare historik

Detta gäller Mozilla Firefox
Citera
2009-08-16, 15:43
Medlem
PungPillarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pikzel
Det låter som att du stött på vanliga cookies, som sparar information på din dator för att du t.ex. ska bli ihågkommen när du besöker din blogg. Det behöver inte betyda att någon annan har varit inne på den.

Som pikzel säger så sparas kakor och filer från sidor du varit inne på i "Temporary internet files". Det betyder inte att han har snokat, det betyder bara att du själv har varit inne på de sidorna någon gång.

Om du vill ta bort de filerna:

Internet Explorer -> Verktyg/Tools -> Allmänt/General -> Under "Historik" finns "Rensa" eller "Ta bort". Om du klickar på den kan du ta välja vad du ska ta bort.

Mozilla firefox -> Verktyg -> Rensa ut tidigare historik
Citera
2009-08-16, 23:57
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Antingen svarar ni på frågan eller så håller ni er borta från tråden!

Fortsättningsvis kommer alla som delar med sig av synpunkter på hur TS förhållande till sin sambo bör fungera att få en tillsägelse.

OT raderat

// Mod
Citera
2009-08-17, 12:50
Medlem
glhfs avatar
Ett annat hett tips är att ladda ner en portabel version av din webbläsare och köra det från ett USB-minne, eller gömma mappen någonstans i datorn. Börjar du rensa Firefox/IE efter varje besök kan risken för misstänksamhet öka hos sambon.
Citera
2009-08-17, 21:15
Medlem
Vad är det för webbläsare du använder?
Jag har firefox och har inställningarna så att all historik, cookies, cache - you name it raderas när man stänger programmet
Citera
2009-08-18, 00:19
Medlem
boostankans avatar
Använder du InPrivate så kommer inte kakorna sparas, om det nu är dem du vill dölja. Inte heller historiken av något slag kommer att sparas, så om din kille inte avsiktligt intsallerar någon keylogger så kommer det vara svårt för honom att kolla vad du har varit inne på, om du använder dig av InPrivate dvs.
Citera
2009-08-18, 07:19
Medlem
Tack för era tips!

Verkar inte vara många som har funktionen InPrivate i Internet explorer 8?

Så här står det:
"InPrivate-surfning ger dig möjligheten att surfa på webben med Internet Explorer utan att lämna några spår efter dig. Det förhindrar att någon som använder din dator kan se vilka webbplatser du har besökt och vad du har tittat på på nätet."

Och det låter ju som en bra grej för alla oss som inte vill att andra (inkl partners) ska se ALLA sidor man besökt, alla användarnamn man har till olika forum (inkl Flashback) och allt man skrivit på nätet (vilket man uppenbarligen lätt kan ta reda på i contemporary-files mappen).

För även om jag är LÖJLIGT trogen och aldrig flörtar eller ens säger "kram" till andra killar - som alla verkar göra?) och inte har skumma avsikter så vill jag ha min PERSONLIGA INTEGRITET och kunna skriva i en anonym blogg där jag fritt kan lufta mina tankar och slippa känna att nån kollar upp mig, vilket min sambo BEVISLIGEN gjort. (Har bara inte fattat var han hittat informationen. Nu vet jag.)

Men det står också:

"Även om InPrivate-surfning hindrar att andra som använder din dator ser var du har varit på webben så hindrar den inte någon i nätverket – såsom en nätverksadministratör eller en hacker – att se var du har varit."

Det var mest detta min fråga gällde, jag undrar hur lätt det är att hitta den informationen. För det kan man ju. Men den kanske inte ligger helt lättåtkomlig?
Citera
2009-08-18, 07:54
Medlem
Du pratar om Internet Explorer 8 ja i Internet Explorer 8 finns en funktion som heter som heter InPrivate surfning Windows är själva oprativsystemet som pratar med dom olika delarna som arbetsminne hårddisk processor CD läsare/brännare och även bildsärm och tangenbord och mus

Jag utgår ifrån att detta är på ett företag byt lössenord ofta då göra detta via en SSL krypterad sida
-->https://secure.pctools.com/guides/password/
Citera
2009-08-18, 09:15
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pannkakaa
[...] "Även om InPrivate-surfning hindrar att andra som använder din dator ser var du har varit på webben så hindrar den inte någon i nätverket – såsom en nätverksadministratör eller en hacker – att se var du har varit."

Det var mest detta min fråga gällde, jag undrar hur lätt det är att hitta den informationen. För det kan man ju. Men den kanske inte ligger helt lättåtkomlig?
Det som menas med det är i princip att din pojkvän forfarande kan logga det du gör på nätverket via tex routern. Sen menas också att man ska se upp med vad man gör eftersom man inte är hemlig på internet på samma sätt som man är hemlig på sin egen dator. En hemsida kan ju koppla att det är du som loggar in igen eller kan spara din ip-adress, den försvinner ju inte i och med InPrivate.

Eftersom du säger att din man inte är så skicklig med datorer tvivlar jag på att han loggar nätverket... Så det som menas är ungefär en liten disclaimer som säger att du fortfarande kan bli indentifierad även om du använder InPrivate, den gör dig ju bara hemlig på din egen maskin.

Hoppas du förstår vad jag försöker säga...

Förresten, du skriver att han bevisligen har snokat, hur vet du det? Om jag inte har missat något så är det bara cookies du har hittat, inte något bevis för att han har snokat direkt. Cookies finns på alla datorer (om man inte aktivt valt bort det) och gör så att hemsidor kan hålla reda på sina användare, ungefär som när du trycker i "Kom ihåg mig" på facebook. http://sv.wikipedia.org/wiki/Cookie
Citera
2009-08-18, 09:24
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Och som kollegan nämnde så faller det ut tillsägelse för fler offtopic.

Denna gång vann medlemmen syrenen en tillsägelse.

//Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in