2009-08-16, 03:57
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissekattt
Jag tror många tänker så första gången dom läser en mer avancerad mattebok. Det blir ju en chock i början när man ser definition, sats, bevis osv hela tiden och knappt några bilder. Efter ett tag så börjar man gilla det och vill inte läsa alla färglada matteböcker.
Alltså, nu förespråkar jag inte att matematikböcker skall transformeras in till några barnböcker, snarare att välanpassad grafik kan hjälpa förståelsen. Färgglada är ett illa valt ord; exempelvis att i ett kapitel om vektorer sätta olika färger på olika vektorer för att urskilja dem lättare kan knappast räknas dit.
Citera
2009-08-16, 05:39
Medlem
Baltars avatar
Citat:
Jag tror många tänker så första gången dom läser en mer avancerad mattebok. Det blir ju en chock i början när man ser definition, sats, bevis osv hela tiden och knappt några bilder. Efter ett tag så börjar man gilla det och vill inte läsa alla färglada matteböcker.

En graf säger mer än 1000 ord om jag får ha en åsikt.
Citera
2009-08-16, 12:46
Medlem
lehrbuchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tooner
Boken du själv länkade till (Derivator integraler och sånt) använde vi i en förberedelsekurs inför envariabelsanalys och den är komplett värdelös tyvärr. Förvirrad, dåligt upplagd, dålig layout, och värdelösa exempel. Akta dig för den.

Jag har tittat i den och håller med. Dessutom störde jag mig på att varannan mening inleddes med "Men".

Citat:

Leta upp Edmund Landaus Differential and integral calculus. Det går att googla fram den som en e-bok. Det är antagligen den brutalaste framställningen som finns av envariabelanalysen, boken är helt befriad från figurer och annat trams.
Citera
2009-08-16, 17:48
Medlem
Svartskäggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Akta dig för "Derivator integraler och sånt",
Det var boken som användes i min utbildning.
Citera
2009-08-16, 22:30
Medlem
Donnie-Darkos avatar
Behöver man läsa matte-e innan man börjar med envariabelanalys?
Citera
2009-08-16, 22:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Donnie-Darko
Behöver man läsa matte-e innan man börjar med envariabelanalys?

Nej. envariabel innehåller inte komplexa tal. Bara gränsvärden, derivator, integraler och differentialekvationer.
Citera
2009-08-17, 15:13
Medlem
Donnie-Darkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehrbuch
Jag har tittat i den och håller med. Dessutom störde jag mig på att varannan mening inleddes med "Men".

Leta upp Edmund Landaus Differential and integral calculus. Det går att googla fram den som en e-bok. Det är antagligen den brutalaste framställningen som finns av envariabelanalysen, boken är helt befriad från figurer och annat trams.

Vad behandlar calculus. Jag menar den är ju på 1000 sidor eller nått. Är det enbart envariabelanalys, eller varför är den så himla tjock?
Citera
2009-08-17, 20:01
Medlem
Tallkottes avatar
Citat:
Vad behandlar calculus. Jag menar den är ju på 1000 sidor eller nått. Är det enbart envariabelanalys, eller varför är den så himla tjock?

Det innehåller både envariabel och flervariabel analys.
Citera
2009-08-17, 20:28
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbaflink
Det här är en bra bok i envariabelanalys. Den används på matematikprogrammet och civilingenjörsprogrammen vid Linköpings universitet.
http://www.bokus.com/b/9789147051885.html
Nu har jag visserligen bara erfarenhet av den envariabelboken, men jag tyckte den var bra, bättre än de flesta kursböckerna.
Citera
2009-08-17, 22:12
Medlem
lehrbuchs avatar
Citat:

Menar du Calculus av Adams? Det var inte den boken jag menade i mitt inlägg. Boken jag nämnde innehåller 372 sidor. Att Calculus av Adams är så tjock beror på att det är en amerikansk bok.
Citera
2009-08-17, 22:17
Medlem
Donnie-Darkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehrbuch
Menar du Calculus av Adams? Det var inte den boken jag menade i mitt inlägg. Boken jag nämnde innehåller 372 sidor. Att Calculus av Adams är så tjock beror på att det är en amerikansk bok.

HEHE, ja. Allt tjockt kommer från amerika, haleluja.
Citera
2009-08-17, 22:32
Medlem
lehrbuchs avatar
Citat:
HEHE, ja. Allt tjockt kommer från amerika, haleluja.

Jag tycker att amerikanska böcker utsätts för oförtjänt mycket gnäll, både på teknisk högskola och på flashback (inte direkt riktat till dig). Jag håller med om att det är mycket text och ibland onödig sådan men jag förstår faktiskt inte varför det är ett problem. Jag har aldrig läst en kursbok, lång eller kort, från pärm till pärm. Att sitta med en tjock bok eller flera och sålla ut relevant information är något som är viktigt att kunna i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in