Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-25, 13:49
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibiza80
Jag undrar om det finns någon poäng i att skippa Windows Update, om det är så att datorn i och med uppdateringarna samlar på sig grejer som gör att den på sikt blir tung och seg?

Den som har datorn i fråga (mina föräldrar) använder den till att surfa på nyhetssajter, skicka e-post och kolla klipp på Youtube, de är totalt omoderna och ointresserade av spel och den sortens "nymodigheter".

Nej. Det är en SKITDÅLIG idé att skippa uppdateringarna, särskilt för just den sortens användare.
Citera
2014-12-25, 13:51
Medlem
.Chloes avatar
Det är en dum idé att inte uppdatera sitt system då uppdateringar väldigt ofta löser sårbarheter och buggar.
Citera
2014-12-25, 14:53
Bannlyst
Senaste gången jag installerade om winxp tycker jag den blev lite segare efter alla uppdateringarna. Kan det det stämma?

Tänkte om det kan finnas nån fördel att inte uppdatera om man kör utan internet allafall?

Brukar även trimma datorn med tuneup utilities mm.
Citera
2014-12-25, 15:02
Medlem
Som alla andra redan har sagt så är det en fruktansvärt dålig idé att skippa uppdateringar.
Citera
2014-12-25, 15:03
Medlem
Ibiza80s avatar
Tack för snabb respons.

Jag frågade bland annat eftersom jag en gång hade en dator som på grund av uppdateringar med service pack i flera omgångar till sist knappt gick att använda, den var för klen och orkade inte med alla uppdateringar.

Men då var "felet" att datorn hade gjort sitt, den var helt enkelt uttjänt och omodern. Många skulle ha köpt en ny dator för länge sedan.
Senast redigerad av Ibiza80 2014-12-25 kl. 15:06.
Citera
2014-12-25, 15:36
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibiza80
Jag undrar om det finns någon poäng i att skippa Windows Update, om det är så att datorn i och med uppdateringarna samlar på sig grejer som gör att den på sikt blir tung och seg?

Den som har datorn i fråga (mina föräldrar) använder den till att surfa på nyhetssajter, skicka e-post och kolla klipp på Youtube, de är totalt omoderna och ointresserade av spel och den sortens "nymodigheter".

Att helt och hållet skippa dem kan ge problem på lång sikt då några är bra att ha för framtida kompatibilitet men de flesta är rätt meningslösa för den stora massan . Den som har gått igenom dem en och en vet vad jag pratar om . Seghet - njäe - den kommer och går beroende på problem med desamma men brukar lösas över tid av Ms med korrigerings updates .

Mycket av "updatesen" handlar om säkerhet vilket går att få som bekant på annat håll .

Ska man strunta i dem så är en installation av EMET http://www.thewindowsclub.com/enhanced-mitigation-experience-toolkit-emet ett måste då det ger det grundläggande OS skyddet som många updates syftar till att ge - samt en bra skydds lösning i övrigt .

Men med tanke på vilka användarna är i det här fallet så är det väl smidigast att bara låta det skötas automatiskt samt att se till att det görs en systemavbildning då och då så de kan backa tillbaka om en uppdatering skulle ge stora problem .

Regelbundet underhåll är ju viktigt så en dator flyter på bra .
Citera
2014-12-25, 15:41
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smakabanan
Senaste gången jag installerade om winxp tycker jag den blev lite segare efter alla uppdateringarna. Kan det det stämma?

Tänkte om det kan finnas nån fördel att inte uppdatera om man kör utan internet allafall?

Brukar även trimma datorn med tuneup utilities mm.

Många program som är avsedda för att "trimma" datorn skapar ofta mer problem än de löser.

Uppdateringar är snarare till att lösa problem. Nuförtiden är uppdateringar ofta bättre när de väl släpps ut. Skulle det komma en uppdatering som ställer till problem, brukar den åtgärdas snabbt, eftersom så många hör av sig och klagar. Så fortsätt att uppdatera.
Citera
2014-12-25, 15:56
Medlem
RedGreenBlues avatar
Så länge dina föräldrar inte laddar ner all möjlig skit så blir det inga problem med att datorn går saktare med tiden. Det är oftast anledningen till att datorn går saktare efter en tids använding då programmen körs i bakgrunden i samband med start av Windows.

Citat:
Ursprungligen postat av Smakabanan
Om du inte är ansluten till Internet blir det ju lite svårt att uppdatera Windows... Men ja, du behöver väl knappast säkerhetsuppdateringar då eftersom att avsaknad av Internetanslutning drastiskt minskar risken för att din dator ska bli infekterad av skadlig programvara. Utan Internet kan ju så bara ske om du får in något via en USB-enhet eller CD/DVD/Blu-ray.
Citera
2015-01-05, 07:07
Medlem
jag tänkte ta tag i livet under helgen och tanka windows updates då jag normalt sett har automatisk uppdatering avslaget. söker efter uppdateringar och den hittar en hel del. när jag försöker tanka och installera dessa så står den still på 0kb/0% i nån kvart tills den ger upp och säger att nedhämtningen misslyckades. googlade runt lite och tankade då en trouble shooter för windows update, den både hittar och löser ett par problem (http://i.imgur.com/ZBQSQQY.png) men samma problem återkommer bara i nästa loop av processen; dvs, kan söka efter uppdateringar utan problem, den hittar samma uppdateringar, försöker tanka dom, går ej, kör troubleshootern, hittar problem som löses... någon som har koll?
Citera
2015-01-05, 07:29
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
jag tänkte ta tag i livet under helgen och tanka windows updates då jag normalt sett har automatisk uppdatering avslaget. söker efter uppdateringar och den hittar en hel del. när jag försöker tanka och installera dessa så står den still på 0kb/0% i nån kvart tills den ger upp och säger att nedhämtningen misslyckades. googlade runt lite och tankade då en trouble shooter för windows update, den både hittar och löser ett par problem (http://i.imgur.com/ZBQSQQY.png) men samma problem återkommer bara i nästa loop av processen; dvs, kan söka efter uppdateringar utan problem, den hittar samma uppdateringar, försöker tanka dom, går ej, kör troubleshootern, hittar problem som löses... någon som har koll?

Testa att hämta hem 4-5 stycken åt gången.
Citera
2015-01-05, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Testa att hämta hem 4-5 stycken åt gången.

tack, det fungerade. dock så vill den att jag ska starta om datorn efter installationen. får nog återgå till att vara lat och inte använda mig av windows update då det för tillfället ligger 110 uppdateringar och väntar, dvs 22 omstarter
Citera
2015-01-05, 08:27
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
tack, det fungerade. dock så vill den att jag ska starta om datorn efter installationen. får nog återgå till att vara lat och inte använda mig av windows update då det för tillfället ligger 110 uppdateringar och väntar, dvs 22 omstarter

Jag rekommenderar att du hämta hem alla uppdateringar samt göra dessa omstarter om du nu vill ha datorn i trim. Dessa omstarter är viktiga och det finns alltid en anledning till detta. Det är dock inte så svårt att lista ut detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in