2009-08-16, 12:31
Medlem
Hej!
Jag vet inte riktigt vilka uppgifter som är relevanta så jag skriver ner lite vad jag hittar. Jag köpte datorn ny för ca 4 år sedan.

Fujitsu Siemens
Intel Pentium 4
Scaleo P P5SD1-FM2
BAT: NOM-P5PXS3-001

Fläktar:
CPU 1507 RPM
Chassi 2482 RPM

Min dator hänger sig. Det blir inget felmeddelande, ingen blå skärm utan den bara fryser och det enda man kan göra är att stänga av den och sätta på den igen. Datorn har även blivit känslig för stötar. Om man stöter till skrivbordet som datorn står på kan det leda till att den hänger sig. Jag har gjort lite efterforskningar och förstått att det kan bero på att den blir för varm. Jag har laddat ner Everest, Lavalys för att mäta temperaturen. När datorn kört ett tag och jag har tex surfat lite, lyssnat på musik och kollat lite film är temperaturerna följande:

Moderkort 51*C
CPU 50*C
GPU diod 89*C

Jag har inte lyckats hitta några normaltemperaturer för min dator men antar att 89*C är alldeles för högt.

Jag har läst att man kan rengöra fläktarna med tryckluft på burk. När temperaturen är så pass hög är det då troligt att det räcker med rengöring för att åtgärda problemet?
Jag har aldrig öppnat en dator och grejat bakom chassiet. Jag känner att jag behöver lite stöd i att göra det själv. Kan det vara något annat än temperaturen som är problemet?
Citera
2009-08-16, 12:45
Medlem
Slashcares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queensara44
Min dator hänger sig.
Förvara rep oåtkomligt för datorn och spänn fast en tvångströja.
Citera
2009-08-16, 13:28
Medlem
Notumlords avatar
Det är inga svårigheter att rengöra en dator, bara var försiktig så du inte är statiskt laddad utan jorda dig. Själv brukar jag använda dammsugaren på låg styrka när jag rengör mina fläktar och det funkar alltid skitbra
Citera
2009-08-16, 14:50
Medlem
Det är svårt att säga vad det beror på. Det verkar som om temperaturen kan ligga lite i överkant. Öppna chassit, men dra ur kontakten först. Prova med att dammsuga fläktarna. Temperaturen i mitt datorchassi ligger mellan 24°C och 45°C och jag har inga problem med min dator.
Citera
2009-08-16, 19:42
Medlem
Jag läste någonstans att man absolut inte ska använda dammsugaren när fläktarna rengörs eftersom statisk elektrisitet kan skada datorn. Men ni menar alltså att det går bra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in